Vad hade ni gjort?

#1 - 2 juni 2008 21:07
[COLOR=blue]Hej! [/COLOR]
[COLOR=blue]Jag har i dagsläget ett 63L-kar som näst intill står och förfaller. Jag tog dock hand om detta i helgen och såg vilken skönhet det kunde utstråla. Jag har länge planerat att tömma det, men blev lite ambivalent.[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Just nu går det en Svärdbärar-hane, en Banjomal (som jag ser typ en gång i månaden), en Ancistrus, en Kakaduaciklid-hona och EN ELDSTJÄRT.[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Döm mig inte efter valet av fisk i ett sådant litet kar, jag vet att det är för litet, men har också varit nybörjare och ville inte göra mig av med mina fiskar. Anledningen till att det är en individ av varje sort är för att bara de starkaste överlever och Eldisen accepterar inte nykomlingar och skulle har gjort ett noggrant val av vilka h*n vill ha kvar;). H*n är dock den snyggaste fisken jag äger och trots den lilla ytan så har han vackrare färger än någon annan jag sett.[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Nu till frågan...[/COLOR]
[COLOR=blue]Vad hade ni gjort med detta kar? Jag vill helst inte rubba inredningen, men skulle vilja få tillbaka livet som en gång fanns. Det skulle göra mig mkt ont att ge bort Eldisen, men är det det som krävs så...[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Jag har filmat lite för att ge er en bra/bättre bild av hur karet ser ut. Får beklaga upplösningen på Youtube...[/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
" target="_blank">
#2 - 2 juni 2008 21:48
Jag är ledsen, men Eldstjärten hör inte hemma i det karet. Han blir alldeles för stor och är alldeles för aggressiv. Jag tycker också det är en mycket vacker fisk, men det akvariet är bara för litet.

Övriga fiskar kan du ha kvar, och skaffa några kompisar till.
#3 - 2 juni 2008 21:55
[COLOR=blue]Buhuuuuu...[:-118][/COLOR]
[COLOR=blue]Jag fattar vad du menar, men grejen är den att Eldisen var en utav de första fiskarna jag skaffade och h*n har gått i ett 222L. Det jag vill komma till ar att jag har haft h*n ganska länge utan att h*n vuxit speciellt mkt. Är de långsamma i växten eller?:p[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Hade du kört på med de fiskar jag har utan Eldstjärten, eller hade du bytt ut något och lagt till något annat?[/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Var bara tvungen att lägga upp en film på skönheten...[/COLOR]
" target="_blank">
#4 - 2 juni 2008 22:38
Hej Mathias
Jag tycker du kan behålla eldstjärten tills du tycker han verkar för stor för akvariet.
Skulle han inte trivas så blir han svagare i färgen.
Även om man i o.f.s. rekomenderar minst 200L.
Ett problem med andra fiskar till akvariet är ju att de som passar ofta är så små att de kanske inte klarar sig ihop med eldstjärten.
Svärdbärare verkar ju läpligt, en ganska tuff fisk som inte kräver så stor yta.
En liten grupp pandabarber eller purpurhuvuden skulle kanske också gå bra.
Zebrafisk, leoparddanio samt otocinklus algätare om dessa klarar sig är livliga fiskar.
En liten grupp corydoras fina livliga små rackare.
#5 - 2 juni 2008 23:38
I ett 63 liters kar?
#6 - 2 juni 2008 23:54
Jag tycker följande

Såg videon på ditt kar och jag tycker det är synd att du inte har ett större kar då du helt klart är riktigt duktig på att inreda. Jag menar, tänk dig ett kar på ca 200Liter där det finns mer plats för inredning, du kan göra det ännu snyggare än ditt 64Liters. Skulle säkert bli skitsnyggt, samtidigt så kan du behålla de fiskar du just nu har samt införskaffa fler.

Ang ditt resonemang kring att eldstjärtar växer långsamt så instämmer jag. Det är dock endå fel att ha en eldstjärt i ett så litet kar, de mår inte så bra som de egentligen förtjänar att göra.

Skaffa dig ett större kar om du kan. Går det inte så måste jag tyvärr hålla med om att du får göra dig av med de fiskar som blir för stora.
#7 - 3 juni 2008 07:24
Amaro skrev:
Jag tycker följande

Såg videon på ditt kar och jag tycker det är synd att du inte har ett större kar då du helt klart är riktigt duktig på att inreda. Jag menar, tänk dig ett kar på ca 200Liter där det finns mer plats för inredning, du kan göra det ännu snyggare än ditt 64Liters. Skulle säkert bli skitsnyggt, samtidigt så kan du behålla de fiskar du just nu har samt införskaffa fler.

Ang ditt resonemang kring att eldstjärtar växer långsamt så instämmer jag. Det är dock endå fel att ha en eldstjärt i ett så litet kar, de mår inte så bra som de egentligen förtjänar att göra.

Skaffa dig ett större kar om du kan. Går det inte så måste jag tyvärr hålla med om att du får göra dig av med de fiskar som blir för stora.

[COLOR=blue]Jag skulle mer än allt vilja ha ett till 222L-kar men där säger morsan stopp. Jag har inte plats på mitt rum och med två småttingar i huset så vill inte mamma ha "ett så stort åbäke" där ungarna kommer åt. Jag vill inte heller tömma mitt 222l-tanganyika då jag äntligen börjar få igång fiskarna.[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Jag får helt enkelt bita ihop och lämna bort min Eldstjärt, fast då följer nog svärdbäraren och apiston med. Jag tycker att Guppies är en helt klart underskattad art och skulle vilja ha ett gäng endlers, men stt par barber hade inte suttit fel heller... Var kommer barber ifrån förresten? När jag nu gör mig av med fisk som inte är SA så tänker jag attt köra på det som det var tänkt innan dvs SA-biotop (eller iaf åt det hållet). ÄR det något jag bör tänka på?[/COLOR]
#8 - 3 juni 2008 18:33
Det fiskförslag jag skrev var tänkt som 3 olika alternativ.
Samt eventuellt kompletera med corydoras
#9 - 3 juni 2008 22:06
noisy skrev:
Det fiskförslag jag skrev var tänkt som 3 olika alternativ.

Samt eventuellt kompletera med corydoras

[COLOR=blue]Jag har engelsk sjösten i karet, det är väl inte sådär jätte-bra med tanker [/COLOR][COLOR=blue]på corydoras, eller? De föredrar väl sand. [/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=#0000ff]AAAAAAAA....[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Jag är jätte ambivalent! Det hade också varit skit-kul med Killis, men jag lyckas inte kläcka artemia så det kanske inte är något som passar mig :p[/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Här i lilla Strömstad finns inget kul alls i fiska affären, men vilken är den "bästa" i Gbg? Jag har varit ute i Kungsbacka ett par ggr och där verkar det OK, men i stan?[/COLOR]
#10 - 3 juni 2008 22:10
Det kan ältas ur länge som helst vilken affär i Göteborg som är bäst, men min åsikt är Tropen följt av Nols ciklidhobby, som iofs ligger lite utanför stan.
#11 - 4 juni 2008 06:17
ansjo skrev:
Det kan ältas ur länge som helst vilken affär i Göteborg som är bäst, men min åsikt är Tropen följt av Nols ciklidhobby, som iofs ligger lite utanför stan.

[COLOR=blue]Ok, jag ska kolla upp dessa, men är inte Nol lite mer inriktade på Tanganyika och Malawi?[/COLOR]
#12 - 4 juni 2008 07:34
Jag vill ha en eldstjärt !

Men har ej råd!
#13 - 4 juni 2008 08:43
Vad är det för Tanganyika-fisk? Kan inte eldstjärten bo där?
#14 - 4 juni 2008 09:17
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Ok, jag ska kolla upp dessa, men är inte Nol lite mer inriktade på Tanganyika och Malawi?[/COLOR]

Jo, men han har mycket annat smått och gott med:).
#15 - 4 juni 2008 09:24
Jag är också förtjust i eldstjärtar, de är mycket fina, men jag brukar tröttna på dem efter ett tag, då de terroriserar de andra fiskarna när de blir större. Just nu har jag fyra regnbågshajar i ett 180-liters, ihop med bl.a pansarmalar, mosaikgurami, nyckelhålsciklider, och bolivianska fjärilar, och det funkar än så länge.

Men angående frågan hur jag skulle göra? Tja, tagit bort eldstjärten, och kanske även svärdbäraren (och skaffat nå´n mindre ungfödare, som platy eller Endlers), bytt ut sjöstenen (storlek?) mot sand, och skaffat ett gäng Corydoras, en cacatuoideshona till, och en hane.
#16 - 4 juni 2008 12:28
Micke_A skrev:
Jag är också förtjust i eldstjärtar, de är mycket fina, men jag brukar tröttna på dem efter ett tag, då de terroriserar de andra fiskarna när de blir större. Just nu har jag fyra regnbågshajar i ett 180-liters, ihop med bl.a pansarmalar, mosaikgurami, nyckelhålsciklider, och bolivianska fjärilar, och det funkar än så länge.

Men angående frågan hur jag skulle göra? Tja, tagit bort eldstjärten, och kanske även svärdbäraren (och skaffat nå´n mindre ungfödare, som platy eller Endlers), bytt ut sjöstenen (storlek?) mot sand, och skaffat ett gäng Corydoras, en cacatuoideshona till, och en hane.

[COLOR=blue]Ja, det låter inte heller som en dum idé. Grovleken på gruset är 1-3mm. Det är inte så grovt, men för grovt för corydoras.:( Jag ska se vad som finns i garaget i form av sand. Som ni kanske vet så plockade jag ju hem en hel del havssand till mitt 222L Tanganyika. Jag borde ha lite till övers.:p[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Så här ser den preleminära planeringen ut:[/COLOR]
[COLOR=blue]*Några Endlers[/COLOR]
[COLOR=blue]*Corydoras (om sand finns)[/COLOR]
[COLOR=blue]*Någon Apistogramma sort (ev. Cacatuoides)[/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Vad tycker ni om växterna? Just nu har jag Valisineria (stavning?), Vattenpest och typ Svärdplata (tror iaf att den hette något i den stilen)... Ni ser i filmen ovan vilk jag menar om det är så att jag sagt fel namn:p Vatten pest kan kanske vara bra att ha kvar med tanke på yngel. Den växer som f-a-n och är lika packad som berg.:D Jag rensar kanske en gång varannan månad och då täcker den nästan hela karet...[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Är det något som behöver ändras i inredningen (se film ovan)? Vad jag vet så behöver Corydoras lite mer öppen yta och Apisto bra lek-grottor. [/COLOR]
#17 - 8 juni 2008 21:44
[COLOR=blue]Idag har jag varit i Kungsbacka och på zooaffären där (Zoomässan). Jag såg då ett gäng Endlers... Hade jag bara gjort mig av med Eldstjärten så hade ajg slagit till. Jag såg dock inte vad de kostade och iom. att jag inte skulle ha nu så frågade jag inte. Vad brukar de ligga på för prisnivå?[/COLOR]
#18 - 9 juni 2008 07:09
Runt 40:- till 50:- paret ungefär.
Kan du få tag i privatodlade så är det ca halva priset som gäller.
#19 - 9 juni 2008 08:21
ansjo skrev:
Runt 40:- till 50:- paret ungefär.

Kan du få tag i privatodlade så är det ca halva priset som gäller.

[COLOR=blue]Vet ni någon bra som säljer? [/COLOR]
[COLOR=blue]Är Zoomässan en pålitlig butik?[/COLOR]
#20 - 9 juni 2008 08:24
Det finns nog Endlers i de flesta affärerna i Göteborgstrakten, men jag skulle tro att tex Herkules har bättre pris än Zoomässan, men att samtidigt Zoomässan har lite bättre utbud.
#21 - 20 juli 2008 15:45
Nu har jag borjat kolla på allvar då det börjar närma sig för en total make over. Jag har kikat på Fjärilsciklider, corydoras, smycktetror och de malar som jag har nu, dvs. 2st ancistrus och en banjomal. Corydoras kan jag ta bort från listan om det inte funkar att ha så mkt bottenfisk :PLåter detta som en relativt OK planering? Jag har kollat med zooaffären som gärna tar emot Eldstjärten när det är dags.
#22 - 22 juli 2008 07:23
Är det någon som har några åsikter om mina fiskval???

Annons