Vad göra vid oljig vattenyta?

#1 - 28 november 2004 18:51
Hej!

Har idagarna startat upp ett 400l akvarium.
Vattenytan är "oljig" vad kan man göra för att bli av med det?
#2 - 28 november 2004 18:57
Det kan uppstå av den biologiska nerbrytningen och det brukar försvinna om man riktar pumpen mot vatten ytan...
#3 - 28 november 2004 20:17
Tack för ditt svar Mathias, jag ska prova ditt råd.

Mvh Annika
#4 - 28 november 2004 20:36
Beror oftast på att man matar för mycket.

Säger som mattias men har även fått rådet att man kan ta tidningspapper på ytan Så fångar de upp oljehinnan. Antar att man bara doppar tidningspappret ett litet tag. (inte för länge så man får trycksvarta i vattnet)
#5 - 28 november 2004 20:37
Oljan försvinner inte om man har en pump som virvlar runt det, det syns bara mindre. Ta hellre tidningspapper...

Mvh Malawi´n
#6 - 28 november 2004 20:39
Försvinner helt efter ett tag...
#7 - 28 november 2004 20:51
Oljehinna på vattnet är en biofilm som består av fetter från nedbrutet organiskt material och någon effektiv metod förutom tidningspappersmetoden finns inte allmänt tillgänglig. Eheim hade en gång en ganska effektiv tillsatts till sina golvpumpar som kallade ytavskummare. Jag vet inte om den finns kvar i sortimentet, men den var bra. Ett sätt att undvika hinnan är att effektivt rengöra botten från organiskt material minst en gång i veckan och mata lite mindre. Alternativt är att ha några duktiga bottenätare som omsätter icke förbrukat organiskt material till fiskkött. En eller två sugmalar (plecostomus eller gibbiceps är bäst) håller också botten ganska ren.

Källa: Lars-Erik Forsberg
NCS frågehörna
#8 - 28 november 2004 21:10
Jodå, Eheim säljer fortfarande sitt insug, men jag skulle inte rekommendera det. Jag har haft tre genom åren, alla krävde ständig justering och satte igen för minsta lilla. Eftersom insugshålen var så stora förlorade jag också ett antal räkor och fisk som försökte simma in och fastnade. Och har man snäckor i akvariet är det bara att glömma det insuget, de fastnar & blockerar det direkt.
Nu har jag Fluvals ytinsug, som funkat helt utan underhåll i två år. Görbra, blir aldrig tillstymmelse till hinna. Att det kostar hälften så mycket som Eheims skadar inte heller.
Nackdelen är att det insuget tydligen bara fungerar med Fluvals filter (speciell grovlek på slangen; tack för det Fluval!).

Det finns lösa ytinsug av andra fabrikat att köpa (jag vet t.ex. att Akvarielagret har minst ett) men jag har inte provat dem.

En annan grej man kan göra är att skaffa javatandkarp. Det låter säkert konstigt, men de äter ythinnan. Första gången jag såg det trodde jag de led av syrebrist.
#9 - 29 november 2004 11:26
Jag har samma problem, ville bara fråga om det är farligt?
#10 - 29 november 2004 18:23
Ursprungligen skickat av Azur

En annan grej man kan göra är att skaffa javatandkarp. Det låter säkert konstigt, men de äter ythinnan. Första gången jag såg det trodde jag de led av syrebrist.

Jag har haft Black molly som också gör så.

Ett annat enkelt knep är genomluftning eller bubbelfilter. När luftbubblorna i ytan spricker så stänker små fragment av hinnan ner i vattnet och fastnar så småningom och bryts ner i filtret.
#11 - 29 november 2004 18:25
Ursprungligen skickat av pesof

Jag har samma problem, ville bara fråga om det är farligt?

Inte mer än att det kan öka risken för syrebrist.
#12 - 30 november 2004 06:44
Gör det något om trycksvartan kommer med?
#13 - 30 november 2004 07:26
Det billigaste sättet måste vara att ha pumpens utblås precis under vattenytan, utblåset ska vara vinklat mot vattenytan helst i ca 30-graders vinkel så att det verkligen blir MYCKET rörelse på vattenytan. Då försvinner den feta hinnan.
#14 - 30 november 2004 15:08
Det krävs igentligen bara en svag ytrörelse som för ytlagret under vattenytan, för att oljefilmen ska försvinna, jag har den ena av mina 403'or till att släppa vatten genom en vanlig luft slang (2.5-3mm innermått?) och genom ett strilrör(under vattenytan). Med en kran på luftslangen (ursprungligen till att reglera bubblorna i ett luftdrivet filter, både slang och kran) är vattnet som kommer ur slangen reduserat till ca 5 liter i timmen. (provade i en hink *- ) Det tar hand om den hinna jag får annars... det e dock möjligt att jag inte "producerar" så mycket överblivna fetprodukter, som kan skapa nån hinna.

Lycka till.
B!
#15 - 1 december 2004 09:06
Nu har jag provat lite av era tips, och den oljiga ytan är nu borta.

Mvh Annika
#16 - 9 december 2004 18:25
Ursprungligen skickat av Azur

Nu har jag Fluvals ytinsug, som funkat helt utan underhåll i två år. Görbra, blir aldrig tillstymmelse till hinna. Att det kostar hälften så mycket som Eheims skadar inte heller.

Nackdelen är att det insuget tydligen bara fungerar med Fluvals filter (speciell grovlek på slangen; tack för det Fluval!).

hejhej
ytinsug,fluval, har du tips på inköpsställen och/eller bilder på nätet??
/k
#17 - 16 december 2004 22:12
Hej!

Jag har fått samma oljiga hinna i mitt 112liters. Fick tipset att ta bort ytvattnet med ett glas men det hjälpte bara för stunden. Dessutom har det bidragit till att jag fått alger i akvariet så nu ska jag prova tidnings-pappers-metoden.

ac

Annons