Vad göra nu? Starta upp malawikaret...

#1 - 20 september 2006 13:36
Behöver lite tips. Har tömt ur all den gamla sanden, lagt frigolit i botten, fyllt på med nya sanden och dragit igång akvariet på nytt. Två ancistrusmalar är för tillfället inneboende. Hur gör jag nu allt det där med att få till rätt ph innan jag börjar köpa in malawisarna? Fler tips tas också gärna emot vad gäller saker man ska tänka på...
#2 - 20 september 2006 14:55
pht i din kran är väl troligtvis ganska bra skulle ja tro.. sen kan du hälla i bikarbonat för o hålla ett stabilt och högt ph.
däremot brukar vattnet vara ganska mjukt.. det kan du fixa med kalksten tillexempel.

matar du dina malar med något? för det lär väl knappast finnas så mycket alger i ditt helt nystartade kar?
#3 - 20 september 2006 15:40
bra tips är ju alltid att ha kalksten samt att bygga mkt grottor...

du får ju vänta ett bra tag innan du kan släppa i dina firrar.. se till att du har bra balans mellan nitrit o nitrat...
#4 - 20 september 2006 19:09
Ska bygga underifrån med kalksten och mörkare sten ovanpå har jag tänkt. Måste undersöka vad vi har för ph. Hur mäter man det på bästa sätt?
Nä, det stämmer att det inte finns så mycket alger i karet men det fanns det inte innan heller, litegrann på rutorna, sparade det, karet var bara tömt i nån timme. Ancistrusarna är rätt vana vid att få tabletter och lite grönsaker så mat får de allt. Sen har jag ett till likadant kar så jag bytte ut lite filtermaterial mellan karen så att jag säkert har lite bakterieflora. Vet inte hur fort den förstörs annars. Pumpen var avstängd i ungefär två timmar. Däremot ska det in en kraftigare pump snart men för att slippa vänta (butiken hade inte inne den jag skulle ha) så går den gamla just nu.
Fiskarna vi eventuellt ska ha är:
Aulonocara Röd rubin
Pseudotropheus sp "Acei"
Pseudotropheus saulosi
I vilken takt är det lämpligt att sätta in fisk och när kan man börja?
Om jag måste höja ph:t, är det någon fara för malarna?
#5 - 20 september 2006 20:40
Har du tagit filtermaterial ifrån ett inkört kar så tycker jag att du kan sätta i en första art ganska snart. Två ancistrus producerar ju inte så mycket avfall så för att få någon tillväxt av bakteriefloran så hade jag kört i en art malawi. Ta det sedan ganska lungt innan du sätter i nästa art.
#6 - 21 september 2006 13:19
Ok, tack för svaret. Så får jag bara pumpen, inredningen och kollar så ph:t är ok kan jag sätta i några fiskar... Vet ju sen innan att man inte ska stressa i så många åt gången och har hittills inte haft några problem på grund av det i något annat kar heller. Ancistrusarna verkar trivas men saknar nog lite grottor och grejer än så länge.
#7 - 21 september 2006 19:47
Ett annat tips är att sätta i arterna i elaksordning, dvs snällaste fiskarna först.
#8 - 21 september 2006 19:53
Vilket innebär... aulonocaran först???
#9 - 21 september 2006 20:20
Inka skrev:
Vilket innebär... aulonocaran först???

det är ett släkte bland afrikanska ciklider.. finns ju mbunas också osv..
#10 - 21 september 2006 20:25
Jo, men jag tänkte om vi antar att vi ska ha dessa arter:

Aulonocara Röd rubin
Pseudotropheus sp "Acei"
Pseudotropheus saulosi

Tror mig ha läst att de är de som är snällast av dessa arter.
#11 - 21 september 2006 20:30
ja alla de fiskarna är malawis men olika släkte
#12 - 21 september 2006 20:36
Ta bara saulosin sist så går det nog fint. Både rubinen och Acei är väldigt lugna. Saulosin däremot... :-)
#13 - 21 september 2006 20:36
ja alla de fiskarna är malawis men olika släkte

Meeen, det vet jag ju... fick tipset av Långås häruppe att sätta i den snällaste arten först. Å undrar om det är Auloncaran.
#14 - 21 september 2006 20:37
Långås skrev:
Ta bara saulosin sist så går det nog fint. Både rubinen och Acei är väldigt lugna. Saulosin däremot... :-)

Ok, saulosin sist alltså. Då vet jag. Superbra att veta! Tack!

Annons