För guds skull..
Hej.
Det är inte hunden som behöver lära sig utan matte som inte förstår sig på hundar och deras betende.Där av alla dessa otrevliga hundar som inte kan uppföra sig som en hund skall.
MVH Mats
"Få smaka på ett redigt stackel är vad en skällande hund behöver göra"..
Jag hoppas INNERLIGEN att du som skrev detta försökte vara rolig.. Och ang antiskall-halsband, stryphalsband, koppelryck, munkorg och allt vad fan det nu kan vara.. Vad händer när vi tar bort all rekvisita? Är våra hundar lika lydiga då?
För guds skull, vi ska väl eftersträva en glad och lydig hund och förutsätta att den skulle vara detsamma om den alltid fick följa med och gick lös? Hunden ska göra det för att den själv vill, inte för att den inte vågar göra något annat...
Om dom ska ta en kurs, valpkurs eller grundkurs, är väl självklart för alla nya hundägare! Om inte för sin egens skull så för hundens! I övrigt så verkar Mats vara hård men rättvis! Det säger väl sig själv, förstår du inte varför hunden gör som den gör så fråga någon som kan! Sen kan en hund vara jobbig, rent ut sagt förjävlig faktiskt om man har otur, men i 99% av fallen så handlar det
om hur man som ägare tränar sin hund i alla tänkbara situationer som kan komma och engagerar sig i att förstå sin hund.. Själv tränar jag och min 8 mån schäfervalp på att gå förbi en leksak eller boll utan att dra i kopplet och titta på mig under tiden.
Innan hon kan göra det med en leksak kan jag ju inte ställa krav på hur hon reagerar när vi möter en hund! Inte sant?! Men jag har också underbara kennelägare som vi är på besök hos säkert minst en gång i månaden, då jag får hemläxor, tips, men framförallt förklaringar till varför jag gör fel i vissa saker och varför hunden reagerar som den gör.
Hedeforsens Kennel har hjärtan av guld, de bryr sig! Tror även Reino arbetar med just s.k. problemhundar, be dom ta kontakt med någon som honom! Fan vi hundägare MÅSTE bli bättre på att förstå våra hundar!
Det jag undrar är hur hundens första upplevelse av trädgården var, fick den lov att härja runt redan från början eller var den snäll och att man bara inte orkade bry sig efter några månader efter att den börjat skälla? Oavsett så är hunden 9 mån, den är valp och i könsmognad dessutom! Hunden är garanterat stressad mer eller mindre, be dom ta kontakt med en kunnig människa som kan läsa hund och förklara på vettigt språk för denna människan varför hunden är som den är och vad dom gör fel. För hunden gör inte fel, den bara visar med ljud hur den känner sig för guds skull! De kommer säkert få det jättejobbigt annars i framtiden. Kontakten och förståelsen mellan hund och ägare ska upprättas så fort som möjligt och är något alla kan jobba med varje dag, lydig eller olydig hund spelar ingen roll.
Har man en bra relation med sin hund kommer allt så mycket lättare.. Be dom göra det nu och inte om 2 år bara för att de först då verkligen tröttnat på beteendet.. Förlåt att det blev långt men det var skönt att skriva av sig.. Det är inte direkt första människan som inte förstår sin hund, eller bara ignorerar det faktum att det är vårt eget fel för vi inte förstår vad hunden försöker säga.
Mvh /Caroline & Minna