vad göra med salamander??

#1 - 22 september 2005 16:18
så här är det, jag funderar på att köpa ett akvarium på 54 L, har redan ett på 45 där mina två malar är med min salamander. så om jag köper det andra akvariet (vilket jag är 99,9% säker på att jag kommer att göra) så kommer jag att ha fiskar i det, men det får säkert inte plats med så många så då kommer jag vilja ha fiskar i det gamla akvariet oxå, men vad ska jag då göra med salamandern?

han eller hon eller vad det nu är för något är det första "fiskdjur" jag har haft och jag hade velat ha en eldbukssalamander myycket länge, och så är det ju min lilla sötnos förstås :D så aldrig i livet att jag säljer, men hur ska jag då göra? köpa ett till akvarium eller en till FLAJ låda från ikea (tänker köpa iaf en att ha något i, kanske yngel)?? köpte fiskarna för att hålla salamandern sällskap, så när jag flyttar på dom blir det fler salamanderinköp! så vad tycker ni att jag ska göra? köpa en låda från ikea (37,5L) med tätt lock (jag klipper ut en fyrkkant i taket så kommer det inte ljus i taket och så kan dom inte rymma, eller??) för 19+10 kr eller ett akvarium på 54L (mycket billigt, 188 kr) som jag inte är helt säker på har ett lock?

förmodligen kommer det att bli ett akvarium, är jag nästan helt säker på att ni kommer svara. om jag inte köper både en låda och ett akvarium?
#2 - 22 september 2005 16:58
Du måste väl ha ett filter iaf, eller behövs inte det till salamandrar?
Flajboxarna är inte helt genomskinliga, en ruggad yta så du kommer nog inte se mkt mer än konturerna på salamandrarna
#3 - 23 september 2005 08:03
ok... får väl köpa två till akvarium då :P

så det blir 54L och 45L till fiskarna och ett 54L till salamandern (kommer då köpa flera st)
#4 - 23 september 2005 10:28
Vad jag vet så ska man inte blanda fiskar och salamandrar, utan ha dom i var sitt kar.

Jag har två stycken i ett 65 liter, utan något annat djur...
#5 - 24 september 2005 13:35
ok, såg nånstans att man kunde låta dom dela :confused:
#6 - 25 september 2005 08:23
köpte ett akvarium igår av en kille, han hade salamandrar (3st) tillsamans med fiskarna, det går bara bra sa han. Fick ju ta över hela paketet så nu har jag också salamandrar, vilket jag egentligen inte ville ha, men han fick inte iväg dom till någon annan. Men dom är ju söta, men jag tycker det är läskigt att ta i dom.
Bilagor:
#7 - 25 september 2005 08:37
fast du behöver ju inte röra dom ;)

hur stora är dom?
#8 - 25 september 2005 14:22
ne man behöver ju inte det, men när man ska flytta akvariumet så måste man ju det. eventuellt fiska upp dom då men dom är inte lika lätta som fiskarna...

det är eldssalamandel och mina är ca:7cm med svansen... dom blir väl inte så mycket längre heller?
#9 - 25 september 2005 14:26
beror väl på vilken det är, min är ca 10-15 cm (med svans), kan vara mindre, kommer inte ihåg...
#10 - 25 september 2005 14:31
vilken det är? vad menar du..
jag har ju en eldssalamandel som jag skrev, det är väl en viss sort?
#11 - 25 september 2005 15:03
Jag fick tips av affären där jag köpte mina salamdrar att inte blanda i fiskar, för små fiskar äts upp av salamandrarna, och större fiskar attackerar salamandrarna.

Jag har haft en mal tillsammans med mina salamandrar, det gick bra, dom rörde inte varandra. Men när jag tog ut malen för ett tag sen, så tog det ca 2 veckor innan jag hittade salamanderägg i karet!
#12 - 25 september 2005 17:05
mina salamandrar verkar fungdera fin fint med alla fiskarna. har en hel del olika firrar i karet. men ingen bryr sig om dom och dom bryr sig inte om någon heller =)
#13 - 25 september 2005 19:13
[QUOTE=trollet85]vilken det är? vad menar du..
jag har ju en eldssalamandel som jag skrev, det är väl en viss sort?[/QUOTE]

mnar du eldbukssalamander? om du menar det, så finns flera sorter av dom :)

tror att jag har en [color=black]paramesotriton hongkongensis[/color]
#14 - 25 september 2005 19:56
okej, hur vet man vilken sort av eldbukssalamander man har då?
#15 - 25 september 2005 19:57
får väl titta på sidor

har en som det finns otrolight många på, men på dom flesta kan jag inte se bilderna

http://jarclark.tripod.com/china.htm#hypselo
#16 - 25 september 2005 20:02
läs o jämför me dina på blder tex!
Cynops orientalis cynops pyrrhogaster
också fins ju cynops ensicauda men de e gulbukssalamadern mne e oranga
#17 - 25 september 2005 20:04
svårt att de på bilderna. jag får nog vara ovetandes om sorten på mina salamandrar ett tag till =]
#18 - 25 september 2005 20:10
är själv inte helt säker än ;)
#19 - 14 januari 2006 16:23
hej allihopa! hur ser man skillnad på hona och hane??

Tacksam för svar
#20 - 3 februari 2006 13:11
ingen som vet..?
#21 - 3 februari 2006 13:23
salamandrar ska väl ha en ordentlig landdel där dem kan krypa upp... hur har ni löst det?
#22 - 3 februari 2006 16:44
sköldpaddisen, så vitt jag har hört så har hanen mycket bredare svans. det ser ut som ett svärd nästan. medans honans svans är smal...
#23 - 3 februari 2006 18:01
okej, tack så mycket
#24 - 4 februari 2006 09:43
lånar tråden lite...

jag har en salamander(någon sort av eldbukssalamander) den är 17 cm om man tar med svansen också och jg undrar om man kan ha den i ett 30-50 liters kar med några dvärg klogrodor utan att den käkar upp dom.Och sen har jag funderat på att börja odla guppyn här hemma,skulle man då kunna mata salamandern med guppy yngel då?
#25 - 19 februari 2006 19:41
har haft otroligt lite vatten, pga att min mamma inte tillät mig att köpa nåt mer akvarium och att hon säger att malar inte gillar mycket vatten, men nu ska det bli ändring på det, hoppas jag :D
#26 - 3 november 2006 16:29
Hejdu!

jag läste nån stans att man kan se det vid början av "svansen". Om det hänger ner ganska mycket så är det en hane. jag är inte helt säker men jag tror det :)
#27 - 3 november 2006 20:57
ahaaa.. typ som en utbukning? ska checka det ;)

Annons