Vad göra med mitt ytterfilter ?

#1 - 17 december 2007 09:01
Hej Alla !

Den som har lite koll på mig vet att jag har köpt mig ett ytterfilter i Kina.

Min tanke med detta är inte att ersätta befintliga innerfilter i 240-literskaret.

Tanken är att ha ett komplement till existerande innerfilter.
(Lite som trial and error om det är en vettig pump eller inte.....)

Ytterfiltret har möjlighet att styra flödet, samt att det finns strilrör att koppla på, så jag är inte orolig för storm i karet.

Alltså, tanken är att använda det nya som komplement för att öka vattenkvalitén.

För att få bästa effekt, vad för filtermatrial bör man då stoppa ner i ytterfiltret ??

Biobollar ?

Grova mattor ?

Fina mattor

Aktivt kol ?

Kombination ?

Det finns tre stycken "kammare" i burken, så kombination är möjlig.

Men vad bör jag använda ?

Tacksam för tips.
#2 - 17 december 2007 09:30
Det vanliga är väl att man har makaroner eller biobollar i de två nedersta kamrarna och filtervadd+filtermatta i den översta. Om man vill kan man byta ut en av kamrarnas innehåll till aktivt kol eller zeolit om man behöver det (avgiftning i första fallet, nitrit i det andra). I normala fall behöver man dock inte varken kolet eller zeoliten.

Man kan också tänka sig att ha makaroner bara i den nedersta kammaren, sedan en grov matta, och sedan vadd+finare matta i den översta.

Det är inte så hemskt viktigt vad man väljer, bara man får bra rening. :)
#3 - 17 december 2007 09:42
Jens A. skrev:
Det vanliga är väl att man har makaroner eller biobollar i de två nedersta kamrarna och filtervadd+filtermatta i den översta. Om man vill kan man byta ut en av kamrarnas innehåll till aktivt kol eller zeolit om man behöver det (avgiftning i första fallet, nitrit i det andra). I normala fall behöver man dock inte varken kolet eller zeoliten.

Man kan också tänka sig att ha makaroner bara i den nedersta kammaren, sedan en grov matta, och sedan vadd+finare matta i den översta.

Det är inte så hemskt viktigt vad man väljer, bara man får bra rening. :)

Och det är det som är den springande punkten.

Vilket ger bäst rening ?
#4 - 17 december 2007 10:04
Kensa skrev:

Vilket ger bäst rening ?

Så här tror jag: Längst ner, makaroner. Sedan biobollar, sedan vadd+grov matta.

Men det finns säkert någon som tycker annorlunda. :)
#5 - 17 december 2007 20:13
Kensa skrev:

Vilket ger bäst rening ?
jag anser att det bästa är grov matta först (för att biobollarna ska kunna arbeta effektivare) och sen biobollar och sist grov matta och vadd eller bara matta!
#6 - 18 december 2007 06:28
Sera biofibers, biobollar/grov filtermatta, sera filtervadd.

Annons