Såg igår 2 st döda Molly-yngel i min innerpump.
Vet inte om dom dog av eller om dom simmade för nära intaget till filtret och sen sögs in.
Men 2 yngel hade jag där iaf..
Vad kan jag göra för att det inte sker igen?
Jag kan ju inte sätta för intaget heller direkt.
Då man är nyvaken och därmed inte i alla sinnes fulla bruk så skulle ja vilja ha tips på hur jag ska göra så att mina yngel inte åker in i pumpen..
Har själv ett kar med lite mollys och guppys. Efter att en molly ynglat blev jag tvungen att möblera om med lite mer växter i karet till gagn för ynglen. I samma veva passade jag på att ta ur innerfiltret/pumpen för att ta bort lite "böss". Tro det eller ej, men när jag öppnade filtret över vasken,droppade det ned ett par yngel som landade i några kvardröjjande vattendroppar i slasken!
Snabbt fick jag tag på en lämplig sked och lyckades lirka upp ynglen och sprang med dem, ett i taget, till närmsta burk där de slängdes ned! Till min förvåning klarade de av denna behandling alldeles utmärkt och lever i all välmåga i sitt nya kar!
Efter denna upptäckt funderade jag länge och väl på att förhindra ynglen från att komma in i pumpen/filtret. Till sist kom jag till den insikten att "lite svinn får man räkna med" och stoppade tillbaka allt som det var innan :) Elakt! Njae! Tror nog att ett urval av individer dukar under i varje kull hur man än bär sig åt!