Vad göra med för stora malar?

#1 - 18 oktober 2006 19:31
Jag har ett 250 l akvarium. Mitt problem är att mina malar har blivit så förbaskade stora....närmre 25 cm tror jag. Vi har också 3 stycken. Vad skall man göra med malarna när de blir för stora? Jag menar affärerna vill nog inte ha "monster malar". Vad gör ni med dem? [B)]
#2 - 18 oktober 2006 19:34
Finns vissa butiker som tar emot. Ring runt o hör. Lycka till!
#3 - 18 oktober 2006 20:44
Botan skrev:
Jag har ett 250 l akvarium. Mitt problem är att mina malar har blivit så förbaskade stora....närmre 25 cm tror jag. Vi har också 3 stycken. Vad skall man göra med malarna när de blir för stora? Jag menar affärerna vill nog inte ha "monster malar". Vad gör ni med dem? [B)]

sälj dem eller byt mot annan fisk.

som t ex har jag ett gibbis som inte växt till sig än, men skulle den dö lite för tidigt, så kommer jag köpa en i motsvarande storlek för att det ska passa in.
#4 - 18 oktober 2006 20:48
ehm, börja med att inte köpa fiskar som växer ur akvariet!

dvs, kolla upp info om fisken INNAN du köper den.
#5 - 18 oktober 2006 20:58
Du menar alltså att de som har akvarium på mindre än 400 liter inte bör skaffa såna malar? Löjligt!
#6 - 18 oktober 2006 21:15
Insomniac skrev:
Du menar alltså att de som har akvarium på mindre än 400 liter inte bör skaffa såna malar? Löjligt!

Varför är det löjligt? Skulle du vilja växa upp i en garderob kanske;) ?
Nej, jag håller med lenis3 att man kanske bör kolla upp vilka fiskar man köper, så man inte får problem lite längre fram.
Sedan kan det av andra orsaker bli att man har fisk som kanske inte skulle vara så lämpligt att ha i sitt kar, tex om man får fisk av någon kompis som ska sluta med akvarium.
Det finns många trådar som handlar om detta så det behöver vi inte diskutera här.
#7 - 18 oktober 2006 22:00
Insomniac skrev:
Du menar alltså att de som har akvarium på mindre än 400 liter inte bör skaffa såna malar?
Japp.
Löjligt!
Nepp.
#8 - 19 oktober 2006 06:23
Ibland gör man misstag. Min gibbi hade jag i 375l (nästan 400:))Den var inte stor. Men när den fick gå med diskus och äta diskus mat växte den på sig....Varför finns det så stora malar till försäljning? Om igen så borde akvarie affärerna ta större ansvar. Men, försök sälja den! Blocket, zoopet eller annat annonsmarknad. Byt in, ring runt till många akvarieaffärer. Jag har bytt in stora praktbotier och siamesiska algätare. Jag tycker att det är synd och skam om man måste avliva....
#9 - 19 oktober 2006 06:38
solbacka skrev:
Ibland gör man misstag. Min gibbi hade jag i 375l (nästan 400:))Den var inte stor. Men när den fick gå med diskus och äta diskus mat växte den på sig....Varför finns det så stora malar till försäljning? Om igen så borde akvarie affärerna ta större ansvar. Men, försök sälja den! Blocket, zoopet eller annat annonsmarknad. Byt in, ring runt till många akvarieaffärer. Jag har bytt in stora praktbotier och siamesiska algätare. Jag tycker att det är synd och skam om man måste avliva....

Problemet är inte att det finns så stora malar till salu, utan de (tänker på Gibbiceps/Pleco) är så billiga att "vem som helst" köper dem utan att kolla upp mer om dem innan köp.
De har en hög "coolfaktor" (tycker vissa) för billig peng, inte lika vanliga som Ansictrus sp.
Handlarna berätter inte hur stora de blir, frågar inte kunden hur stort akvarie de har, vilka fiskar dem har, osv. okunskap eller ovilja?, ja jag vet inte!

//Calle
#10 - 19 oktober 2006 06:40
jag tror det finns flera akvarieaffärer som är intresserade av att köpa in stora malar, och dessa brukar gå för en liten slant så testa att ringa runt.
#11 - 19 oktober 2006 07:38
Insomniac skrev:

ehhh jo det menar jag verkligen! Man skaffar inte nåt djur, oavsett art, om man inte kan ge det ett hem hela livet! Det är ju absurt!
#12 - 19 oktober 2006 08:27
lenis3 skrev:
Man skaffar inte nåt djur, oavsett art, om man inte kan ge det ett hem hela livet! Det är ju absurt!

Jag kan inte se något fel i att skaffa ungfiskar av stora arter – om man är säker på att kunna bli av med fisken när den blivit för stor. Funkar förstås bäst med arter som blir mer eftertraktade med åren, alltså inte gibbiceps, redtail osv.
Höll på att svimma när en av fröknarna på ungarnas dagis kom tillbaka med två nya malar som affären rekommenderat till dagisets 37-liters. Jodå, det var två små gibbiceps...
#13 - 19 oktober 2006 14:42
daniel60 skrev:
Jag kan inte se något fel i att skaffa ungfiskar av stora arter – om man är säker på att kunna bli av med fisken när den blivit för stor. Funkar förstås bäst med arter som blir mer eftertraktade med åren, alltså inte gibbiceps, redtail osv.

Höll på att svimma när en av fröknarna på ungarnas dagis kom tillbaka med två nya malar som affären rekommenderat till dagisets 37-liters. Jodå, det var två små gibbiceps...

Är sjukt hur säljare kan göra så :mad:

//Calle
#14 - 19 oktober 2006 19:20
daniel60 skrev:
Jag kan inte se något fel i att skaffa ungfiskar av stora arter – om man är säker på att kunna bli av med fisken när den blivit för stor.

det var väl det personen inte hade gjort, därav min reaktion.

Annons