vad göra med ancistrusbebisar???

#1 - 22 juli 2009 21:26
hej.
vårt ancistruspar har fått riktigt många ungar.
men nu kommer ju den delikata lilla frågan:vad gör man med alla bebisarna??
snart är dom stora, dom växer ju så att det syns nästan.
dom är mellan 20-30 stycken!!!!!!
#2 - 22 juli 2009 21:38
sooi skrev:
hej.

vårt acistruspar har fått riktigt många ungar.

men nu kommer ju den delikata lilla frågan:vad gör man med alla bebisarna??

snart är dom stora, dom växer ju så att det syns nästan.

dom är mellan 20-30 stycken!!!!!!
Man kan alltid försöka att fånga dem till ett annat kar och dra upp dem i större storlek,och slutligen kanske byta dem eller nåt annat i en affär eller rent ut sagt låta dem vara bara
#3 - 22 juli 2009 21:40
Vänta ett par veckor så har du lika många till:p...
#4 - 22 juli 2009 21:43
20-30st var inte så många, så jag håller nog med Patrik om att antingen bara låta dem vara eller dra upp dem i större strl och byta dem mot något.
#5 - 23 juli 2009 05:53
Vänta tills de kommer riktigt i gasen och får 70-80stycken per kull, var tredje vecka!

Allvarligt dock, så brukar det inte vara problem att byta in dem, hör redan nu med din lokala handlare. Du bor ju i Stockholm och Bollmora Akvarieklubb har stoauktion i slutet av september och auktion på varje månadsmöte, så där kan du få en liten peng för dem.
#6 - 23 juli 2009 13:33
ahhhhhh 80 stycken!!!!!!! jag som var så stolt och nöjd över20-30
ok tack för alla svar-. skall genast snacka med stället jag köpte paret av.. och bollmora akvarieklubb lätt strålande.
#7 - 23 juli 2009 14:18
Själv sålde jag 70st av mina ancistrusyngel på ca.3cm till ett par stockholmare igår :)
#8 - 23 juli 2009 18:55
ok. hur mycket är skäligt att ta för dom styck??
#9 - 23 juli 2009 18:58
5-10 kr kanske?
#10 - 23 juli 2009 22:07
Just de 70 sålde jag för kompispris på 2kr/st.
#11 - 26 juli 2009 17:27
Hej.

Har nyligen fått yngel på just ancistrusmalar & blev lite nojig över att dom kanske skulle bli uppätna av de andra fiskarna (zebraciklid & Elfenbenciklid) så flyttade över dom till ett mindre akvarium sålänge. Så tänkte fråga dom som vet (ni här på forumet) om det är någon fara för deras liv såattsäga om man låter dom ligga kvar i det ursprungliga akvariet (240 L) eller dom blir uppätna. Tänkte även kolla, gjorde som så att jag tog med hanen till det mindre akvariet så han kunde vakta ynglen där men hur länge vaktar han dom & när kan jag lägga tillbaka honom i 240L akvariet?

Tack på förhand (den nye här på zoopet) Martincc
#12 - 26 juli 2009 19:56
Ja, de flesta löper risk att bli uppätna, det är liksom inte "meningen" att alla ska klara sig.....men alltid blir det några som plötsligt dyker fram ur grönskan efter några veckor.
Har ungarna lämnat grottan så behöver de inte hannen i sitt egna akvarium. Men det kan vara smart att ha honom ihop med ynglen, om inte annat för att han då inte sätter igång en ny kull...
#13 - 26 juli 2009 20:51
hmm vi har liksom inga andra fiskar förutom vårt rara ancisutrspar.. och nu är väl ungarna dryga 2 veckor.. och ingen har ju dött.. har lyckats räkna nästan alla.. det var inte 20-30 det var 60-70 ungar!!!!!
och hanen har redan tagit en ny grotta i besittning,verkar som om honan tycker det är en bra ide... håller på att fixa ett nytt akvarium.. det här funkar ju inte..
är det någon som vet hur dom är,vill dom promt bo med sin hona eller kan dom vara nöjda/lyckliga fast dom bor själva?????
jag tycker kanske att det låter lite grymt att han inte skall få hänga med sin fru.. men det bolir ju galet det här.. kommer ju vimla av bebisar överallt..
#14 - 27 juli 2009 10:56
De kan mycket väl bo själva, det är så man gör för att han skafå vila eller inte få fler bebisar.

Annons