Vad göra med alla yngel?

#1 - 3 oktober 2009 21:33
Vad skall jag göra med alla mina ancistrusyngel? Verkar som dom flesta överlever, men...det är ju hur många som helst! Dom är ca 3 månader nu och inte stora så dom är stört omöjliga att fånga än.

Kan man sälja av dom senare tro?
#2 - 3 oktober 2009 22:01
Ja, konstigt nog brukar det gå att sälja ancistrus ganska lätt. vill du inte ha fler yngelså kan du antingen vara taskig och ta grottan, eller dela på paret.
#3 - 3 oktober 2009 22:02
Vad skall jag göra med alla mina ancistrusyngel? Verkar som dom flesta överlever, men...det är ju hur många som helst! Dom är ca 3 månader nu och inte stora så dom är stört omöjliga att fånga än.

Kan man sälja av dom senare tro?

Jag har sålt både till djuraffären och haft annons ute och sålt där med så inget är omöjligt.

Sålde dom flesta jag hade i odlingskaret till djuraffären, dagen efter så var det någon som mailade att han ville köpa 15 st, som tur var hade jag i 600 litaren med men det tog en hel förmiddag att få upp dom därifrån:d
#4 - 4 oktober 2009 06:07
Mumin skrev:
Ja, konstigt nog brukar det gå att sälja ancistrus ganska lätt. vill du inte ha fler yngelså kan du antingen vara taskig och ta grottan, eller dela på paret.

Nej, vad taskigt. Tvångs separation..Det har jag inte hjärta till.

Får ta grottan då som du sa, fast dom har ju en ihålig rot med, som är centrum i karet....där ligger en annan hane o fläktar har jag sett..

Jag har 6 vuxna ancistrus, lika många hanar som honor.
#5 - 4 oktober 2009 06:08
solis skrev:
Jag har sålt både till djuraffären och haft annons ute och sålt där med så inget är omöjligt.

Sålde dom flesta jag hade i odlingskaret till djuraffären, dagen efter så var det någon som mailade att han ville köpa 15 st, som tur var hade jag i 600 litaren med men det tog en hel förmiddag att få upp dom därifrån:d

Jo, det där med att plocka upp dom utan att skada dom verkar jättesvårt.
Jag får kanske ha en annons sen när dom vuxit till sig.
#6 - 4 oktober 2009 07:01
Jo, det där med att plocka upp dom utan att skada dom verkar jättesvårt.

Jag får kanske ha en annons sen när dom vuxit till sig.

Visst är det svårare att ta dom som små men ingen omöjlighet,fördelen men malarna är ju att dom inte stimmar rundor, nacktdelen är att dom kan vara svåra att få i håven men efter liter träning kommer man på hur ma gör med dom med.
Om dom sitter på grejor så brukar jag ta en stor håv och sätta under grejen sen lyfter man grejen och håven hela vägen över vattenytan och då släpper dom ner i håven.:)
#7 - 4 oktober 2009 09:01
Smart!

Det skall jag prova!:d
Bilagor:
#8 - 4 oktober 2009 09:14
Sälj! Lite extra pengar är aldrig fel!
#9 - 11 oktober 2009 15:47
hur mycket är ancistrus yngel värda om man skulle sälja?
#10 - 11 oktober 2009 15:56
5-10 kronor.
#11 - 18 oktober 2009 14:20
Leo_Zvar skrev:
hur mycket är ancistrus yngel värda om man skulle sälja?

Vårat Ancistruspar är oerhört duktiga på att föröka sig de med.
Vi tar mellan 10-15:-/ styck när malynglen kommit upp i ca 4 cm storlek.
Vi säljer mest till zooaffärer men även en del till privatpersoner.

Jag brukar visa dem håven bakifrån så de går upp på glasrutan och sen sätter jag håven runt dem och pekar på deras mage eller knackar lätt på glaset så de simmar in i håven.
Vi tycker detta är det minst stressande sättat att fånga in dem på.
#12 - 18 oktober 2009 18:17
Tack för tipsen Wilding! :d
#13 - 18 oktober 2009 21:18
Det är rätt kul med ancistruslek, har ett par albinoancistrus som gått i ett kar här i ett år ungefär.
Utan att ens visa intresse för varandra och ännu mindre för att leka så i förrgår så helt oväntat höll hanen och honan på och skulle hitta på nåt och rätt var det var så låg hanen och fläkta ägg :)
Och ett annat par vanliga bruna är inne på 3:e kullen på en månad.
Har sjukt mycket yngel just nu.
#14 - 19 oktober 2009 06:47
Har precis sålt av ett 50tal bäbisar till privatpersoner. Inga problem. Annonser på nätet är att rekomendera..
#15 - 19 oktober 2009 09:25
Kul att sälja dom för 5-10kr till zooaffärn, sen säljer dom vidare dom för 69kr st =)
#16 - 19 oktober 2009 10:53
Nä inte speciellt men du får väl förhandla bättre med dom då så du kan få mer för ynglen ;)

Annons