Vad göra av alla scalare yngel?

#1 - 3 mars 2009 19:27
Har ca 100 marmorscalare yngel som är drygt 4 veckor som växer så det knakar, otroligt söta är dom men jag kan ju inte behålla alla!
Trodde att kanske 20 skulle klara sej men antalet håller i sej.
Är inte förtust i den Zoo affären vi har här så jag vill inte lämna dom där!
Om man lägger ut annons vad ska man ta för dom och hur gammla ska dom vara?
Dom är ju för små än det vet jag och det kan ju hända saker men har någon nåt tips?
#2 - 3 mars 2009 23:05
lulli skrev:
Har ca 100 marmorscalare yngel som är drygt 4 veckor som växer så det knakar, otroligt söta är dom men jag kan ju inte behålla alla!

Trodde att kanske 20 skulle klara sej men antalet håller i sej.

Är inte förtust i den Zoo affären vi har här så jag vill inte lämna dom där!

Om man lägger ut annons vad ska man ta för dom och hur gammla ska dom vara?

Dom är ju för små än det vet jag och det kan ju hända saker men har någon nåt tips?

Dra upp de tills de är som en 5-krona i kroppen sen kan du ju prova att lägga ut annons elr hitta en annan zooaffär.
#3 - 4 mars 2009 10:42
Ok, när kan man börja ge dom vanlig mat? just nu får dom nykläckt artemia samt torkad och ibland cyklops.
#4 - 4 mars 2009 10:44
Det kan du fortsätta med så länge du orkar kläcka artemia;).
#5 - 4 mars 2009 10:47
Mina scalareyngel är nu ca 1-1,5 cm höga och jag har precis börjat vänja dem vid söndersmulade flingor. De får även artemia, cyklops och bosmider.

Jag brukar lämna mina yngel till en liten mindre zoobutik som inte ingår i nån större kedja. Då får jag byta till mig lite andra prylar som jag kan behöva. Växter, foder, fisk tex.

Lycka till med dina små! :)
#6 - 4 mars 2009 11:19
Ok tack för era svar!
Det är otroligt vad fort dom växer,matade dom på morgonen och några timmar senare har dom fått längre å spetsigare fenor!
Ska nog höra med nån zoo affär i Göteborg om man kan byta in dom det verkar smidigast.
#7 - 15 mars 2009 17:32
lulli skrev:
Ok tack för era svar!

Det är otroligt vad fort dom växer,matade dom på morgonen och några timmar senare har dom fått längre å spetsigare fenor!

Ska nog höra med nån zoo affär i Göteborg om man kan byta in dom det verkar smidigast.

Kolla med Trop i Göteborg, han brukar ta emot fiskar, och har bra kvalitet på fiskarna. Fina hemmaodlade scalarer säljer nog bra. Har se´n ynglen gått med föräldrarna, så att det är en stam med bra yngelvård, så är det ännu bättre.
#8 - 16 mars 2009 09:05
Micke_A skrev:
Kolla med Trop i Göteborg, han brukar ta emot fiskar, och har bra kvalitet på fiskarna. Fina hemmaodlade scalarer säljer nog bra. Har se´n ynglen gått med föräldrarna, så att det är en stam med bra yngelvård, så är det ännu bättre.

Det hade jag faktiskt tänkt, har redan pratat med honom och det var där jag köpte föräldrarna. Åker hellre några mil extra än gynnar den tråkiga och dyra affären här!
Är lite sugen på att byta till mej hel svarta scalarer och försöka få lek på dom :)

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=2340886&gid=2340900
#9 - 16 mars 2009 17:53
snygga skalarer :D

Annons