Vad göra?

#1 - 17 februari 2007 18:44
Jag skulle vilja ändra lite i karet, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Någon som har ett bra förslag? Förnärvarande pågår en del lek i karet så jag väntar tills det lagt sig innan jag börjar rota runt för mycket.
Karet är strikt sydamerikanskt, men jag funderar på att börja acceptera växter från andra delar för jag vill bli av med cabomban då jag tycker den är stökig.
#2 - 17 februari 2007 19:24
gudsson personligen skulle jag inte röra något. tycker det är otroligt fint och inspirerande så som du har det just nu faktiskt.

men angående växter kan lägga in lite mer färgade växter.. mitt största tips är Röd Tigerlotus/näckros från asien.. riktigt fint är det. som sagt, färgade växter skulle jag rekomendera. det skulle ge en känsla av ett helt nytt kar :)

sen skulle jag nog ta ut lite rötter och lägga in lite stora fina stenar också. lite variation mellan rötter och sten så att säga. helst någon hålsten skulle jag välja. (finns väll stora stenar i sydamerikas biotop :))

gällande hur du ska ställa om sakerna du har i karet vill jag inte ge någe tips om, (du är expert på att inreda jämfört med mig:D)
#3 - 17 februari 2007 19:28
Jag skulle inte mixa rötter med stora stenar, har en tendens att bli rörigt. Fast nu ville du kanske ha växtförslag.. :p
Släng dit en marktäckare, om inte de du har inte börjat ta sig än? En stor, rödtonig echnidorus av nåt slag skulle passa lite bakom den stora roten på vänster sida.
Sjukt snyggt kar dock! De svartmaskade cikliderna är mina favoriter!
#4 - 17 februari 2007 19:34
gudsson är det där biltemas blästersand?
#5 - 17 februari 2007 22:00
Ja det är biltemas blästersand av den stora storleken. Minns inte exakt hur stor men typ 0.02 - 0.1 mm.
Jag har valt att inte ha mer sten än de svarta skifferstenarna som syns. De fungerar bra som lekstenar och bildar grottor längre bak. Kakaduorna har använder dem hela tiden.
Som marktäckare har jag försökt mig på Lilaeopsis brasiliensis tidigare utan att lyckas och nu provar jag Echinodorus tenellus. De har iallafall tryckt ut lite nya skott, men algerna är rätt så elaka mot dem och täcker deras blad. Får se hur det går.
Något rött hade varit riktigt fint. Det ska jag nog satsa på.
Men jag vill ändå bli av med cabomban då det blir så oerhört mycket smuts av den. Den släpper växtdelar helatiden och jag måste städa ofta.
#6 - 17 februari 2007 22:39
Jag andvänder biltemas blästersand hur snygg som helst.Jag tycker inte att du behöver göra ett handtag i de akvariumet gör snyggt!
#7 - 18 februari 2007 01:45
jag hade inte heller ändrat något. Tycker du har fått till det bra.
#8 - 18 februari 2007 01:46
jag hade nog oxå tatt bort Cabomban, men annars tycker jag ditt kar är skitsnyggt! bara hoppas man kan få till sitt eget lika snyggt.. eller snyggare... ;-)
#9 - 18 februari 2007 11:08
gudsson ok :) lovar dig att röd tigerlotus skulle knäcka i ditt kar. den har som eklöv/blad fast röda. man kan få färgen hos dem att bli riktigt riktigttttt rött beroende på hur man tar hand om växten, dvs om man använder växtnäring osv. ett till tips är Rotala roundfolia (säkert felstavat) jätte fin växt som blir röd,gul,grön och enligt vad jag sett lite rosa. har 3 sånna i mitt kar, riktigt snyggt :)

du kan lixom tänka dig. en växt som får ut 4 färger, min är grön längst nere. sen blir bladen gulare och gulare ju längre upp man kommer på växten. sen blir det rött och rosa lite här och där på toppen av växten
#10 - 18 februari 2007 11:16
Försök att lägga doppvärmaren längs med botten kanske.
// Marcus
#11 - 18 februari 2007 11:50
bra idé med doppvärmaren! Måste förlänga kabeln lite då bara...
#12 - 18 februari 2007 18:28
Tycker du ska ha vallisneria längs hela baksidan för att få helhets intryck!
#13 - 18 februari 2007 20:15
Det var ett intressant förslag!
Jag gillar vallisnerian mycket och hade den lite mer överallt innan. Problemet är bara att då måste man sköta den så mycket för den tar ju snabbt över allt annat. Den växer ju som ett riktigt ogräs.

Annons