Vad göra?

#1 - 30 juli 2006 18:29
:confused: Hej på er...

Har för några dagar sedan satt igång mitt första akvarium och börjar fundera på en sak. Det blev så att säga lite "grumligt" i vattnet och jag vet inte vad det beror på. Fick veta av en kompis att man kan köpa någon flaska med Klar vätska som man kan hälla i?.
Är det något att satsa på eller ska man vänta ett par dar och se om det blir klarare vatten.???

Vore tacksam för svar......

/Patrik
#2 - 30 juli 2006 19:19
tvättade du gruset ordentligt annars är det nog skräp från det och det borde lägga sig efter några timmar
#3 - 30 juli 2006 19:33
Kan ta upp till ett par tre dagar... inget att oroa sig för.

Var det ny sand? Det är alltid en del damm kvar i sanden oavsett om man tvättar den "väl".

Lycka till!
#4 - 30 juli 2006 19:37
Sanden var begagnad, och jag tvättade den inte jätte noga.
Får hålla mig ett par dar.

Vad är det för vätska som gör vattnet klarare, nån som vet?? Klarar fiskarna sån????
#5 - 30 juli 2006 20:03
Vet inget som gör vattnet just klarare...
Men Sera har flera olika produkter för nystart av akvarium. Aquatan, Nitrivec etc. Följ anvisningarna på flaskan noga ifall du nu köper!!

De är bra för att bryta ner föroreningar i vattnet och hålla akvariet i en bra biologisk jämnvikt...
#6 - 31 juli 2006 15:49
Lösningen är nära, vattnet börjar se bättre ut. "puuh".
#7 - 31 juli 2006 16:06
puttman, har du några rötter i eller så?

Hur länge har det varit igång? mitt har varit igång ca 35 timmar nu och det har inte skett någon förändring på sökert 10 timmar..

Men jag ahr en helt ny rot i men låt oss leka emd tanken att man bara har grus och sten i hur länge tar det då inan vattnet blir kristall klart?
#8 - 31 juli 2006 16:42
Fiddan, mitt har varit igång ca: 48 timmar
Har bara växter och sten, än så länge.

Annons