Jo, det ser bättre ut. Fast en del frågetecken dock.
Angående storleken: Fisken med såret är lite mindre än den andra. Utan stjärtfena mäter kropparna runt 3 resp 3.5 cm
När jag skrev mitt förra inlägg hade den lilla fisken dessutom kilat in sig mellan glaset och syrepumpen varefter ena fenat hade sugits fast i baksug. Fisken lossnade så fort jag stängde av pumpen och simmade ut igen.
Eftersom jag blev en aning nervös över dess tillstånd la jag den i ett eget bad vid sidan om akvariet. (en gammal guldfiskskål som endast används vid större vattenbyten) Större delen av vattnet var taget ur akvariet, en del nytt.
Ganska länge låg fisken uppe vid ytan och såg ut som om den hade gett upp. Rätt chockad gissar jag.
Såsmåningom så började den simma runt igen. Konstigare var det med slöjstjärt nummer två. Då den lilla fisken var i ett eget akvarium började den större att lägga sig på botten. Det har den aldrig gjort tidigare!
Helskumt tyckte jag.
Sedan jag sammanförde dem igen har den större varit aktiv igen.
Jag har inte gett mig på någon medicinering men saltat vattnet. Med Ektozon, 2 msk, enligt akvarists rekommendation.
Periodvis håller sig den lilla fisken i ena hörnet, vid ytan och gör inte många knop. Andra stunder simmar den omkring, vitalare.
När jag matar dem roffar alltid den större fisken till sig mat snabbare. Den lilla fisken verkar också behöva mycket längre tid på sig för att äta. Den är inte lika glupsk. Den kan stå och "tugga" maten långt efter att jag har matat dem.
Jag är lite nojjig att den inte får i sig tillräckligt.
Ikväll blir det vattenbyte och ännu en tsk salt.
Kanske ska jag ge den lilla fisken en helkur?
Hoppas att jag ska få ordning på det hela.
Anna