vad gör ni med alla yngel?

#1 - 21 november 2007 21:20
:Dhejsan..

jag har fundeerat på en sak.
man läser ju ofta här på zoopet om personer vars fiskar har ynglat vilket är roligt. men jag undrar vad händer med dem?
alla kan vell inte ha plats för ex 30 ny guppy var tredje vecka?
eller? hur löser ni det?:confused:
#2 - 21 november 2007 21:28
Hej!
Jag brukar byta in dem mot något annat i zooaffären eller sälja dem på någon akvarieauktion.
#3 - 21 november 2007 22:28
Jag har både platy, guppy och molly tillsammans samt en del malar och många yngel blir mat så det har sällan varit problem, får jag överbefolkat så ger jag bort några till vänner eller frågar zooaffären.
#4 - 22 november 2007 07:14
okej.. men är det inte svårt att ge dem till affär, måste inte dem ha odlingsbevis och sånnt för att få ta emot?
#5 - 22 november 2007 08:51
Något sånt har jag aldrig hört talas om i "min" affär. Bara dom kan sälja fiskarna så tar de gärna emot. Jag får inga pengar, endast varor.
#6 - 22 november 2007 15:31
okej.. men det låter ju bra:) då behöver jag inte oroa mig för det:)
#7 - 22 november 2007 15:39
Jag använder en del räk och platyyngel till levandeföda billigt och bra.

Thomas
#8 - 22 november 2007 18:20
hehe.. okej. gillar fiskarna det då?
#9 - 22 november 2007 18:32
axeisi skrev:
hehe.. okej. gillar fiskarna det då?

Våra barber och diskusar är nöjda,hade lädersköldpaddor förrut och dom älskade yngel.

Thomas
#10 - 23 november 2007 20:50
hehe,, okej, ´;)
#11 - 23 november 2007 20:52
Samma här; våra yngel blir levandeföda..
#12 - 23 november 2007 21:34
lili76 skrev:
Samma här; våra yngel blir levandeföda..

Nu för tiden säger man recycling ;)

Thomas
#13 - 23 november 2007 21:57
jaaaadu man föder ju upp dom eller ? Eller ska man satsa på att bli massmördare som vissa går o blir xD
#14 - 24 november 2007 07:50
Nu för tiden säger man recycling ;)

Thomas

*Fniss* Såklart! Tänkte inte på det! :p
#15 - 24 november 2007 11:41
Aircut64 skrev:
jaaaadu man föder ju upp dom eller ? Eller ska man satsa på att bli massmördare som vissa går o blir xD

Det kan vara svårt att bli av med vissa arter då det finns ett överflöd,då är det bättre att ha dom som föda en att spola ner dom det är min åsikt.

Thomas
#16 - 24 november 2007 11:50
Dessutom gör man de större fiskarna en god tjänst. De får jaga sin föda på ett naturligt sätt. Min strävan är att fiskarna ska få leva så naturligt som det går och då ingår levandeföda för vissa arter.
#17 - 5 december 2007 15:28
Någon som säljer dem till zooaffärer? som får pengar för det alltså ;)
#18 - 5 december 2007 15:31
Vi har sålt till butik och fått pengar för dem, ungefär en fjärdedel av vad butiken kan sälja dem för.
#19 - 5 december 2007 15:32
Plarsen skrev:
Någon som säljer dem till zooaffärer? som får pengar för det alltså ;)

För att få sälja till butiker måste man ha tillstånd från jordbruksverket för att få sälja fiskar till butik, Det blir ju att man är grosist och då måste man gå Jordbruksverkets kurs för djurhållning. Och detta kostar ca 5000 kr.

Och när man gått den ska man ha ett tilstånd från komunen....

Det är mycket man måste göra för att få tjäna pengar. Det är inte bara. så man får nöja sig med att byta med butiken.
#20 - 5 december 2007 15:34
_Lena_ skrev:
Vi har sålt till butik och fått pengar för dem, ungefär en fjärdedel av vad butiken kan sälja dem för.

Då måste jag fråga har du gått Jordbruksverkets kurser?
Eller har jag förståt fel vad det gäller att sälja fisk till butik, Butikerna i närheten av mig köper inte in utan byter bara eftersom jag inte har godkänt företag för fiskförsäljning.
#21 - 5 december 2007 15:41
smegga skrev:
Då måste jag fråga har du gått Jordbruksverkets kurser?

Eller har jag förståt fel vad det gäller att sälja fisk till butik, Butikerna i närheten av mig köper inte in utan byter bara eftersom jag inte har godkänt företag för fiskförsäljning.

Nej det har jag inte och jag ser inte hur det är mitt problem vad det finns för regler? Jag har vid alla tillfällen utom ett kvittat mot saker vi har köpt. Det andra tillfället skulle kunna räknas som kvittande mot förr eller så eftersom vi har handlat för 5-10ggr mer i den butiken än vi har sålt för.
#22 - 5 december 2007 15:59
Jag odlar ca 500-1000 yngel av olika arter varje år, som jag åker runt och säljer i akvarieaffärer, behövs inga tillstånd överhuvudtaget!:rolleyes:
Jag säljer fiskarna beroende på art för ca 1/3-1/4 av det pris som affären sen säljer dom för, blir dock en hel del bilkörning då varje affär oftast bara köper ca 20-30 stycken av varje sort!
Oftast går det att sälja mot kontanter, vissa affärs-kedjor köper dock av princip aldrig av privatpersoner, däremot så brukar små familjeägda affärer oftast köpa om man har nått ovanligt att sälja.
När man säljer nuförtiden så får man oftast skriva på ett säljkvitto som affärsinnehavaren behöver för sina räkenskaper det är allt!
Sen kan man ju alltid sälja eller byta med andra akvarister på olika Internet-Forum!;)

Thaifighter
#23 - 5 december 2007 16:05
Jag odlar ca 500-1000 yngel av olika arter varje år, som jag åker runt och säljer i akvarieaffärer, behövs inga tillstånd överhuvudtaget!:rolleyes:

Jag säljer fiskarna beroende på art för ca 1/3-1/4 av det pris som affären sen säljer dom för, blir dock en hel del bilkörning då varje affär oftast bara köper ca 20-30 stycken av varje sort!

Oftast går det att sälja mot kontanter, vissa affärs-kedjor köper dock av princip aldrig av privatpersoner, däremot så brukar små familjeägda affärer oftast köpa om man har nått ovanligt att sälja.

När man säljer nuförtiden så får man oftast skriva på ett säljkvitto som affärsinnehavaren behöver för sina räkenskaper det är allt!

Sen kan man ju alltid sälja eller byta med andra akvarister på olika Internet-Forum!;)

Thaifighter

Jag kan nog sälja runt 500 yngel i månaden...jag håller just nu på att starta ett företag men jag ska gå kurserna först. men då kanske jag kan gå iväg och sälja i veckan ska höra med affärerna vad dom säger.
#24 - 5 december 2007 21:17
:pvad kan man säjla för fiskar då?

har jusst nu tillgång till platys, guppys, svärdbärare ,kampfisk tigerbarb ,zebrafisk kilifläcksrasbora, snart golden, scofolio (stavning?)
och en auloncantara art.

vad rekomenderar ni att försöka odla lite seriösare.?
#25 - 5 december 2007 21:18
och ancistrus och äppelsnäckor*
#26 - 5 december 2007 21:36
Jag odlar idag Malar och pansarmalar. L066, L168, L046, L134, C. Adolfoi, C. Julii, S. Barbatus, C. Aracuatus och lite ancistrus för att kunna byta mot lite grejor.

Så det blir ju en del yngel som jag behöver bli av med. Ska lägga ut annons här nån dag, Måste man vara guld medlem då?

Det är väl det som jag tycker att man ska odla, känns som att platy och guppy finns rätt mycket redan.

Annons