Vad gör mina Fjärilsciklider?

#1 - 18 maj 2008 17:19
Hej!

Mina Fjärilsciklider uppför sig lite konsigt. Jag såg det idag. Honan jagar hanen så fort han kommer i närheten. Innan har de kommit väldigt bra överrens och om någon har jagat innan så är det hanen som jagat henne. Dock vääääldigt lite. Han bleknar också i färgen när hon jagar runt honom.

Sen helt plötsligt så ser det ut som de dansar. De står tätt tätt emot varandra och har hunudena åt olika håll, och så snurrar de runt. Pickar lite på varandra fram och tillbaka men jagar inte bort någon. Och hanen färgar ut helt igen, på någon sekund är han jättefärgglad igen.

Vad gör de? Leker de?
#2 - 18 maj 2008 17:22
Charlottis skrev:
Hej!

Mina Fjärilsciklider uppför sig lite konsigt. Jag såg det idag. Honan jagar hanen så fort han kommer i närheten. Innan har de kommit väldigt bra överrens och om någon har jagat innan så är det hanen som jagat henne. Dock vääääldigt lite. Han bleknar också i färgen när hon jagar runt honom.

Sen helt plötsligt så ser det ut som de dansar. De står tätt tätt emot varandra och har hunudena åt olika håll, och så snurrar de runt. Pickar lite på varandra fram och tillbaka men jagar inte bort någon. Och hanen färgar ut helt igen, på någon sekund är han jättefärgglad igen.

Vad gör de? Leker de?

De kaxar sig mot varandra:P

Är du säker på att det är olika kön på dem?
#3 - 18 maj 2008 17:26
Ja jag bad om en hona och en hane när jag köpte dem och han sa att jag fick det :P Han sa att det inte var svårt o se skillnad på. Vad jag har förstått så han hanen en förlängd andra fenstråle. Och det har en, inte den andra. Den ena är också större än den andra. De har bott här nu tillsammans i 2 veckor och de stimmar med varandra hela tiden, utan problem alls. Men just idag såg jag detta. Nu simmar de ihop igen, som vanligt.
#4 - 18 maj 2008 17:32
hanarna har oftast längre högre ryggfena,
honorna är lite rundare och har en röd fläck på buken.

just detta beteende har jag bara sett när två av samma kön "kaxar" mot varandra.
#5 - 18 maj 2008 18:03
hanarna har oftast längre högre ryggfena,

honorna är lite rundare och har en röd fläck på buken.

just detta beteende har jag bara sett när två av samma kön "kaxar" mot varandra.

Här kommer bilder på dem:

Den jag tror är hanen: http://static.pici.se/pictures/PLJCQYRMq.jpg
Den jag tror är honan:http://static.pici.se/pictures/IzOGVzgft.jpg
http://static.pici.se/pictures/avLcoMSbG.jpg

Båda: http://static.pici.se/pictures/dDifXhBKI.jpg
Hanen längst bak.
#6 - 18 maj 2008 18:03
Men om det inte är ungfiskar så ser man väl rätt tydligt könen på fiskarna, eller ?!
#7 - 18 maj 2008 18:06
mange016 skrev:
Men om det inte är ungfiskar så ser man väl rätt tydligt könen på fiskarna, eller ?!

Ja, det kanske man gör. du får gärna kolla på bilderna.
#8 - 18 maj 2008 18:16
Det ser väldigt mycket ut som två honor.
#9 - 18 maj 2008 18:19
Är verkligen honorna så färgglada ?!
#10 - 18 maj 2008 18:20
Micke_A skrev:
Det ser väldigt mycket ut som två honor.

Men den ena är större och har en lång stråle på ryggen. Borde det inte vara en hane då? Jag förstår inte att personalen i affären kunde säga att det var en av varje då. Kändes som en riktigt seriös och kunnig affär.
Bilagor:
#11 - 18 maj 2008 18:22
mange016 skrev:
Är verkligen honorna så färgglada ?!

Ja, de har rödaktig buk, och de blå prickarna tenderar till att gå in i den svarta fläcken på honor, men inte på hanar. Tycker mig ana en rosa ton på buken på båda fiskarna, och fenorna ser för små ut för att nå´n av dem ska vara hanar. Båda ser rätt små ut också.

Jag tycker mig se att fenstrålarna är ungefär lika långa på båda. Det där kan nog variera också, men de hanar som har längre fenstrålar brukar ha längre än så.
#12 - 18 maj 2008 18:24
#13 - 18 maj 2008 18:25
Micke_A skrev:
Ja, de har rödaktig buk, och de blå prickarna tenderar till att gå in i den svarta fläcken på honor, men inte på hanar. Tycker mig ana en rosa ton på buken på båda fiskarna, och fenorna ser för små ut för att nå´n av dem ska vara hanar. Båda ser rätt små ut också.

Jo nu när jag kollar på bilderna på länken som jag precis posta så ser jag ju att du har nog rätt =)
#14 - 18 maj 2008 18:29
En bild på ett par jag hade för några år se´n:

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=3484
#15 - 18 maj 2008 18:47
Okej, men om ni nu har rätt, kan två honor samsas?
Så jobbigt att affären säger att de är helt säkra och att det var lätt att se skillnad om man får fel. Det var ändå på Åleds jag köpte dem och de är ju väldigt kunniga där. Mjo, den ena är större och har längre fena. Fast det är den som blir jagad. Båda har rosalila mage ja.
Men jag tycker inte prickarna går in i det svarta på någon av dem.
Knepigt.
#16 - 18 maj 2008 19:23
Hur mycket, och om, de blå prickarna går in i den svarta fläcken varierar, men rent allmänt har honor med blått i fläcken än hanar, och åtminstone en av dina har en prick i det svarta, och båda ser ut att ha prickar på gränsen till fläcken. Men som sagt, båda dina har små och rundade fenor vad jag kan se. Om du tittar på min bild, så ser du att hanen har större rygg och stjärtfenor än honan, och han är även ungefär dubbelt så stor, och mer långsträckt. Du säger att båda dina har rosa ton på buken, och då är det honor.

Samsas och samsas, som du själv har sett så kan de bråka en del. De kan nog även "leka" ihop, och lägga ägg båda två. Några yngel lär du ju inte få :p
#17 - 19 maj 2008 12:11
Micke_A skrev:
Hur mycket, och om, de blå prickarna går in i den svarta fläcken varierar, men rent allmänt har honor med blått i fläcken än hanar, och åtminstone en av dina har en prick i det svarta, och båda ser ut att ha prickar på gränsen till fläcken. Men som sagt, båda dina har små och rundade fenor vad jag kan se. Om du tittar på min bild, så ser du att hanen har större rygg och stjärtfenor än honan, och han är även ungefär dubbelt så stor, och mer långsträckt. Du säger att båda dina har rosa ton på buken, och då är det honor.

Samsas och samsas, som du själv har sett så kan de bråka en del. De kan nog även "leka" ihop, och lägga ägg båda två. Några yngel lär du ju inte få :p

Jag har nu kontaktat affären jag köpte dem i och ni hade rätt. Det är med största sannolikhet två honor. Så irriterande, det är inte ofta det blir rätt.

Jag undrar nu iaf, kan jag ha dessa två honor ihop utan att de skadar eller tar död på varandra? Är de lika våldsamma mot avandra som två hanar? Kan de trivas ihop? De simmade ju ihop de första 3veckorna. Började bara igår att en jagade den andra.
Jag är inte ute efter att få yngel, så egentligen skulle jag kunna ha dessa, bara de trivs tillsammans.
#18 - 19 maj 2008 12:49
Tja, personligen så tycker jag ju att man går miste om en av tjusningarna med att ha ciklider, om man inte har en hane och en hona.

Två honor kan nog stressa och jaga varandra en del, kanske t.o.m mer än två ensamma hanar, eftersom de då inte har nå´n hona att slåss om. Honor däremot kan nog bli romstinna även utan hanar i närheten, och kan leka av med varandra, i brist på en hane, vilket ju tar på deras krafter i onödan, eftersom det ju naturligtvis inte blir nå´t av de äggen. Jag är osäker på hur det är med fjärilar, men bland större ciklider förekommer det att två honor leker med varandra.
#19 - 19 maj 2008 13:35
Micke_A skrev:
Tja, personligen så tycker jag ju att man går miste om en av tjusningarna med att ha ciklider, om man inte har en hane och en hona.

Två honor kan nog stressa och jaga varandra en del, kanske t.o.m mer än två ensamma hanar, eftersom de då inte har nå´n hona att slåss om. Honor däremot kan nog bli romstinna även utan hanar i närheten, och kan leka av med varandra, i brist på en hane, vilket ju tar på deras krafter i onödan, eftersom det ju naturligtvis inte blir nå´t av de äggen. Jag är osäker på hur det är med fjärilar, men bland större ciklider förekommer det att två honor leker med varandra.

Jo precis, visst hade jag velat ha en hane och en hona. Det hade ju varit så mycket lättare om affären gett en det man ville ha. Speciellt när jag frågar extra om jag verkligen fick rätt nu. Allt blir så kompicerat alltid, men jag behåller dessa nu iaf, om det inte riktigt kör ihop sig.
#20 - 19 maj 2008 14:06
Du kan ju alltid köpa två hanar också, så har du två par se´n :)
#21 - 19 maj 2008 14:10
Om du nu har kontaktat affären och dom erkänner sitt misstag så borde ju kunna byta in 1 hona mot 1 hane, borde väl inte vara några problem ?!
#22 - 19 maj 2008 17:43
mange016 skrev:
Om du nu har kontaktat affären och dom erkänner sitt misstag så borde ju kunna byta in 1 hona mot 1 hane, borde väl inte vara några problem ?!

ne precis, byt in den mindre honan mot en hane!
#23 - 20 maj 2008 18:55
Japp det var två tjejer
Men två lekpar är ju trevligt
#24 - 21 maj 2008 13:58
Nu måste jag fråga en sak till:
En av mina Fjärilar (den lilla som jagar) står stilla i övre delen av akvariet och andas ganska häftigt, och så sprutar det ut massa saker (mat kanske?) ur munnen och gälarna. Vad är detta nu? Hon har inte ätit på länge.

Annons