Vad gör mina Discus??

#1 - 20 augusti 2008 14:58
har varit och hämtat mina 4 första discus idag. Har aldrig haft dem förut och har inte mycket erfarenhet,jag vet knappt någonting[:o]
Nu är jag lite fundersam, alla 4 ligger och trycker mellan pumpen och värmaren, de kommer inte fram alls. Varför gör de så?
#2 - 20 augusti 2008 15:18
De är skygga i början. De lär komma fram så småningom. Det bör finnas någon plats där de kan gå undan och ställa sig. Gärna under en gren, blad eller några flytväxter.
De bör komma fram lite mer efter en dag.
#3 - 20 augusti 2008 16:03
De är skygga i början. De lär komma fram så småningom. Det bör finnas någon plats där de kan gå undan och ställa sig. Gärna under en gren, blad eller några flytväxter.

De bör komma fram lite mer efter en dag.

Två utav dom är framme och tittar, sedan försvinner de igen.
Det är ett utrymme mellan pumpen och värmaren som de kan gömma sej. Sedan har jag några höga breda svärdplanter som de kan gå in imellan.
Igentligen tycker jag karet är något litet, men det kommer ett större den 25, och då har jag större möjlighet att bygga upp så de kan dölja sej bättre. Men de får gå här i 10-14 dagar nu, innan det andra är klart att släppa ner fisk i.
#4 - 20 augusti 2008 16:16
Låter spännande, men det blir det för diskusarna också. Var beredd på att de behöver en ny invänjningsperiod i nästa akvarium också.
#5 - 20 augusti 2008 16:19
Kul att du har fått dem nu :) Hur varmt har du? Vad har du för pH?
#6 - 20 augusti 2008 16:45
Låter spännande, men det blir det för diskusarna också. Var beredd på att de behöver en ny invänjningsperiod i nästa akvarium också.

Ang. invänjingsperioden. det var faktisk min nästa fråga:pHur gör jag nästa gång de skall flytta ( Det blir sista), jag hade tänkt he ner dom 4 i en hink med syresten, och vänja dom sakta med det nya vattnet. Samma sak kommer jag att göra med Scalarena, de är också stresskänsliga. Och i det karet skall bara Discusar och Scalarer husera, möjligen nån liten trevlig stimmfisk ( ej kardinal eller neontetra). Kom gärna med förslag:)
#7 - 20 augusti 2008 16:51
Micke_A skrev:
Kul att du har fått dem nu :) Hur varmt har du? Vad har du för pH?

Temperaturen ligger på runt 28-28,5 grader och Ph runt 6.Och det är ganska lämpligt för både Discus och Scalarer. Scalarena vill nog ha något kallare om de skall leka regelbundet, men de klarar upp till 31 grader. Men jag får se lite mer till Discusens behov i det här fallet, för scalarena är tåligare.
#8 - 23 augusti 2008 16:22
Diskusarnas temp skall nog ligga på 29c iallafall,är dom små? runt 7-8cm eller så?
Nu skall du inte ha för många gömslen åt dessa ,då får du dom aldrig tam.Har dom mycket att gömma sig i kommer du aldrig att få se dessa.Karet skall gjärna stå lite högt så dom har överblick över rummet.
vad matar du med?

lennart
#9 - 24 augusti 2008 15:18
Jag har höyt remperaturen litegrann nu, så den ligger nog på 29-30c. tre utav dom är nog en 7-8cm, men den fjärde är något större, den är nog runt 10-12 kanske??är osäker.
det finns två ställen de kan gömma sej undan på, och det är en "skog" av höga svärdplanter i mitten, och så finns det ett utrymme mellan pumpen och värmaren, där låg de och tryckte första dygnet. Men nu är de framme hela tiden och är bara vacker:) Färgen är jättefin på dom.jag är inte helt säker på hur högt karet är, men det är nog ,med bänk, ca 80-85 cm över golvet.
de äter discudgranulat och Ett frysfoder som heter Discus Life Basic + att de äter också svarta mygglarver (frysta) som scalarena får. De kan gå efter maltabletterna ibland, men det är mera sällan.
#10 - 31 augusti 2008 01:15
Hej Ida!

Som erfaren akvarieist så har jag bara haft discus i 6-7 månader men jag har aldrig varit med om en så känslig art. Jag tror att det delvis beror på deras stora ögon som naturligt varnar dem för faror.

Mina tog flera veckor innan de kom fram & plötsliga rörelser kan göra att de får panik.
Nu efter ett antal månader så har de ganska stor tillit till mitt rörelsemönster & jag tittar dem ofta i ögonen även om jag inte vet om de bara ser sin egen spegelbild.

De har fantastiska ögon med färger men de är trots allt som alla andra ciklider rovfiskar. Mina neontetror går endast säkra i djungeln av växter. Jag har också mängder av ancitrus som har förökat sig lavinartat som gärna vill åt discusrommen.

När jag rengort pumpen har förut många små ancistrus legat på diskbänken & kravlat i en vattendroppe & jag brukar lägga dem på pekfingret & sedan tillbaka i akvariet. Man har ju inte hjärta till att svika de små liven utan ge dem en chans att överleva om de kan undvika att bli uppätna.

Det har gjort att jag har mängder av dem men det verkar inte vara ett hot mot Discus-rommen. Det är däremot föräldrarna som måste komma överens om att de vill föda upp ungar & inte ge efter för hungern & delikatessen som de har framför sig.
#11 - 3 september 2008 11:08
J Stefan J skrev:
Hej Ida!

Som erfaren akvarieist så har jag bara haft discus i 6-7 månader men jag har aldrig varit med om en så känslig art. Jag tror att det delvis beror på deras stora ögon som naturligt varnar dem för faror.

Mina tog flera veckor innan de kom fram & plötsliga rörelser kan göra att de får panik.

Nu efter ett antal månader så har de ganska stor tillit till mitt rörelsemönster & jag tittar dem ofta i ögonen även om jag inte vet om de bara ser sin egen spegelbild.

De har fantastiska ögon med färger men de är trots allt som alla andra ciklider rovfiskar. Mina neontetror går endast säkra i djungeln av växter. Jag har också mängder av ancitrus som har förökat sig lavinartat som gärna vill åt discusrommen.

När jag rengort pumpen har förut många små ancistrus legat på diskbänken & kravlat i en vattendroppe & jag brukar lägga dem på pekfingret & sedan tillbaka i akvariet. Man har ju inte hjärta till att svika de små liven utan ge dem en chans att överleva om de kan undvika att bli uppätna.

Det har gjort att jag har mängder av dem men det verkar inte vara ett hot mot Discus-rommen. Det är däremot föräldrarna som måste komma överens om att de vill föda upp ungar & inte ge efter för hungern & delikatessen som de har framför sig.

det tog bara några dagar för mej innan alla 4 var framme. De kom fram definitivt när jag fllyttade Scalarena, och nu är de framme hela tiden. Barnen står och tittar in i akvariumet, och Discusarna tittar tillbaka. Min näst yngsta dotter på 1,5 år knackade på glaset (vilket är totalt förbjudet här hemma)och jag räknade med att de skulle gömma sek efter det, men icke, de blev mest bara nyfiken på vad som lät, och alla 4 rusade fram för att kolla;) S¨å jag har inte upplevt att de skall vara speciellt känsliga på den punkten:)

Annons