Vad gör man med rommen ifrån pansarmal?

#1 - 15 november 2005 19:41
Jag undrar hur pansarmalarna gör med sina rom korn & äggen? Jag har Haraldschultzi pansarmal och de har satt sina rom på rutan flera gånger men de försvinner bara dagen efter och sen blir det inga. Vad skall man göra för att det skall lyckas? Ska man ta bort dem åh lägga de i ett annat kar eller? Jag har även platty och blackmolly i karet.

Tacksam för svar.
#2 - 15 november 2005 20:00
Grattis till platy och mollysarna, det var nog gott!
Tag bort rommen nästa gång så kanske det går bättre.
Svea
#3 - 15 november 2005 20:01
Prova att försiktigt skrapa bort rommen med ett rakblad eller något och lägg den i ett yngelkar.
#4 - 15 november 2005 21:39
Eller flytta bort alla fiskar och till yngelkaret och lämna rommen kvar. Efter 2-3 veckor kan du flytta tillbaka fiskarna.
#5 - 18 november 2005 17:37
Om man tvättar händerna noga behöver man inte joxa med rakblad. Bara rulla av romkornen med fingrarna lite försiktigt och flytta till ett yngelkar med vatten från lekkaret och genomluftning. Om du lyckas rulla fast kornen på rutorna på yngelkaret ett och ett kan du lätt ta bort dom korn som är obefruktade och möglar. Försök låta bli att flytta upp rommen i luften utan ta en kopp eller nåt ner i akvariet som du flyttar dom i. Fast jag fuskar lite och flyttar dom i min kupade hand med lite vatten i ;).
#6 - 18 november 2005 19:06
Tål rommen ljus alltså?
#7 - 18 november 2005 19:25
[QUOTE=Adamzon]Tål rommen ljus alltså?[/QUOTE]
Jag har inte märkt att ljus skulle skada. Har alltid en liten lampa till yngelkaren ända från början. Men däremot är ynglen lite ljusskygga i början och söker sig gärna in under någon sten om man har det i karet.
#8 - 4 december 2005 19:38
men hur får man dom att leka

Annons