vad gör man med bitchiga fiskar?

#1 - 23 oktober 2004 19:56
som tränger in de små fiskarna i ett hörn och när de försöker gå ut därifrån så petar dom tillbaks dom till sitt hörn?

tacksam för svar..!!
#2 - 23 oktober 2004 20:55
Vad är det för sorter?
#3 - 23 oktober 2004 20:55
de är slöjdskärtar eller hur man stavar till de.. och dom mobbar mina guppys
#4 - 23 oktober 2004 21:13
säljer den, skulle jag gjort, de kan ju äta guppina när den blir större.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 23 oktober 2004 21:18
Hur stort är akvariet?
#6 - 23 oktober 2004 21:56
jag har ett litet 15 L akvarium
#7 - 23 oktober 2004 22:40
Menar du att du har slöjstjärten i ett 15 liters akvarium???!! Det är på TOK för litet, gör dig av med den på en gång. Den behöver ett mycket större akvarium.
#8 - 23 oktober 2004 22:51
En slöjstärt SKALL ha minst 50 liter akvariumvatten själv. Klart att guppyna inte får plats. Ett akvarium på 15 liter räcker ju knappt till 4-5 guppyn.
Det finns en rekomendation att man inte skall ha mer än 1 cm FULLVUXEN fisk per liter vatten. Så om en fisk blir 4 cm som fullvuxen, så vill den åtminstone ha 4 liter vatten (utom för några undantag, exempelvis Guldfisk och Diskus, som man rekomenderar just 50 liter per fisk). Sedan är det bara att lägga ihop hur mycket vatten som dina fiskar tillsammans bör ha.
#9 - 24 oktober 2004 13:10
Enligt zoo affären skulle de gå bra!!
Och eftersom jag inte haft akvarium tidigare så litar jag ju på att dom kan sina saker!!!
#10 - 24 oktober 2004 13:15
Lämna genast tillbaks guldfiskarna och handla aldrig mer i den affären. De kan uppenbarligen inget om fiskar och vill bara tjäna pengar.
#11 - 24 oktober 2004 13:18
Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.
enligt zoopet sidan.. jag har fyra fiskar som inte är större än 3 cm enligt min matte ska de gå!!
#12 - 24 oktober 2004 13:39
okej men nu går det tyvär inte :( lämna tillbaka fiskarna och ha bara några guppies :)
#13 - 24 oktober 2004 13:42
Men man kan väl inte lämna tillbaks fiskarna hur som hellst?
#14 - 24 oktober 2004 14:12
hej Moni. Tråkigt att säljaren har lurat dig. Gå tillbaka och kräv att få pengarna tillbaka! Som sagt, slöjstjärtar SKA ha minst 50l vatten själv. Ditt lilla akvarium kommer bli mycket trevligare med bara guppisarna!
#15 - 24 oktober 2004 14:56
Kolla här:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54
En slöjstjärt/guldfisk kan bli ända upp till 45 cm! Den är ju nästan bara en baby i affären, sedan växer den ju. Hur ska den då rymmas i ditt 15 L akvarium? Jag håller med om att du borde lämna tillbaka den eller sälja den. Och så ska man inte lita så mycket på fiskaffärer... tyvärr.
#16 - 24 oktober 2004 15:04
vet inte vad jag ska göra nu.. Känner ingen med akvarium och har ingen lust att gå tillbaks till zoo affären för att gnälla på dom!!!
#17 - 24 oktober 2004 15:14
Sätt in en annons här på zoopet? [:-142]
#18 - 24 oktober 2004 15:16
de får man väl inte!!??
#19 - 24 oktober 2004 15:29
det är klart att man får sätta in annonser...
här är länken till sidan där du sätter in annonser http://www.zoopet.com/akvarium/kop_och_salj_index.asp

/Glenn
#20 - 24 oktober 2004 21:08
Eller köp ett större kar[:-17]
Titta på annonsbörsen här, www.ciklid.se www.akvarieguiden.nu eller kanske www.blocket.se
15liter är verkligen inte mycket[:-141]
#21 - 25 oktober 2004 13:15
De finns en andledning till varför jag inte köpt större!!

som sagt så är den största andledningen att fiskar kanske inte är min grej och jag är helt enkelt nybörjare på fiskar mer än till att äta dom!!!
#22 - 25 oktober 2004 13:21
Ursprungligen skickat av _moni_

De finns en andledning till varför jag inte köpt större!!

som sagt så är den största andledningen att fiskar kanske inte är min grej och jag är helt enkelt nybörjare på fiskar mer än till att äta dom!!!

Vi har alla varit nybörjare en gång i tiden och gjort saker som är lite tokiga. Men man lär sig med tiden både då man själv gjort fel och att man läst och lärt sig. Men du har ju kommit hit för att få hjälp med ditt problem och det är en god början.

Är det så att du inte får plats med ett större kar så bör du nog snarast göra dig av med slöjisarna.

Har du en liten plånbok så kan du ju sätta in en annons på köpes och skriva maxpris antingen här eller på annonsdirekt.se, bägge ställena är gratis.

Lycka till!

#23 - 25 oktober 2004 13:25
jo jag vet.. håller på att försöka bli av med dom till en bättre ägare.
Men varken plånboken eller plats är de fel på grejen är bara den att jag tycker de är dumt att lägga ut mycket pengar på ett stort kar om de är så att man itne gillar att ha fiskar sen de är bättre att börja med ett litet för att se om de är ens grej!!
#24 - 25 oktober 2004 13:37
Ursprungligen skickat av _moni_

jo jag vet.. håller på att försöka bli av med dom till en bättre ägare.

Men varken plånboken eller plats är de fel på grejen är bara den att jag tycker de är dumt att lägga ut mycket pengar på ett stort kar om de är så att man itne gillar att ha fiskar sen de är bättre att börja med ett litet för att se om de är ens grej!!

Du är en bra ägare som försöker lösa detta problem som du inte hade kunskap om innan.

Jag har köpt kar för endast några hundralappar av såna som har tröttnat på sina kar, så man kan göra klipp men då måste man ju ha dom där hundralapparna först... Vart har du annonserat någonstans?
#25 - 25 oktober 2004 13:44
jag har inte annonserat än tänkte försöka sälja bort dom till bekanta först.. sen får vi se..
#26 - 25 oktober 2004 13:48
Moni, du kommer att få ut mer av din hobby om du har ett lite större akvarium. Som du har märkt så innebär ett litet akvarium stora problem, och det är just problem som får folk att sluta med akvarium. Således, om du vill ge det en ärlig chans så måste du skaffa något större. Köp billigt begagnat, för ett par hundra. De pengarna får du tillbaka om du säljer det sen, och du får då dessutom möjligheten att pröva på att ha akvarium på riktigt. När du väl har prövat på att ha det på riktigt så kommer du nog att fastna, för du kommer då slippa jobbiga sjukdomar, dåliga vattenvärden, fiskar som dör etc. Dessutom, ju större akvarium du har ju roligare kan du göra det med olika sorters fisk etc.
#27 - 25 oktober 2004 13:50
sant.. men vi får se... åker bort i två månader i januari så jag vill inte släppa för mycket ansvar på någon annan sen ska jag flytta till hösten igen så får se efter de!
#28 - 25 oktober 2004 14:34
inget ansvar åt någon , det finns foderautomater
och sedan kan man bygga ett självbytande vatten
system relativt enkelt. Så att resa bort är inga
problem.Lyssna på vad folket har berättat köp
ett stort akvarium , kanske inte ett 720L direkt
på rub och stub eftersom det kan bli lite jobbigt
för ekonomin , men ett litet 150L har alla råd med.
Först och främst får du göra dig av med dina
guldfiskar, sedan hade jag nog sålt av Te-koppen
och lagt mellanskillnaden på ett 150L.

lycka till nu!

/Baggen
#29 - 25 oktober 2004 17:45
jag har 2 förslag..... 1.köp ett störe akvarium[:-160]
2.du behöver inte gnälla på dom om du inte vill säg bara att den är elak och du inte vill ha den[:-145][:-144]
#30 - 25 oktober 2004 17:50
alltså dom i affären
#31 - 26 oktober 2004 10:28
Det är svårare att sköta ett 15liters akvarie än ett 150liters.
Varför?
Jo i ett 15liters behövs det inte alls mycket för att vattnet ska bli förgiftat.
En fisk som dör lr för mycket mat t.ex
Sen dör allt.

Ska du låta ngn ovan sköta matningen när du är borta så är risken STOR att det blir för mycket mat och att vattnet blir förstört.

Dör en fisk(och förorenar) i ett stort akvarie så är det "en droppe i havet" medan hos dig kan betyda katastrof.
#32 - 27 oktober 2004 10:48
Det går att lämna tillbaka fiskar. Min flickvän har gjort det. Det är bara bra om du klagar på dem så de inte gör samma misstag igen. Det är fruktansvärt att de har så dåliga kunskaper när de jobbar med levande djur. Eller så bryr de sig inte. Vet inte vad som är värst.

Du kan annonsera i zoopet.com annonsbörs om att du vill omplacera fiskarna. Har ni tur så är det någon som hör av sig.

Man kan alltid skaffa sig ett större akvarium om man har plats. Ju större desto trevligare för fiskarna :-)

Annons