vad GÖR man med 400 liter vatten på ett golv...?

#1 - 18 oktober 2005 20:13
satt nyss i soffan med sambon o tittade in i vårt vackra 400 literskar...o sen började vi fundera....

antag att akvariet bara toksprack o 400 liter splashade ut på golvet i vardagsrummet...o började ta sig bort mot trappan o vidare ner till undervåningen......exakt VAD gör man ? 112 ?

jag skulle först samla ihop de fiskkar som gick att rädda o ta det till det lilla akvariet....men sen......det GÅR ju bara inte o börja svabba upp 400 liter....nån som har denna (hemska) erfarenhet ?
#2 - 18 oktober 2005 20:16
ringer försäkringsbolaget och sätter igång med renoveringen på deras bekostnad. alternativt; ta sitt liv.
#3 - 18 oktober 2005 20:22
Ett rejält splasch är betydligt lättare att sanera än lite smådropp som inte upptäcks i tid.

Jag är personligen betydligt mer orolig för att exempelvis ett elementrör skulle stå och småläcka eller att avloppsstammen skulle springa läck.
#4 - 18 oktober 2005 21:15
Min morbrors 720 liters sprack när han var hos sin granne på våningen under. Han tog bara lugnt en telefonkatalog och ringde sitt försäkringsbolag när de såg vatten komma längs väggarna. Han fattade direkt vad som hänt så han gick inte ens upp till sin lägenhet för att kolla.... Han hade som tur var ingen fisk för de skulle han inte släppa i förrän någon dag senare. Sen bodde han hos mina föräldrar 1 vecka tills det var sanerat.....
#5 - 18 oktober 2005 21:40
aha...så ett akut samtal till sitt försäkringbolag då...oavsett tidpunkt verkar vara det som gäller....

fast hur går sen saneringen till ? kommer farbror brandkåren o SUGER upp vattnet eller vad ?
#6 - 18 oktober 2005 21:59
400L på 20m2 golv = 2cm vattenhöjd.

Det första man gör är att se till att inga elsladdar eller eldosor ligger i vattnet. Det kanske känns som att man vill dö just då, men som regel överlever man chocken av ett sprucket akvarium. Däremot överlever man inte alltid 230V genom kroppen. Sedan börjar man med att samla upp så mycket vatten man kan som är kvar i karet och som kan rinna ut. Därefter börjar man med hjälp av stora badlakan eller motsvarande förflytta vattnet ned i hinkar och vidare till avloppet. Det är en fördel om man är flera som hjälps åt. Har du grannar under och bredvid, så ta gärna hjälp av dem. Dels ligger det lite i deras intresse att få in så lite vatten som möjligt, dels kan det vara bra om de får undan äkta mattor och sådant innan fukten blir för påtaglig.

Varje hundratal liter vatten du hinner ta upp och som inte hamnar i väggar och golv kommer att spara mellan 10-25.000:- i saneringskostnad. Brandkåren kommer inte för 400 liter...

Sedan ringer man försäkringsbolaget, och konstaterar att det blir dyrt. Först och främst är det en självrisk, och sedan gör försäkringsbolagen ett åldersavdrag på det som de renoverar, men som inte var nyligen bytt av dig. Du skall ju inte vinna på en skada och få ett nyrenoverat badrum bara för att ditt 15 år gamla badrum fått en vattenskada. Det finns de som trots försäkring fått betala tiotusentals kronor.

Så, se till att akvariet står i våg, se till att silikonet är fräscht och kolla att försäkringspremien är betald.
#7 - 18 oktober 2005 23:08
hur blir det med försäkring när man bor i hyreshus ?

hade en snickare hemma idag som sa att man får betala självrisken på fastighetens försäkring och den kan mycket väl ligga på 60.000kr men det stämmer inte riktigt in på det jag hört å läst om innan.
det enda ja kan tänka mej isåfall är att hemförsäkringen täcker upp den självrisken
#8 - 18 oktober 2005 23:15
Har haft 200 liter på golvet, det var illa nog. Ena långsidan lossnade medan jag satt i rummet bredvid. WHOOSH lät det. Medan vi tok-öste och bar fisk, ringde det på dörren. Det var grannarna under oss som undrade varför det rann vatten längs väggarna.

Allt gick på försäkringen, vanlig självrisk.

Fast i åratal efteråt vaknade jag med ett ryck varje gång nån spolade i toaletten på natten.
PatrikMalmo
#9 - 19 oktober 2005 06:51
För mig så försvann drygt 100 liter vatten. Utan något spår. Kom hem från jobbet en dag och karet var liksom tomt. Kollade runt, men såg inget vatten någonstans... visade sig att det var flytgolv i lägenheten, så det var fem cm sand under parketten. Där var vattnet. Turligt nog rann det inte ner till grannen under, men jag fick ett akvaristparkettgolv rätt snart - med vågor på...

Blev några rundor med försäkringsbolag, fläktar och allt. Visade sig att självrisken var dyrare än att köpa in renonveringsmaterialet, så jag tog ingen hjälp av dem.

Annars har jag samma erfarenhet som Azur - allt onormalt vattenljud reagerar jag mycket starkt på. Droppande kranar, rinnande vatten... akvaristiska mardrömsljud!!
#10 - 19 oktober 2005 08:17
Det här verkar oroväckande... Är det någon som har sina lite tyngre akvarier på övervåningen? Jag vill gärna ha ett 720l men jag vet inte om jag vågar ha det på övervåningen. Känns lite trist att ha det på nedervåningen där jag nästan aldrig är. Men 720 liter löst vatten i huset lockar inte heller...:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 19 oktober 2005 08:34
Det finns betydligt större anledning till att oroa sig över läckage från sin diskmaskin än från sitt akvarium. Även satt i relation till hur många akvarier resp. diskmaskiner det finns så är risken betydligt större för läckage från diskmaskinen.
#12 - 19 oktober 2005 08:42
Mina kusiners morfar är en riktigt akvarienörd. Han har 4 stycken 10 år gamla Koi i två stora dammar bl a. Han uppskattade att han totalt har fisk för 200 000 kronor. Det är han som sköter om dammen på hotellet i infra city utanför stockholm om någon varit där och sett.

Hur som helst, han hade ett akvarium på runt 2000 liter på övervåningen. Fick beskaffa vardagsrummet med en grotesk pelare för att stödja golvet. Självklart sprang karet läck tids nog och cirka en kubik rann ut, genom bottenvåningen och källaren. Ska höra med honom hur mycket det kostade ;)
#13 - 19 oktober 2005 09:12
[QUOTE=Gummiankan]Det här verkar oroväckande... Är det någon som har sina lite tyngre akvarier på övervåningen? Jag vill gärna ha ett 720l men jag vet inte om jag vågar ha det på övervåningen. Känns lite trist att ha det på nedervåningen där jag nästan aldrig är. Men 720 liter löst vatten i huset lockar inte heller...:confused:[/QUOTE]

prata med en snickare igår och en vattensäng ska inte va några problem och där är ju en kubik vatten men är ju dock på rätt stor yta.
men lägger du en riktigt stöddig platta alternativt några ordentliga brädor så sprider du ju ut vikten en del
#14 - 19 oktober 2005 10:30
Jag har erfarenhet av vad som händer när karet spricker. När mitt 310 liters sprack i bottenglaset så var vi inte hemma, så allt vatten var borta = under parkettgolvet samt att det rann vatten på garageuppfarten. Jag ringde försäkringsbolaget som sa att jag kunde rensa upp det som gick och att dom skulle skicka en kille dagen efter som skulle kolla på tragedin. Han kom och kollade och såg till att en byggfirma kom och sågade upp golvet och väggen bakom karet samt att saneringsfolk kom med fläkt och plastade in hela vardagsrummet i nästan 2 månader.. Golvet såg för taskigt ut innan så det blev bara snyggare efter renoveringen och tapeterna blev också bättre efter :o , allt till kostnaden för självrisk samt åldersavdrag på parketten. För mig så landade allt på någonstans runt 12.000 kronor och resten fick jag på försäkringen, totalt mellan 50 - 60.000 kronor har jag för mig... Inget kul minne :(
#15 - 19 oktober 2005 11:07
[QUOTE=Raven][QUOTE=Gummiankan]Det här verkar oroväckande... Är det någon som har sina lite tyngre akvarier på övervåningen? Jag vill gärna ha ett 720l men jag vet inte om jag vågar ha det på övervåningen. Känns lite trist att ha det på nedervåningen där jag nästan aldrig är. Men 720 liter löst vatten i huset lockar inte heller...:confused:[/QUOTE]

prata med en snickare igår och en vattensäng ska inte va några problem och där är ju en kubik vatten men är ju dock på rätt stor yta.
men lägger du en riktigt stöddig platta alternativt några ordentliga brädor så sprider du ju ut vikten en del[/QUOTE]

Kanske det går alltså... även om brädor kanske inte är det snyggaste alternativet... Men grundtanken är väl att bottenytan skall vara så stor som möjligt antar jag. Vet du om det finns större akvarier som är ca 80cm höga max...? Har sett ett som är ca 1,5 m * 0,6m * 0,8m men det har svängd ruta.... Jag inbillar mig att det ger större tryck på framrutan än i ett "rakt" akvarium....
#16 - 19 oktober 2005 11:10
själv ska jag bygga egen bänk till akvariet och kan då gömma en bottenplatta på ett snyggt sätt.

finns "skalare" akvarier.
inte så djupa inte så långa men däremot höga.

välvd ruta är ju längre så den har ju mer silikonfog som håller fast det även om det är rätt marginellt.
större tryck ja men marginellt där emd.
#17 - 3 augusti 2007 22:03
Shit efter att ha läst denna tråd är jag beredd att slänga ut mitt akvarium :S
#18 - 3 augusti 2007 22:10
qualle skrev:
Shit efter att ha läst denna tråd är jag beredd att slänga ut mitt akvarium :S

Ja, och jag är tacksam att mitt största "bara" är 130 liters....
#19 - 4 augusti 2007 07:38
Självrisk verkar vara mycket dyrare än vad jag trodde!
Vår 250liters läckte lite men det var bara droppar och vi hann stoppa den. Så tömde vi vattnet i karet. Nu har vi 540liters som är precis ny och hoppas verkligen att den håller i många år utan läckage!
#20 - 5 augusti 2007 07:06
sprack

mitt 540 sprack i botten hinkade cirka 300 ut på gatan genom fönstret med fiskar och allt tog sedan mattor och handdukar och svabb tror att allt vatten var borta efter en timme hade plastmatta så det blev inga skador överhuvudtaget om jag skulle ha ett stort kar inne så skulle jag ha karet ståendes i en balja som jag skulle ha lite superabsorbent i !! 1gram suger upp 1 liter

ps man kan ju ha en påse med superabsorbent liggandes och ta fram om karet spricker men det förutsätter ju att man är hemma!!!! ds
#21 - 5 augusti 2007 08:19
aah kan man få betala en självrisk på 10 000 när man bor i lägenhet?!! eller gäller det villa-ägare? tänker på det här med ålderavrag osv..
#22 - 5 augusti 2007 10:20
Det beror nog på om du bor hos hyresrätt, bostadsrätt och jag tror att man får betala dyrt oavsett var man bor. Räkna med 10.000kr och uppåt. Men någon här får bekräfta om det stämmer eftersom jag är inte helt säker på det här.
#23 - 5 augusti 2007 15:27
ca 600 liter vatten på golvet här för 2-3 månader sen. Kom hem från krogen relativt berusadkl.3 så vare blött i hela källaren, mitt rum dvs. Panikartad upplevelse. Vi lyckades fösa in vattnet i duschen. Sen ringde vi försäkringsbolaget dagen efter.Dock sprack inte karet det som hände var att slangen till ytterfiltret poppa ur och började pumpa ut allt vatten på golvet istället. Tog ca 2-3 månader att fixa kostade väll 5000 i självrisk eller liknande. Så kolla era ytterfilter lite extra ibland! ALLA fiskar överlevde iaf ;D
#24 - 5 augusti 2007 15:46
BLIR väl att lägga gummimatta med en ventil mitt i rummet och kakel på väggarna då :P har ett 396 och 128 liters kar i mitt lilla rum som är 3x3.5m2
#25 - 8 september 2007 12:36
Jag jobbar med fjärvärme osv. Klart att 720l vatten är rätt surt. Men jag har sett bra mycket värre. Källare som har typ 15cm 90 gradet vatten över hela golvet osv. Värsta jag vart med om var när jag skulle ställa in grejerna i ett ny byggt hus i GBG. Detta va en fredag klockan 15 inflyttningen va på måndag. Jag sotg med en av byggledarna å tjötade samtigt dom grejerna trimmades in. Efter typ 15min kom en snickae in i huset å gick upp på första våningen å då hör man ett skrik.. Grejen va den att rörläggaren hade vart där samma dag å plockat bort en dusch blandare på andra våningen å inte proppat rören.. Jävlar vad vatten det va. Första våningen hade spottar i taket som blev ett lysande vattenfall. Så vatten läckor e det man bör ora sig för.. Små dropp i 2 år leder till grymma skador å det syns inte för ens det är försent
#26 - 8 september 2007 13:51
Hmmm...varför inte göra slag i saken o köpa en stål balja...skaffa 12mm front glas och skippa genom sikten på gavlarna...
Den gången ett sådant akvarie går sönder....den gången kan ni slå mig en signal.

Jag har två super baljor...som är svetsade...och sen har jag 10mm glas på gavlarna och 12mm fram.
Måtten är 170*60*60
Givetvis så har jag även på ena gavlen bara 40*40 i 10mm glas eftersom jag har avlopp med kran och sen påfyllnad.
Det går in en list på 7cm runt om fronten...samt 5cm på gavlarna.
#27 - 11 september 2007 12:58
Asså det e så att min största akvarium är 54 liter (men jag ska typ köpa en på 600 snart) och den har alldrig läckt elelr så.
Men ifall jag köper en 600 liter akvarium och om den spricker så vad händer då?
(för det första så kommer mina föreldrar att döda mig om akvariumet spricker)

Vi (min familj) hyr en hus, vi har ingen försäkring, jag har mitt rum på andra vårningen, under mitt rum har mina föreldrar sitt rum, jag har trägolv, så hur kan det gå till om akvariumet spricker?
#28 - 11 september 2007 13:48
Asså det e så att min största akvarium är 54 liter (men jag ska typ köpa en på 600 snart) och den har alldrig läckt elelr så.

Men ifall jag köper en 600 liter akvarium och om den spricker så vad händer då?

(för det första så kommer mina föreldrar att döda mig om akvariumet spricker)

Vi (min familj) hyr en hus, vi har ingen försäkring, jag har mitt rum på andra vårningen, under mitt rum har mina föreldrar sitt rum, jag har trägolv, så hur kan det gå till om akvariumet spricker?

Alla har väl en försäkring??
Om 600 L forsar ut på golvet så kommer det nog garanterat att rinna ner till undervåningen..
Dessutom utan en försäkring så kommer det kosta otroligt mycket pengar att laga fuktskadan efter.
#29 - 12 september 2007 21:39
swetrot skrev:
400L på 20m2 golv = 2cm vattenhöjd.

Det första man gör är att se till att inga elsladdar eller eldosor ligger i vattnet. Det kanske känns som att man vill dö just då, men som regel överlever man chocken av ett sprucket akvarium. Däremot överlever man inte alltid 230V genom kroppen. Sedan börjar man med att samla upp så mycket vatten man kan som är kvar i karet och som kan rinna ut. Därefter börjar man med hjälp av stora badlakan eller motsvarande förflytta vattnet ned i hinkar och vidare till avloppet. Det är en fördel om man är flera som hjälps åt. Har du grannar under och bredvid, så ta gärna hjälp av dem. Dels ligger det lite i deras intresse att få in så lite vatten som möjligt, dels kan det vara bra om de får undan äkta mattor och sådant innan fukten blir för påtaglig.

Varje hundratal liter vatten du hinner ta upp och som inte hamnar i väggar och golv kommer att spara mellan 10-25.000:- i saneringskostnad. Brandkåren kommer inte för 400 liter...

Sedan ringer man försäkringsbolaget, och konstaterar att det blir dyrt. Först och främst är det en självrisk, och sedan gör försäkringsbolagen ett åldersavdrag på det som de renoverar, men som inte var nyligen bytt av dig. Du skall ju inte vinna på en skada och få ett nyrenoverat badrum bara för att ditt 15 år gamla badrum fått en vattenskada. Det finns de som trots försäkring fått betala tiotusentals kronor.

Så, se till att akvariet står i våg, se till att silikonet är fräscht och kolla att försäkringspremien är betald.

antingen har detta just hänt dig eller någon du känner, eller så jobbar du på ett försäkringsbolag. Annars undrar jag hur i fasiken du kan veta allt det?
#30 - 12 september 2007 22:17
För den som undrar hur det fungerar i hyreslägenhet så är det som följer:

Din försäkring täcker karet och med lite tur även innehållet i form av djur/växter.

Hyresvärdens försäkring täcker en eventuell fuktskada.

Ända gången du kan bli tvungen att betala för fuktskadan är om man varit oaktsam eller om hyresvärden satt ett förbud eller max volym för att få ha akvarium. Ett sånt förbud ska isf stå i hyreskontraktet (om jag inte missminner mig).
#31 - 12 september 2007 23:10
Det går bra att slänga ut sågspån på golvet och sen ta skyffen och slänga ut det våta. Ju högre premie du betalar ju lägre självrisk blir det
#32 - 13 september 2007 00:09
Ursäkta att jag går lite of-topic nu men jag ser det ändå vara relevant till ämnet. Hur ofta ska man silkona om sitt kar? Finns det någon tumregel?

Sen så undrar jag vart man kan köpa "Superabsorbent", för när jag söker på google för jag bara upp om pampers blöjor och always bindor. (>_<)
#33 - 14 september 2007 10:34
jag skulle ringa närmaste städbolag med journummer om det fanns. dom flesta har nog vattendammsugare och det är att föredra om det är mycket vatten!

jag har själv ett 500 liters som är gjort av en glasmästare, man kan ju alltid hoppas på att det är riktigt gjort :p
och jag jobbar ju som städare med kontoret ett stenkast bort, så jag har frågat chefen om jag får låna vattendammsugaren om det krisar ;)

Annons