Vad gör jag om en olyckan skulle inträffa?

#1 - 20 december 2006 17:55
Hej

Har just suttit och läst andras skräckhistorier om akvarium som spricker och vatten som rinner ut...och detta har börjat få mig att svettas.

Jag har under en längre tid gått och surrat med en fundering och jag vill nu ha råd från er andra.
-Vad gör man om akvariet skulle spricka och börja läcka vatten?
Ska man bara stå och se på eller kan jag göra något?
-Finns det något snabbtorkande silikon man kan akut laga med eller finns det något annat sätt att rädda akvariet på?

Vore väldigt tacksam över att få lite svar, ifall mina mardrömmar skulle besannas.
#2 - 20 december 2006 18:01
Kristin skrev:

-Vad gör man om akvariet skulle spricka och börja läcka vatten?

Tar på sig bikinin/badbyxorna och fram med luftmadrassen:p

Nej men allvarligt nu, om det skulle börja läcka mycket så släng ut så mycket handdukar, lakan mm som du har. Läcker akvariet tex högt upp så tömm ut vatten så du hamnar en bit under läckan.
#3 - 20 december 2006 18:03
Mitt tips är att läsa tråden under.

1. Om mitt akvarium skulle spricka så skulle jag springa runt och fiska upp fiskar och stoppa dem i nånting temporärt, annat akvarium etc. Sen skulle jag kasta ut så mycket saker som möjligt som kan suga upp vatten.

2. Om det spricker så att det är akut, då lär man inte hinna silicona det.
#5 - 20 december 2006 18:15
#6 - 20 december 2006 18:18
:) Den var bra !
#7 - 20 december 2006 19:16
Borra hål till torpargrunden om man nu har en sån
#8 - 20 december 2006 19:20
erikthur skrev:
"" target="_blank">Ropa på mamma så kommer hon med hink

:)

Stackars fiskar :(

Tja, jag hade nog som ovan sagt, slängt ut något som suger upp vatten, fort tömt till under sprickan och räddat mina fiskar....
#9 - 20 december 2006 19:55
erikthur skrev:
"" target="_blank">Ropa på mamma så kommer hon med hink

:)

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA fan vilken klockren *skadeglad*[:-93][:-93][:-93][:-30]
#10 - 20 december 2006 20:00
stene skrev:
Borra hål till torpargrunden om man nu har en sån

Kanske inte så bra, med tanke på isolering och så...
Min man ska sätta sig med armarna i kors och säga jaha....
#11 - 20 december 2006 20:12
Släng ut täcken o kuddar och vad du kommer åt på golvet ,sen får du frysa på natten:p
#12 - 20 december 2006 20:16
allt vatten ligger oftast redan på golvet när man upptäcker det. ja vakna av att det plaskade , gick upp o kollade.. mitt 220l akvarium va tomt utom 20l och ca 200l vatten på golvet :) fiskarna låg på sidan på botten för att få vatten över huvvet ;)

det va bara att slänga i mina levandefödare ner i mitt malawikar,, dom blev överlyckliga måste ja säga :p
#13 - 20 december 2006 20:42
Bra att fiskarna var lyckliga..... och hur mådde husse:D
#14 - 21 december 2006 00:33
Funderade på detta innan idag med.. Börjar undra hur farligt det är när det tillfälligt kommer ut vatten till skillnad mot "vanliga" vattenskador där det läcker vatten under en längre period.

Under en längre period hinner ju träet suga åt sig en massa vatten. Kommer det vatten vid bara ett tillfälle så borde det ju hyffsat lätt gå att torka ut vattnet innan det hinner sugas in allt för mycket. Dock får man väll räkna med att det översta golvskicket får stryka med.

Vad kan man göra? Lämpligt material som binder vätska. Finns saneringsmaterial som suger upp vatten X antal gånger sin egen vikt. Har dock ingen koll på vad det heter...
#15 - 21 december 2006 05:20
åheim skrev:
Bra att fiskarna var lyckliga..... och hur mådde husse:D

hehe husse mådde sådär.. inte så kul att vakna halv fem på morgonen med 200l vatten på parkettgolvet. det första jag gjorde var att sätta mig ner i soffan och med fötterna i vattnet och funderade på hur jag skulle få upp allt vatten :D

kom fram till att jag fick ta allt som var gjort av tyg som jag hade och lägga ut på golvet, men upptäckte snart att det inte räckte till. sen funderade jag på om jag skulle ringa brandkåren så dom fick suga upp allt,, men jag kom på att jag inte hade någon hemförsäkring så jag skippade det :)

det var bara till att ta fram moppen och moppa upp allt vatten.. tror jag blev färdig med det 11,30 .. gissa om golvet va rent efter 7 timmar med golvtvätting ;)

eftersom jag inte hade någon hemförsäkring så kontaktade jag inte heller vaktmästaren utan jagh hoppades på att det skulle gå¨bra ändå, och det gjorde det (tror jag)
golvet jar inte rest sig och inga klagomål från grannen under.

enda jag har sett nu ca 3 år senare är att det är en liten rötskada i ena kanten ut mot balkongdörren, skadan är ca 2x3cm.

anledningen till att akvariet läckte var att botten på akvariet hade knäckts av från ena långsidan till andra långsidan.
akvariet hade jag ställt på ett gammalt bord med kakelplattor i mitten.
av någon konstig anledning hade ena kakelplattan rest sig så ena kanten stod ca 1cm över dom andra plattorna.. fråga mig inte varför den hade rest sig.

hade 1cm frigolitskiva mellan karet och bordet men det hjälpte tydligen inte.

det var min lilla historia och jag hoppas inte någon råkar ut för samma sak.

simma lugnt ;)
Bilagor:
#16 - 21 december 2006 10:24
Troxeye skrev:

Vad kan man göra? Lämpligt material som binder vätska. Finns saneringsmaterial som suger upp vatten X antal gånger sin egen vikt. Har dock ingen koll på vad det heter...

Ha en bal med Lambi ståendes hemma för säkerhets skull?:p
#17 - 21 december 2006 11:14
säger bara..... blöjor......!!!!!!!

enligt reklamen så suger en normal blöja upp ALLT !!!!

dock är min erfarenhet med två små barn i blöjåldern att det kan
läcka lite ibland iaf.

Men med 5-6 storpack kan man nog suga upp 150-200 liter.......

Eller ??
#18 - 21 december 2006 11:19
Kensa skrev:
säger bara..... blöjor......!!!!!!!

enligt reklamen så suger en normal blöja upp ALLT !!!!

dock är min erfarenhet med två små barn i blöjåldern att det kan

läcka lite ibland iaf.

Men med 5-6 storpack kan man nog suga upp 150-200 liter.......

Eller ??

Oh då kanske man ska "låna" hem en del paket från jobbet då:D
#19 - 21 december 2006 11:21
eller gör som jag, skaffa två små barn tätt som katten, då har man det hemma alltid......
#20 - 21 december 2006 14:05
Kensa skrev:
eller gör som jag, skaffa två små barn tätt som katten, då har man det hemma alltid......

Nja tror nog jag avstår barn. Jag som typ inte ens äter när jag inte orkar laga mat så stackars barn om ja hade haft några nu:p

Annons