Vad gör jag nu?

#1 - 16 oktober 2004 10:21
Jag har 1 kampfisk hane och 2 kampfiskhonor, hanen har byggt ett skumbo och han håller vakt på en hona som släpper ägg som han sedan lägger i skumboet...
Ska jag låta det vara som det är nu, eller ska jag flytta på honorna/hanen?
#2 - 16 oktober 2004 10:24
Tag bort honorna. och låt hanen ta hand om äggen ett tag. Sedan tar du bort hanen också.
#3 - 16 oktober 2004 10:26
När vet jag när jag ska ta bort honorna då? Hur länge ska hanen vara hos ynglen?
#4 - 16 oktober 2004 10:47
När hanen jagar undan honan, så skall du plocka bort henne. Det är bara hanen som tar hand om boet bland kampfiskarna. När sedan ynglen börjar simma själv, så kan du ta bort hanen.

Hur stort är akvariumet där du ynglen? Det bör inte vara för stort, för då kan du få problem att mata dem. 15-20 liter räcker till en början. Gör dock små men täta vattenbyten (dvs lite vatten varje dag). Du behöver inte något bottengrus (lättare att göra rent utan). Men ha gärna lite växter flytande i akvariumet.

Jag födde upp mina först på en speciell foder för äggläggande yngel (en vit vätska, Liquidfry 1, tror jag det heter), sedan på skalade artemiaägg (går säkert även med kläckta, levande artemia), levande moinor (japanska vattenloppor) samt finmalen torrfoder för fiskyngel. Viktigt att variera matsedeln.

Annons