Vad gör jag med ytterfiltret när det inte används?

#1 - 3 november 2006 14:13
Hello Fisk-folket,

Jag skall resa utomlands i ett år och har en kompis som får mina firrar och växter. Akvariet har jag tänkt att tömma på vatten och städa ur. Då kommer jag till min fråga.

Hur gör jag med mitt ytterfilter? Eftersom det kommer att stå torrt under tiden kommer alla trevliga bakterier att dö, kommer detta att göra det farligt att sätta igång igen när jag är hemma igen om ett år? Måste jag i så fall köpa ett nytt filter?

Gissar att det enbart rör sig om själva filtermattan, inte kolen eller stenarna som utgör de andra delarna i filtret. Dessa delar borde tåla tirrläggning.

Eller har ni något annat förslag?

Mvh
#2 - 3 november 2006 14:14
kan du inte koppla in de i karet som dina fiskar ska gå i då??
annars kan du ju köpa nytt filtermaterial eller rengöra de noga när du sätter igång det sen om ett år.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 november 2006 14:15
Det är bara att rengöra det noggrant innan man kör igång det
#4 - 3 november 2006 14:19
Hur gör man rent slangarna till filtret?
#5 - 3 november 2006 15:34
kolet ska du bara ha efter du medicinerat för att ta bort resterna..
#6 - 3 november 2006 21:27
Kan även vara bra att använda lite matolja på alla packningar innan du lägger bort den,annars är det stor risk att du får köpa nya.
#7 - 3 november 2006 21:39
Spola rent prylarna innan du åker utomlands och lägg dom lite i blöt sen innan du drar igång när du kommit tillbaks så är det lugnt.

Mvh Jari
#8 - 3 november 2006 23:30
Tvätta bara ur filtermassan så att den är hyfsat ren, slangarna sköljer du bara igenom. Lite skit i början skadar nog inte.
När du startar upp ditt akvarium igen så ber du bara att få lite skit från kompisens filter, detta slänger du i ditt akvarium när du fyllt det och så är ditt filter "impregnerat igen med "snälla" bakterier....

Annons