Vad gör jag för fel,bara tetor överlever

#1 - 18 november 2007 14:31
Hejsan

har nu haft mitt akvarium i ca 1 år.
Haft följande fiskar i omgångar:tigerbarber,neontetror,guppys,slöjstjärtar,malar,ålar,mollys,guramis,o nått annat kraffs jag inte vet vad de är för något :)

Började med Tigerbarber,neontetror samt 2 malar.
var frid o fröjd i vattnet i några månader,nån fisk strök med.
Efter en 3-4 månader började tigerbarbena som va 7 från början minska o de var snart bara 1-2 kvar.
Kollade med tester osv o allt såg lungt ut.
Snart var de bara 15 tetror kvar o så strök även en mal med.
När alla barbena va döda så skaffade jag mig ett gäng guppies på ca 10 st,de ynglade o levde totalt i ca 2 månader,gjorde ett nytt försök men de blev pajj.
Skaffade mig en Gul ancistrus o lite guramis samt ålar, guramisarna levde framtill för ca 3 månader sedan sen va de me döa.
Ancistrusen strök med efter ca 1 månads vistelse i karet.
In med en st till vanlig ancistrus som levde 2 veckor.
Nu satte jag även in 5 st slöjstjärtar, i förgår dock den sista.
Det som idag finns i karet är 12 neontetror dvs 3 har försvunnit på något sätt,2 ålar samt den första malen jag skaffade (ancistrus,stavning?) vad är fel,alla vatten tester är helt OK även när jag testat hos min lokala djurafär.
har ett juwel kar på 110 liter,en pump är tillköpt dvs en fluval 3+.
Har tempen i karet på ca 24-25 grader.
Lyset är tänt mellan 10-13 14-21 dvs en timmes mörker mitt på dagen.
Har lite olika växter i karet, finkornigt grus,rötter o stenar.
Det jag tänkt göra nu är att skaffa mig ett "jätte" stimm med tetror iom att de verkar vara de enda som överlever i mitt kar,ca 25 st.
MEN jag vill även ha ett gäng malar,är de verkligen för mycket med 1 mal i mitt kar?
han äter ju inte precis allt de ser man ju på rutor o stenar där de sammlas alger o mat.
Har jag för varmt? för hög ström i karet?
Gillade ju mina tigerbarber skarpt,riktigt pigga fiskar.
#2 - 18 november 2007 14:58
Låter konstigt det där, undrar bara varför du släcker lyset mitt på dagen? annars tycker jag pump och temperatur låter helt ok.
Hur pass fint bottengrus har du? gräver du nånsin runt i gruset?
Har du möjligen nån inredning som är inplockad från naturen eller iaf inte inhandlad i en akvariebutik?
Känns på nåt vis som du kanske har nåt i karet som förgiftar fiskarna.
Hur är vattenvärdena där du bor? kommunalt vatten? hus/lägenhet?
hur ofta gör du vattenbyten.
Mera info............
#3 - 18 november 2007 18:05
släcker lyset mitt på dagen gör jag för att jag fick rekomendationen här på forumet emot alger :)
botten gruset är rådasand 1,2-2 mm.
Rör runt i gruset? jo jag har en slang som jag suger upp skit med,detta brukar röra runt rätt bra i gruset,samt så planterar jag om nån ggn ibland,har växter som växer så in i H*lvete så dessa tas bort då o då.
Ingen inredning som är plockad i naturen,allt är köpt i djuraffär o tvättat i varmtvatten innan den togs i bruk.
Kommunalt vatten här ja,bor i villa.
Har för mig att vattenvärdena är rätt "hårda" lr vad man säger?
Har testat göra lite olika med vattenbyten,nu har jag hållt mig till varannan vecka o då bytt 50 liter, innan har jag bytt var 3e dag o nån period körde jag varje vecka.
Aldrig mer änn 50 liter,bytte jag tätt bytte jag max 30 liter.
#4 - 18 november 2007 18:18
Jag tror på tätare byten med mindre mängd... Alltså hellre 20% i veckan än 40 % varannan vecka.. Tror att det skapar berg o dalbana med vattenvärdena... Ta med lite vatten till Zoo och kolla dina värden.. Har du kollat nitrat??

Hur känns karet... luktar osv... Växterna gillar ju att lyset är på hela dagen... om växterna trivs så blir det ju inte en massa alger...

Men oj.. Du har 100 L?! då byter du 50 % ??? Jag tror att det är för mycket... Brukar du ha i Aqua Safe mm???

Har du vågor på ytan??

Vad ger du för mat??

Guppy borde klara dåligt syre bättre än tetrorna så det borde inte vara det...
Tigerbarber borde inte ha några problem med att det är strömt...
#5 - 18 november 2007 19:13
Oki då skulle jag nog säga att låt lyset va på hela dan, men det lär knappast ha med dina problem att göra.
Om du gräver ordentligt i sanden så borde inte det va några problem, men annars kan det bildas sumpgas (mycket giftigt) i så pass fin sand om den lämnas orörd för länge, själv har jag malaysiska sandsnäckor som gräver runt i min sand så jag slipper oroa mig för det.
Om man bor i villa så bör man va extra noga vid vattenbyten för vatten som fått stå i ledningarna kan ta upp metaller, särskilt varmvatten är olämpligt då det ofta tar upp koppar, så om du inte använder nåt vattenberedningsmedel så bör du nog fundera över att skaffa ett (tetras vill jag avråda från då det kan ge grumligt vatten i karet), sen att enbart använda kallvatten och sen köra enbart 15-20liter en gång per vecka och spola en stund innan du börjar tappa upp vattnet.
Sen att variera sig med vattenbyten är inte att rekomendera, sen om man väljer att vänta 2veckor tex så är det inga större problem om man ser till att alltid göra det men försök att ha en fast rutin så blir det stabilt och fint i karet och 30liter på 2 veckor är helt ok :)
Om du har ganska hårt vatten så är det i sig nog inte problemet men om du har en relativt färsk rot så sänker den ph och samtidigt hårdheten, gör du sen ett stort vattenbyte så svänger ph och hårdhet rätt mycket och det finns nog en del fiskar som inte gillar, jag hade som nybörjare det problemet fast i omvänd ordning, jag hade dum nog valt ett kalkhaltigt grus och mjukt vatten i kranen så vid varje vattenbyte sjönk ph och hårdhet mycket och dödade en å annan fisk som följd, om det är detta som är bekymmret hos dig vet jag inte men då är lösningen små och täta vattenbyten så kör du på 15-20liter i veckan kan det iaf inte bli värre ;)
#6 - 18 november 2007 20:06
dock har jag kört 50 liter vatten varannan vecka det senaste halvåret o de har ju inte varit någon skillnad mot tidigare menar jag.
Ska ta med vatten till min djuraffär så får de testa igen.
Rötterna i karet är äldre o använda längre änn själva karet dvs de var redan använda i mitt gammla kar.
Ska dock göra som nämndes,köra runt i grusen lite oftare.
O japp,jag har de rätt strömt på ytan.
Ledningarna spolas alltid ut,har duschen precis bredvid karet (bara öppna en dörr) sen sätter jag på en 5 m lång vatten slang efter jag spolat ur ledningarna,kör sedan in ca 25 grader enligt termostaten på duschen.
#7 - 18 november 2007 21:10
kanske felet ligger där, i att du kör varmt vatten från duschen? Kan det vara så att varmvattenledningen innehåller för håga kopparvärden eller så???
#8 - 18 november 2007 21:25
Fyll på med endast kallvatten, doppvärmaren värmer upp vattnet väldigt fort. Efter som du bor i villa så är det ett måste att hålla varmvattentempen i varmvattensystemet på 55+ grader så är du mer eller mindre fri från farliga bakterier, så som legionellabakterien som trivs ypperligt under 55 grader. Det kan ju vara så att det finns någon bakterie i ditt värmesystem som inte du känner av men fiskarna gör det. Hoppas att jag inte har skrämt upp dig.
#9 - 18 november 2007 22:07
B0bban skrev:
dock har jag kört 50 liter vatten varannan vecka det senaste halvåret o de har ju inte varit någon skillnad mot tidigare menar jag.

Ska ta med vatten till min djuraffär så får de testa igen.

Rötterna i karet är äldre o använda längre änn själva karet dvs de var redan använda i mitt gammla kar.

Ska dock göra som nämndes,köra runt i grusen lite oftare.

O japp,jag har de rätt strömt på ytan.

Ledningarna spolas alltid ut,har duschen precis bredvid karet (bara öppna en dörr) sen sätter jag på en 5 m lång vatten slang efter jag spolat ur ledningarna,kör sedan in ca 25 grader enligt termostaten på duschen.

Oki men byt inte så mycket vatten iaf, sen sluta med varmvattnet, för att det ska va tillräckligt urspolat ur ledningen måste du tömma varmvattenberedaren och det kanske tar nån timme om du har en stor en ;) men om du tycker vattnet är för kallt så här års så fyll upp en hink som får stå några timmar istället, byt hellre bara 10liter i veckan än 50 var 2 veckor så gör det inget om vattnet är väldigt kallt då du bara byter en liten del.
Om du ska låta testa ditt vatten så ta ett prov precis innan vattenbytet och ett precis efter så du kan jämföra resultaten, om dom är ganska lika så spelar mängden du byter kanske inte så stor roll, men akta din för varmvattnet :)
#10 - 19 november 2007 16:54
tackar för svaren,ska börja göra så här när jag byte vatten vilket kommer ske varje vecka.
byter 15-20 liter vatten,fyller på med kallvatten,rör runt i grusen o suger ev upp skiten som finns på botten då de gärna bildas stora högar annars...
Införsaffade mig idag ett gäng tigerbarber o ett par malar,nu är kvoten i karet fylld så nu får vi se hur dessa trivs ihop.
#11 - 20 november 2007 07:52
B0bban skrev:
tackar för svaren,ska börja göra så här när jag byte vatten vilket kommer ske varje vecka.

byter 15-20 liter vatten,fyller på med kallvatten,rör runt i grusen o suger ev upp skiten som finns på botten då de gärna bildas stora högar annars...

Införsaffade mig idag ett gäng tigerbarber o ett par malar,nu är kvoten i karet fylld så nu får vi se hur dessa trivs ihop.

Vi får väl hoppas det blir mindre problem med ditt kar nu, undrar bara lite om dom fiskar som dog innan visade några tecken innan dom dog, typ kippade efter luft vid ytan eller gnuggade sig mot inredningen eller kanske va orkeslösa och låg på botten eller nåt annat onormalt.
Vet du om dom kanske tillsätter kloramin i kranvattnet i din kommun? om det är vanligt klor så är det ju enkelt att vädra ur med ett duschmunstycke, vet inte riktigt hur andra som fyller direkt med slang gör men antar att det vädrar ur sig själv innan det hinner göra nån större skada, kloramin däremot är värre och funkar nog bäst med vattenberedningsmedel skulle jag tro, värt att kolla med kommunen om du inte vet :)
#12 - 20 november 2007 20:12
de flesta fiskar som dött,ivarjefall de 5 senaste sjöjstjärtarna har legat på botten.
De andra var som sagt ett tag sen så de är nått jag verkar ha förträngt.
#13 - 20 november 2007 20:22
ja du bobban: du skriver att det bildas stora högar av skit och då är nåt riktigt galet! antingen har du ett svagt och värdelöst filter eller så matar du på tok för mycket eller både och! då kan man ganska lätt förstå att många fiskar inte klarat av det dåliga vatten som blir när det samlas högar av skit.... sen bör man vara försiktig med att röra runt i bottengruset eftersom det frigör en massa för fisken giftiga ämnen!
#14 - 20 november 2007 22:10
åheim skrev:
ja du bobban: du skriver att det bildas stora högar av skit och då är nåt riktigt galet! antingen har du ett svagt och värdelöst filter eller så matar du på tok för mycket eller både och! då kan man ganska lätt förstå att många fiskar inte klarat av det dåliga vatten som blir när det samlas högar av skit.... sen bör man vara försiktig med att röra runt i bottengruset eftersom det frigör en massa för fisken giftiga ämnen!

Jo stora skithögar är en varning värd att kolla upp, men att inte röra runt i bottengruset, om man har sand kan det väl bildas en del otrevligheter just för att man inte rör runt i sanden?
Sen i mitt kar har jag oxå fin sand och fullt med malaysiska sandsnäckor som inte gör annat än att gräva, för att inte nämna min mal som flyttar runt ett antal kilo sand per natt, har aldrig förlorat en fisk pga att det rörs runt i sanden :)
#15 - 23 november 2007 04:35
hmm kanske matar för mycket isf,har lite "olje" flytningar på ytan ibland,är väll från proteinet i maten?
#16 - 23 november 2007 07:30
Kan va en protein hinna du får, nu vet jag inte hur mycket du matar men en tumregel jag kör med lite extra hårt första veckorna efter jag skaffat mer fisk, mata inte mer än att alla fiskar precis hinner få tag i en liten bit innan maten är slut en gång om dan, efter några veckor brukar jag mata så 2ggr om dan samma mängd.
Du kan ju även fundera över att skaffa malaysiska sandsnäckor, dom luftar sanden och äter upp ev mat som hamnar på botten, sen att dom är nattaktiva så dom bara kommer upp ur sanden direkt efter matning eller på natten skadar ju inte :)
#17 - 23 november 2007 09:35
Vattenbyten i sig är inte skadliga, om man byter 50% var dag, spelar ingen roll, risken ligger alltid i för få, eller för små vattenbyten. Kolla om du har en emaljerad varmvattenberedare, har du det räcker det i princip att spola i 5 minuter, för att du ska kunna använda varmvatten utan bekymmer. (Helt nybyggda, eller väldigt gamla hus, med koppar rör, kan vara olämpliga oavsett hur länge man spolar, men man kan välja att använda en kran nära varmvattenberedaren, för att minimera exponeringen mot kopparn.)

Du skriver att du har ett Juwel kar, du har alltså både deras standard filter, och ett Fluval 3+ ?

Hur ofta rengör du dem, och hur skitiga är de då?

Du har koll på att den oljiga hinnan kommer från proteiner i fodret, frågan här är, hur kraftig är hinnan? Täcker den hela karet, längre tider?

Finkornigt grus, menar du grus, eller blästersand? Grus har inget egentligt behov av att du rotar i det, du blir dock av med restprodukter, efter fiskarna, som hamnar i pumpen / pumparna, och dessa måste rengöras.

B!
#18 - 23 november 2007 11:00
Mr B skrev:
Vattenbyten i sig är inte skadliga, om man byter 50% var dag, spelar ingen roll, risken ligger alltid i för få, eller för små vattenbyten. Kolla om du har en emaljerad varmvattenberedare, har du det räcker det i princip att spola i 5 minuter, för att du ska kunna använda varmvatten utan bekymmer. (Helt nybyggda, eller väldigt gamla hus, med koppar rör, kan vara olämpliga oavsett hur länge man spolar, men man kan välja att använda en kran nära varmvattenberedaren, för att minimera exponeringen mot kopparn.)

Du skriver att du har ett Juwel kar, du har alltså både deras standard filter, och ett Fluval 3+ ?

Hur ofta rengör du dem, och hur skitiga är de då?

Du har koll på att den oljiga hinnan kommer från proteiner i fodret, frågan här är, hur kraftig är hinnan? Täcker den hela karet, längre tider?

Finkornigt grus, menar du grus, eller blästersand? Grus har inget egentligt behov av att du rotar i det, du blir dock av med restprodukter, efter fiskarna, som hamnar i pumpen / pumparna, och dessa måste rengöras.

B!

botten gruset är rådasand 1,2-2 mm om du läser tidigare inlägg.
Sen om kommunen skulle tillsätta kloramin kan stora vattenbyten bli ett problem när man fyller karet direkt med slang, även vanligt klor om det inte hinner vädras ur vid påfyllningen.
#19 - 23 november 2007 12:29
Fuzzop skrev:
botten gruset är rådasand 1,2-2 mm om du läser tidigare inlägg.
Ganska uppenbart att jag läst alla inläggen i tråden, då jag kommenterat saker ifrån ett flertal inlägg, det till trots, har jag inte hittat en referens till vilket botten material han har, varför jag frågade.
Oavsett, råda ska inte ha samma tendens som blästersand, med att samla på sig gasfickor, så det är antagligen helt onödigt att röra runt i det.

Fuzzop skrev:
Sen om kommunen skulle tillsätta kloramin kan stora vattenbyten bli ett problem när man fyller karet direkt med slang,

Eftersom kloramin inte går att vädra ur över huvudtaget, har du en långsam uppbyggnad av det när du bara ersätter avdunstat vatten. Med vattenbyten bör du få en marginellt högre nivå i akvariet än i ledningsvattnet, och skillnaden bör bli mindre, ju mer vatten man byter varje gång. (Viss reservation för att någonting i baljan eventuellt kan bryta ner kloraminet, och det därmed förbrukas)
(Rättelse, Kloramin går tydligen att vädra ur, eller mer exakt, det frigör sig själv från vattnet, och nivåer som används i dricksvatten kan med hjälp av kraftig genomluftning tydligen hjälpas att vädra ur så snabbt som 5 dagar)

Fuzzop skrev:
även vanligt klor om det inte hinner vädras ur vid påfyllningen.

Klor har den fördelen att det är lätt att vädra ur, det är i stort sett bara till att montera ett dusch-munstycke på tidigare nämnda slang.
B!
#20 - 23 november 2007 14:05
Det här var ett väldiskuterat inlägg. Om ingen annan har nämnt det så bör du omedelbart skaffa nya lysrör , helst bra växtrör så får du bukt med algerna. Det spelar ingen roll att de lyser , efter en viss tid är det bara för ögat & måste bytas annars gynnas bara alger. När det gäller att mata fiskar så är det alltid bättre med för lite än för mycket. Själv hade jag stora problem med mindre fiskar som dog oförklarligt men när jag slutade med att blanda in räkromm i räkmixen har ingen dött. Jag fick förklarat att det innehåller mycket fett som kan slå ut mindre fiskar. Mat är nog en nyckel i det här precis som lysrören
/ Stefan
#21 - 23 november 2007 19:20
precis,ett juwel kar med deras std pump + ett fluval3+ filter.
Dessa rengörs ej ofta,när de väl rengörs så är flödet väldigt dåligt o jag har lyckats få till de bra så ungefär när de gått 1,5 månad mellan filter rengöring på pump 1 är de daxs för pump 2,så jag rengör varje pump(filter) var 3e månad i princip,fluvalen ibland oftare då den har mindre filter.
Kramar dock bara ur filtret lite lätt i vatten.

Annons