Hejsan
har nu haft mitt akvarium i ca 1 år.
Haft följande fiskar i omgångar:tigerbarber,neontetror,guppys,slöjstjärtar,malar,ålar,mollys,guramis,o nått annat kraffs jag inte vet vad de är för något :)
Började med Tigerbarber,neontetror samt 2 malar.
var frid o fröjd i vattnet i några månader,nån fisk strök med.
Efter en 3-4 månader började tigerbarbena som va 7 från början minska o de var snart bara 1-2 kvar.
Kollade med tester osv o allt såg lungt ut.
Snart var de bara 15 tetror kvar o så strök även en mal med.
När alla barbena va döda så skaffade jag mig ett gäng guppies på ca 10 st,de ynglade o levde totalt i ca 2 månader,gjorde ett nytt försök men de blev pajj.
Skaffade mig en Gul ancistrus o lite guramis samt ålar, guramisarna levde framtill för ca 3 månader sedan sen va de me döa.
Ancistrusen strök med efter ca 1 månads vistelse i karet.
In med en st till vanlig ancistrus som levde 2 veckor.
Nu satte jag även in 5 st slöjstjärtar, i förgår dock den sista.
Det som idag finns i karet är 12 neontetror dvs 3 har försvunnit på något sätt,2 ålar samt den första malen jag skaffade (ancistrus,stavning?) vad är fel,alla vatten tester är helt OK även när jag testat hos min lokala djurafär.
har ett juwel kar på 110 liter,en pump är tillköpt dvs en fluval 3+.
Har tempen i karet på ca 24-25 grader.
Lyset är tänt mellan 10-13 14-21 dvs en timmes mörker mitt på dagen.
Har lite olika växter i karet, finkornigt grus,rötter o stenar.
Det jag tänkt göra nu är att skaffa mig ett "jätte" stimm med tetror iom att de verkar vara de enda som överlever i mitt kar,ca 25 st.
MEN jag vill även ha ett gäng malar,är de verkligen för mycket med 1 mal i mitt kar?
han äter ju inte precis allt de ser man ju på rutor o stenar där de sammlas alger o mat.
Har jag för varmt? för hög ström i karet?
Gillade ju mina tigerbarber skarpt,riktigt pigga fiskar.