Vad gör jag för fel??

#1 - 23 augusti 2004 08:58
<font face="Tahoma"></font id="Tahoma"><font color="navy"></font id="navy">Mina scalarer har fått yngel igen. Det tog ca en vecka innan de var frisimmande och jag flyttade över dem i en yngelkasse. (Dock i samma akvarium) De var aktiva och simmade omkring och såg ut att må bra. Nu släckte jag även ljuset i akvariet på natten, när ingen kunde hota dem. Idag (dag 3 i kassen) är alla döda!! Vad kan jag ha gjort för fel???
HJÄLP!!![:-118]
#2 - 23 augusti 2004 10:48
Jag har nu fått vissa råd via Djurmagasinet i Skövde. När jag flyttade ynglen till kassen skulle jag inte ha gett dem vanligt yngelfoder utan antingen Likvidfry eller också kunde jag ha lagt bananskal i vatten över natten och sedan ha gett dem av det grumliga vattnet i skedvis. De har nämligen inga munnar så de kan inte äta vanligt yngelfoder.
#3 - 23 augusti 2004 12:32
Det är bara att önska dig lycka till inför kommande yngel-tillökningar. Vad bra att du delade med dig av den informationen du fått av din zoo-butik, det kan kanske nämligen hjälpa kommande Scalarägare.

Lyckat till!
#4 - 23 augusti 2004 12:34
Nykläckt artemia är det enda som gäller som foder, allt annat funkar sisådär. Med liquifry fick jag 10% som överlevde, med infusorier inga och med artemia ca 85%.
MVH
Magnus
#5 - 23 augusti 2004 13:08
Hej

Blir de frisimmande med föräldrarna? I så fall kan du lika gärna låta dem gå kvar hos föräldrarna, och ha en liten lampa tänd på natten. Förutsatt att akvariet inte är fullt av annan fisk så klarar sig nog ynglen bättre hos föräldrarna. Jag har läst att yngel som går kvar hos föräldrarna växer bättre, och en av teorierna till varför scalarer numera ofta är dåliga yngelvårdare, är att odlare har tagit bort äggen från dem, för att de ska leka snart igen, och då blir inte ynglen präglade på föräldrarna, och får svårare att lära sig ta hand om sin egen avkomma. Se´n tar det onödigt på paret, eftersom de försöker leka fort igen efter att äggen försvunnit, och att producera ägg med så korta intervaller tar nog rätt mycket kraft för honan. Dessutom kan hanen gå rätt hårt åt henne om han är lekmogen, men inte hon. Om man tar bort äggen, så tvingas hon bli lekmogen igen fortare än hon skulle blivit om ynglen fick vara kvar.

Äter de upp äggen eller ynglen ska man nog helst inte odla på dem. Men man får ge dem några försök, eftersom större ciklider ofta behöver öva ett par gånger. Om de äter upp det kan anledningen också vara att de inte trivs ihop, så man bör alltid börja med minst 6 ungdjur, som får välja partner själva. Jag hade ett bra scalarepar som vaktade ynglen bra, men honan dog, så jag köpte en ny. Men de kom inte överens, för honan attackerade hanen efter leken, och gav honom rejält med stryk.

När de är frisimmande har de nog munnar, men väldigt små, så det får vara smått foder. Artemia är som sagts innan ett bra första foder.

MVH Micke
#6 - 23 augusti 2004 13:08
Nykläckt artemia är det enda som gäller som foder

Håller med, fast precis i början tycker jag att det kan vara svårt att vara säker på att alla ynglen kan äta artemia. Jag brukar ge liquifry tillsammans med artemia under 1-2 dygn, så att jag är säker på att alla verkligen får i sig mat. Och det brukar gå bra - i helgen sålde jag nästan 100 halvvuxna scalareyngel, och fortfarande har jag ett stort gäng kvar hemma som väntar på att få åka iväg...
#7 - 23 augusti 2004 13:30
Babystar funkar alldeles utmärkt - fast nykläckt artemia är roligare för de små. Tänk på att artemian ska vara just nykläckt, näringsvärdet sjunker snabbt.
mvh Daniel
#8 - 23 augusti 2004 15:30
Mitt skalarpar hade alla ynglen runt sig och samtidigt skyddade de dem från övriga invånare. Jag har bara några stycken andra fiskar i karet.
Nästa gång får ynglen stanna hos sina föräldrar.
Vad är igentligen artemia för något. Att det är något slags djur förstår jag men är annars novis på området.
#9 - 23 augusti 2004 16:42
Använd sökfunktionen och skriv artemia, där hittar du massor av info.
MVH
Magnus
#10 - 23 augusti 2004 17:57
Tack för alla bra svar!

Annons