Hej
Blir de frisimmande med föräldrarna? I så fall kan du lika gärna låta dem gå kvar hos föräldrarna, och ha en liten lampa tänd på natten. Förutsatt att akvariet inte är fullt av annan fisk så klarar sig nog ynglen bättre hos föräldrarna. Jag har läst att yngel som går kvar hos föräldrarna växer bättre, och en av teorierna till varför scalarer numera ofta är dåliga yngelvårdare, är att odlare har tagit bort äggen från dem, för att de ska leka snart igen, och då blir inte ynglen präglade på föräldrarna, och får svårare att lära sig ta hand om sin egen avkomma. Se´n tar det onödigt på paret, eftersom de försöker leka fort igen efter att äggen försvunnit, och att producera ägg med så korta intervaller tar nog rätt mycket kraft för honan. Dessutom kan hanen gå rätt hårt åt henne om han är lekmogen, men inte hon. Om man tar bort äggen, så tvingas hon bli lekmogen igen fortare än hon skulle blivit om ynglen fick vara kvar.
Äter de upp äggen eller ynglen ska man nog helst inte odla på dem. Men man får ge dem några försök, eftersom större ciklider ofta behöver öva ett par gånger. Om de äter upp det kan anledningen också vara att de inte trivs ihop, så man bör alltid börja med minst 6 ungdjur, som får välja partner själva. Jag hade ett bra scalarepar som vaktade ynglen bra, men honan dog, så jag köpte en ny. Men de kom inte överens, för honan attackerade hanen efter leken, och gav honom rejält med stryk.
När de är frisimmande har de nog munnar, men väldigt små, så det får vara smått foder. Artemia är som sagts innan ett bra första foder.
MVH Micke