Vad gör jag för fel????

#1 - 16 augusti 2011 13:02
Startade upp mitt akvarie i januari fick ett begagnat färdigt med sand och två pumpar en att ha inne i akvariet och en utanför.
Köpte 12 st fiskar och hälften dog i rasande fart medicinerade med nåt jag fick från akvarieaffären som skulle vara mot allt förutom vita pricksjukan.Det lugnade ner sig och efter några månader köpte jag 6 st. till mera svärdbärare och sugmalar.Men de har nu oxå dött de fiskar som lämnat kvar är 4 guldbarber och 2 kopparbarber och 1 sugmal.Beställde på nätet så jag skulle kunna kolla nitrit värdet och det har varit ok har absolut inte visat nåt minsta möjliga alltså och jag har trott att det varit det som de dött av så jag har flitigt bytt vatten.
Nu har jag testat i 3 veckor med nitriten och det har inte visat nåt så jag har heller inte bytt vattnet.Tror på ett sätt att det är bakterierna som inte riktigt fått fäste men så idag hitta jag ännu en fisk som dött.
Jag har oxå köpt nitrivec då jag trodde det var det som var problemet kan jag stoppa i det fast jag inte har problem med nitriter bara för att få igång bakterierna?
Har köpt flera växter och de ville oxå bara dö för mej först men nu verkar de att ta sej jag göder ibland med flytande gödsel.
Har inte sett nån sjukdom på fiskarna utan de har bara dött över natten eller så har jag hunnit se nån som kippat efter luft.
Har oxå en "luftbubblare" vad de nu kallas och en doppvärmare.
I akvariet nu så finns 2 st. svärdplantor och 5st.små anabuis (tror jag de heter) och sen 2 större i varje hörn.
Akvariet är 250 liter.När jag byter vatten så brukar jag tillsätta aqua fresh.Brukade förut byta vatten varje vecka ungefär 30% och ibland 50% men som sagt har hållit upp med det nu och tänkte se hur länge det tar innan nitritvärdet stiger.
Är jag helt ut på hal is tänker jag fel?????
Är en jättenybörjare :p
#2 - 17 augusti 2011 06:57
Har hittat ett liknande inlägg.Så nu är jag säker på att jag var för flitig i början med att byta vatten men hur går jag till väga nu ska jag bara byta vatten när jag ser nitriten stiger eller ska jag byta oftare???
Kan jag stoppa i nitrivecen nu eller är det försent???
Varför dör då mina fiskar???
#3 - 17 augusti 2011 07:07
tror du köpte för mycket fisk på en gång.

hemligheten med akvarium är TÅLAMOD :)

gör du vattenbyte 1 gång i veckan 30% om du nu inte har någon nitrit. vad mäter du med förresten? dropptester eller stickor?
#4 - 17 augusti 2011 07:22
Jag kör med dropptest.och det visar på den första ljusgula,trodde det skulle bli lila.Ska jag göra vattbyten iallafall eller??? så varför dör mina fiskar?? Nu har ca.2 dött på 2 månader men man vågar ju inte köpa nya heller.Ska jag sätta i nitrivec?? Har läst att man inte kan svälta ihjäl fiskarna men matar jag mina för sällan när jag bara matar dem 1 gång per dag och bara varannan dag? Det har jag oxå hållit på med för att jag trott att jag haft nitrit i vattnet.Köpte dropptestet för några veckor sen.
#5 - 17 augusti 2011 07:48
bra fråga varför dina fiskar dör. vad har du för ph?

du svälter nog inte fiskarna. jag matar med ungefär 1 gång m dagen o mina mår kanon.
#6 - 17 augusti 2011 07:57
Ph ligger på 7.
#7 - 17 augusti 2011 07:58
hmm bra fråga det där. värme?
#8 - 17 augusti 2011 09:57
26 grader.Tog ett nitrit test idag oxå och fortfarande samma svar 0,01.Nu är det ju 3 snart 4 veckor sen jag bytte vatten ska jag byta eller låta det vara??
#9 - 17 augusti 2011 10:01
ne gör du ett vattenbyte. 30%
#10 - 17 augusti 2011 10:01
vad var det för fiskar du hade?
#11 - 17 augusti 2011 10:02
o en andledning till att dina växter dör kan vara luftpumpen. kasta bort den. bubblorna driver ut koldioxid från vattnet o dödar därmed växterna. ( sen tycker jag personligen att bubblor är skitfult o låter mycket o hör inte hemma i ett akvarium. men det är ju bara jag)
#12 - 17 augusti 2011 10:59
Jaha det visste jag inte om luftpumpen,ja kanske jag ska ta bort den då.

Jag har just nu 4 guldbarber och 2 kopparbarber och en liten sugfisk.

Körde ju med svärdbärare oxå från början och provat i 2 omgångar men de verkar inte alls trivas i mitt akvarie konstigt nog har försökt läsa här om olika barber och vad de har gemensamt som gör att de trivs så bra.Ingen av dem har dött sen jag startade.Sugfiskarna har jag haft i olika omgångar oxå men de dör oxå efter en tid.

Nu funderar jag förstås på att helt köra in mej på olika barber men vågar inte riktigt satsa mer pengar i mera fiskar än är så rädd att de ska dö.

Ska jag prova sätta i nån nutrivec eller tror du att jag har bakterierna i skick?

Ska byta vatten.
#13 - 22 augusti 2011 15:58
Suck :( hade ju tänkt pröva köpa lite mer fiskar imorgon och nu har sugfisken försvunnit så den är antagligen död....

Varför dör dom??? Och OM jag ska köpa mer hur MÅNGA vågar jag köpa då???
#14 - 22 augusti 2011 16:05
Jo en annan sak som jag funderar på är att alla barber som jag har har jag i stort sett haft från början och ingen av dem har dött.Har försökt läsa här vad för sorts vatten de ska ha för jag måste ha ett lämpligt vatten åt dem men jag vet inte vad som är speciellt just för dem?! Därfär tänkte jag om man kanske skulle köra med fler barber av nån annan sort.För de verkar ju överleva.Men jag vill ju gärna ha en mal oxå eller annan algätare.
#15 - 22 augusti 2011 19:05
Ta det nu lugnt! hannesc bad dig att redogöra för ph, temp och fiskmängd.

Vi vet att du inte har nitritproblem, det har du rett ut. Då får vi kolla på rengöring. Byter du vatten varje vecka och hur mycket byter du? hur gör du rent dina filter? Vad matar du med? Stoppar du ner saker i karet som inte är rengjorda ordentligt?

Om du är osäker på hur du skall göra dessa saker är det bara att fråga på, det här är ett fint forum. Vad har du för belysning? Växter kräver rätt mycket ljus för att frodas.

Hoppas allt löser sig!
#16 - 22 augusti 2011 19:46
Finns alltid vissa fiskar som är känsligare i början när ett akvarium är nystartat. Barber är rätt så tåliga fiskar som klarar en hel del stryk, men de kan vara känsliga för dåligt vatten. Tänk igenom vad du vill ha för fisk nu innan du köper nya och läs om dem i artbeskrivningarna :).
#17 - 23 augusti 2011 11:19
Vill bara klargöra att du kan inte mäta NITRIT för att avgöra när delvattenbyte är nödvändigt utan då måste du mäta NITRAT! Nitriten visar att det inte finns en fungerande nitrifikation i karet!
#18 - 24 augusti 2011 12:24
Jag har bytt ungefär 1/3 del varje vecka.Gjorde en liten miss med filtret inne i akvairet först så efter 2 veckor så rengjorde jag det och en gång till nu på det här halvåret som jag haft igång det men sen läste jag att man inte skulle rengöra så ofta och yttre filtret har jag inte alls rengjort ännu på ett halvår.
Belysningen tror jag är i skick för jag har en växt som blir rosa uppepå och läste på nätet om det att när den fick tillräckligt med ljus så blev den rosa.
No2 är väl nitrit eller är det nitrat?????
#19 - 24 augusti 2011 12:26
Jag skulle ju vilja ha lättodlade fiskar så att man själv skulle få lite yngel.Barber har ju ägg men de är ju duktiga på att äta upp dem själva.Skulle ju gärna köra på svärdbärare men de verkar ju inte alls trivas i mitt akvarie.Inga guppys vill jag ha.
#20 - 24 augusti 2011 12:29
Jag matar me flingor 1ggr ca.varannan dag för hon på akvarie affärn sa att jag matar för mycket om växterna blir mörka och får en beläggning på sig. Jag har bara i akvariet det som fanns i det när jag fick det.
#21 - 24 augusti 2011 13:02
hmm första gången jag hör talas om att matning o mörka blad skulle ha en koppling. tror det är helt fel( fast rätta mig gärna)

tyvärr är det så att man ofta inte kan lita på personalen i affären. de säger ofta "att det går bra" etc för att få sälja eller pga okunskap.
så info måste man skaffa själv. tex på detta forumet.

mata du varje dag istället.

vad har du för belysning. hur stort är karet? vad mäter du med? stickor eller dropptester?
#22 - 25 augusti 2011 15:55
Ja jag har ju försått det här på forumet att man inte alltid får rätt information i akvarieaffärerna och det är ju verkligen synd.

akvariet är 250 liter ,kan faktist inte säga vad det är för watt på rören men vi köpte nya när vi köpte akvariet av en släkting och vi köpte samma som de haft före.Ett är lite blåttfärgat och ett är vanligt ljust =)
#23 - 25 augusti 2011 15:56
Jo och så använder jag dropptest.NO2 är det rätt eller borde jag tagit NO3??Stickor till ph.
#24 - 26 augusti 2011 06:53
Bytte du vattnet i ytter filtret när du körde igång akvariet?
#25 - 26 augusti 2011 08:21
byta vattnet I ytterfiltret??
#26 - 26 augusti 2011 08:50
hannesc skrev:
byta vattnet I ytterfiltret??

:)

Jag antar att hon menar att om vattnet stått för länge och sumpgas bildats, så måste man byta. Men jag vet inte.
#27 - 26 augusti 2011 08:52
jo klart. jag hade nog rengort filtret svagt innan jag satt igång det. för att få ett bra flöde redan från början
#28 - 26 augusti 2011 14:14
Jo tvättade allt med vatten före jag startade igång
#29 - 4 september 2011 15:10
Vad är det bruna som kommer på de mer ljusgröna växterna?? Man kan få bort det om man gnuggar bladen men då vill oxå bladen gå sönder.Har plockat bort dem hittills men nu tycker jag att det blir så glest om jag tar bort mer hur ska jag få dem att frodas mer och hur får jag bort det bruna?Sätter i växtnäring lite nu som då.
#30 - 4 september 2011 15:52
Hur länge var pumparna avstängda iom flytten? När pumparna har varit avstängda en längre tid så dör de nyttiga bakterierna av syrebrist. Om det har hänt kan det vara så att fiskarna dog av ammoniak/ammonium förgiftning i början eftersom du inte hade någon biologisk rening i akvariet. Varför de fortfarande trillar av pinnen kan vara så att de blev så skadade iom höga nivåer av ovanstående gifter så organen har tagit skada.

Det ovanstående beror på hut länge pumparna var avstängda.
#31 - 5 september 2011 18:08
Jag vet faktist inte hur länge de varit av.Men de hade tvätta filtrena och sen satt ut allt i bilen ännu medans det var vått (det var i smällkalla januari) så det var fortfarande fruset vatten i det när vi fick dem.Men de goda bakterierna kan ju kanske ha frusit bort då istället?!

Vad är det bruna som kommer på växterna och hur får jag bort det?
#32 - 7 september 2011 19:31
Hur går det för dig?

Jo, jag skulle vilja säga att de goda bakterierna var "long gone" om man säger så. Förmodligen är det så att du har fårr för höga nivåer av ammoniak/ammonium i ditt kar, därav kan anledningen vara att du inte sett något på ditt nitrit test. Har du fortsatt och mäta nitriten?

Det bruna kan vara kiselalger som är relativt vanlig i ett nystartat akvarium. Det är inget du behöver göra något åt för dessa kommer försvinna av sig själ när akvariet har stabiliserats.

Mata sparsamt, fortsätt mäta nitriten och byt vatten om det behövs. Försök att hålla nere nitritnivåerna på det gula annars kan det skada fiskarna på lång sikt.
#33 - 15 september 2011 18:52
Hejsan!

Har just kommit hem från en resa men var bara borta en vecka och bytte vatten just före jag for och hade satt färdigt portioner ut år skötaren =)

Jo det går väl sådär då.Jasså du tror att bakterierna inte finns där ännu.
Men ska jag sätt i nitrivec då eller hur länge kan det ta innan det är i skick???

Ja vissa växter är jättebruna och fula nu just men du tror att det går bort av sig själv eller? För det är ju nåt som är ovanpå bladen verkar bara komma på vissa växter (de mjukare i bladen).

När ska jag våga skaffa mer fiskar??

Vad det är bra med ett sånt här forum =)
#34 - 17 september 2011 09:46
Har försökt läsa på om kiselalger och det jag kommit fram till är att jag ska ge mera växtnäring.
Har jag rätt?
Sen ser det nog ut som om jag skulle kunna köra en nitrivec kur oxå.
Har jag rätt?????
#35 - 17 september 2011 12:46
Kan kiselalger finnas i sanden oxå?
För jag har börjat få mycket brunröd aktigt grejsimojs i sanden nu igen...har damsugit upp förr oxå 2 ggr och nu samlas det igen.
#36 - 19 september 2011 16:03
Okej tog mej friheten att sätta i nitrivec efter vattenbyte.Men hur ofta och hur mycket sa jag dosera nu efteråt nån som vet??Jag började nu med (10ml på 25L) så det blev 100ml på 250 L.

Annons