Mitt ena akvarie (375L) är ett sällskaps som har varit igång sedan oktober-09, där går b.l.a. fyra diskusar, därför gör jag täta vattenbyten (var fjärde dag) då jag även slamsuger botten. Jag har mycket växter och det är absolut inte överbefolkat.
Problemet är att jag får ingen balans i vattnet, jag får tofsalger och små små öar av cyano plus en del andra alger också (har skrivit om det i en annan tråd) som jag än så länge kan hålla i schack.
Kan det bero på att jag håller för "rent"?
Ja, och du kan hitta minst en tråd här på Zoopet där någon slutat göra vattenbyten och därmed blivit av med toffsalger.
Toffsalger tyder på CO2-variationer (mycket vattenbyten) och Cyano på låga kvävenivåer (för rent vatten pga vattenbyten och hungriga växter).
Skulle det bli bättre balans tror du om jag skulle byta vatten t.e.x. 10L varannan dag och slamsuga en gång i vecka?
Att hålla näringskänslig fisk och ha väldigt glada växter är en ekvation som inte går ihop om man inte godtar en kompromiss. Du nämner inte att du har problem med växterna t ex så allt du vill, gissar jag, är att få färre toffsalger och mindre cyano.
Vad gäller toffsalgerna så måste du i princip sluta blaska helt, vilket jag förutspår att du inte kommer göra pga Discusarna. Cyanon kan du kanske bli av med genom att dosera PMDD.
Isåfall återstår bara EasyCarbo som toffsalger inte gillar alls. Växterna käkar mer och du kan skjutsa på med lite mer PMDD istället. Ett slags hybrid-tech.
Eller gå hela vägen med CO2-anläggning som håller CO2-nivåerna jämna och fina och du kan köra stora vattenbyten när du vill och samtidigt hålla näringsnivåer stabila med estimative index-dosering av PMDD. Då får du glada fiskar, glada växter och inga toffsar/cyano. Visserligen finns viss risk för ihjälgasning av fiskarna om du strular till CO2-insprutningen.
Jag kör PMDD + EC, räknas detta som ett mellanting då mellan LT och HT?
Exakt. En slags hybrid.
Jag har god tillväxt på alla växter jag har I, inklusive papegojbladen, men hur mkt kraftigare tillväxt tror du det skulle bli med mäsk alt. trycksatt CO2?
Om ingen CO2 är tillväxt 1 och CO2 ger dig tillväxt 10 så har du runt tillväxt 5-6 med EasyCarbo.
Runt dubbelt så snabbt alltså.