Vad gör jag?

#1 - 15 januari 2004 10:00

Om dom på zoo affären säger att det går och ha två slöjstjärtar i ett sånt akvarie.
då måste jag ju kunna lita på dom.
köpte akvarie och fiskar samtidigt!!
#2 - 15 januari 2004 10:16
Då har du redan aldeles för mycket fisk. Gör dig av med slöjstjärtarna och skaffa några fiskar som trivs i så små akvarium.
MVH
Magnus
#3 - 15 januari 2004 19:18
Jag blev "lurad" på precis samma sätt. Det gäller att ha lite koll själv, tyvärr.
#4 - 15 januari 2004 19:21
mm det gör det
#5 - 15 januari 2004 20:02
Du kan ju alltid välja att lyssna på affären. Då kanske du kan ha ytterligare ett par fiskar.
Detta kommer då med största sannolikhet att hända. Du får problem som du inte kan hantera, om du då går tillbaka till affären för råd så kommer domm att sälja dyra mediciner till dig. Om du kommer tillbaka desperat och undrar vad du skall göra så kommer dom att säga att en nystart säkerligen är det bästa. Då kanske du börjar om med två slöjstjärtar och samma sak upprepas. Det är bara ditt tålamod som kommer att visa hur länge det dröjer innan du lägger akvariehobbyn på hyllan. Tyvärr är detta så som verkligheten ser ut, zoohandlare prioriterar kortsiktig profit framför långsiktig affärsverksamhet. Undantag finns dock.
Ett alternativ är att läsa böcker och på internet och givetvis ställa frågor här. Här på zoopet hjälper vi varandra för att hobbyn skall fortleva.
Det bästa tipset jag kan ge dig just nu är att göra dig av med slöjstjärtarna och kolla efter en fisk som passar i ditt kar.
Berätta vad du har för filter och värmare så skall jag tala om för dig vad du kan ha fölr fiskar.
Men med bra värmare och bra filter så tycker jag att mångbandad snäcklekare är den absolut roligaste fiska en nybörjare kan hålla i ett litet kar. Det är j-kligt trevligt och se som hannen uppvaktar honorna och det är helt underbart att se hur dom för första gången låter sina yngel utforska omgivningen(tro mig det händer även nybörjare, nästan 99%säkert)
På detta sättet blir så kommer du inte att tröttna och akvariet kommer att ge dig en långsiktigt trevlig hobby och en burk bättre än dumburken.
Om du frågar mig så tycker jag att slöjstjärtar är tråkiga fiskar, men det är ju bara min åsikt. Snäcklekare tror jag nog ingen kommer att säga är tråkiga, men som sagt det krävs bra filter och värmare.
MVH
Magnus
PS, visste du att du kan svara på ämnet i stället för att ändra i frågan, det blir mindre förviurrande för folk som läser så.DS
#6 - 15 januari 2004 23:40
Du ska lyssna på oss på Zoopet[:-38]
Nä men allvarligt talat så finns det mer kunnande här än dom flesta zooaffärer kan drömma om.[:-106]
#7 - 16 januari 2004 06:47
känns lite tråkigt om ja ska göra mig av med dom..
för faktiskt så har jag fäst mig lite vid dom...
får se hur jag gör...kke fixar ett nytt akvarie i stället.
just nu för tillfället så är dom inte alls så stora så nu tror jag dom klarar sig i det jag har.
eller vad tror ni om det??

ska man ha ett med typ 100 liter då eller?

#8 - 16 januari 2004 07:42
Hej Malin!
Ju större akvariet är, desto lättare blir det att få det i balans och ju bättre kommer fiskarna att trivas. Dessutom kan du förstås ha fler fiskar då, men det bästa är att ha mycket växter och lite fiskar i början. Det trevligaste sättet att lära sig akvariehobbyn är att gå med i en akvarieförening, som t ex den här: http://www.akvarieklubben.com
Man lär sig mycket på att diskutera fisk runt fikabordet med mer erfarna akvarister. Dessutom ordnar de flesta föreningar roliga aktiviteter som föredrag, auktioner på växter och fiskar, utflykter till foderdammar, resor till större akvaristiska evenemang o s v. Lycka till!

Olle
#9 - 16 januari 2004 08:19
Inte för att förvirra dig, men jag måste säga emot Olle. Ett akvarium med mycket växter kräver mycket mer än ett utan. Men om man väljer att ha växter och får fjutt på dom så har man en mycket bättre balans i karet. Men tyvärr så sätter folk i växter i sina minimalt belysta akvarium utan gödning. Detta leder till att växterna sakta förtvinar och förstör vattnet. Det lättaste för en nybörjare är enligt mig rätt befolkning i karet och ett väl överdimensionerat filter. Vad har du för filter?
MVH
Magnus
#10 - 16 januari 2004 08:40
jag vet inte exakt vilket filter jag har.
ska kolla det senare.
men fiskarna ser väldigt pigga och friska ut!
och jag håller efter algerna så det inte blir för mkt.
har en stor växt och det tycker jag verkar räcka!
#11 - 16 januari 2004 09:19
Fiskarna mår inte sämre av algerna. Däremot så mår dom sämre av nitrit och nitrat i allt för höga koncentrationer. Nitrit och nitrat är gödningsämnen för algerna. Så rent generellt så kan man säga att algerna hjälper dig att minska på för fiskarna skadliga ämnen. Dock är regelbundna vattenbyten det bästa sättet. I ditt fall så rekomenderar jag att byta 1/3 av vattnet varje dag så länge du har överbefolkat kar. Detta är dock ingen långsiktig lösning.
MVH
Magnus
#12 - 16 januari 2004 10:01
Men detta är ju helt absurt: så de flesta zooaffärer är inte seriösa då eftersom de ger felaktiga råd ang. storlek på akvarium??? Protesetrar inte akvarieföreningarna mot denna felaktiga info?? Vore det inte bättre för både säljare och konsument redan från början informerade om att det är lättare med ett större kar samt bättre för fiskarna?
Min zooaffär var dock justa och gav mig tex nitrivec gratis när jag fick problem med vattnet.
#13 - 16 januari 2004 10:02
Hur stort akvarium har du?
Hade tills igår 2 slöjstjärtar, 4 neontetror och 2 malar i ett 17-liters....stackarna!!! De verkar må 100 ggr bättre i mitt 100-liters, som är nystartat!
Håller med om att man faktiskt fäster sig vid firrarna! Även om det bästa för mig vore att göra mig av med slöjisarna, kan jag inte det! :-(
#14 - 16 januari 2004 10:35
jag har ett 46 liters. med två slöj stjärtar (småa)
ja jag skulle nog inte kunna göra mig av med dom nu. det är ju trots allt djur. inget som man bara byter hit och dit!!
och jag klagar inte på zoo affären för dom verkar ha ett väl sorterat sortiment!
Så länge fiskarna är så småa och fortfarande ser pigga ut så får dom vara där dom är nu!
kram /malin
#15 - 16 januari 2004 10:43
Jag då - i ett 17-liters....kommer aldrig sluta att skämmas! Men i den oseriösa djuraffären var det ju perfekt...*yeah, right*. Tur att de fått flytta nu!
Har du BARA slöjisar, inga andra firrar?

Jag skulle inte kunna döda mina slöjisar, men kanske ge bort dem, om det blir jobbigt...fast helst inte, eftersom det som sagt är djur! Skulle aldrig ge bort min vovve eller häst, dock! De är ju mina BÄBISAR!
#16 - 16 januari 2004 11:44
Ursprungligen skickat av hannapanna

Jag då - i ett 17-liters....kommer aldrig sluta att skämmas! Men i den oseriösa djuraffären var det ju perfekt...*yeah, right*. Tur att de fått flytta nu!

Har du BARA slöjisar, inga andra firrar?

Jag skulle inte kunna döda mina slöjisar, men kanske ge bort dem, om det blir jobbigt...fast helst inte, eftersom det som sagt är djur! Skulle aldrig ge bort min vovve eller häst, dock! De är ju mina BÄBISAR!

Jag tycker inte du ska gå och skämmas, då du ju handlade i god tro! Det är istället akvariebutiken som ska ha ett stort minus för att dom själva inte vet sina fiskars bästa, utan glatt lurar på folk bäst dom kan för att tjäna pengar ;-(. Håller med dig om att det är svårt att ge bort fiskar man har fastnat för. En egen erfarenhet är att jag tidigare inte ville ha några slöjstjärtar då jag tyckte dom var rätt fula. Dock följde det bland annat med 2 slöjstjärtar då jag köpte ett till akvarie jag ska ha som Malawikar. I brist på annat och mer lämpligt akvarium fick dessa fiskar flytta in i mitt redan överbefolkade 170L-kar. Nu efter några månader tycker jag att mina slöjstjärtar är bland dom vackraste fiskar jag har och skulle aldrig kunna göra mig av med dom! Visserligen bör dom hållas i ett separat akvarium, för i mitt 170L kommer dom aldrig att växa till full storlek, men då dom verkar trivas jättebra, är pigga, nyfikna och sällskapliga får dom vara kvar i detta akvarium, kärleksfullt behandlade och ompysslade av en omtänksam husse!
#17 - 16 januari 2004 15:26
Coony, akvarieföreningarna kan inte direkt gå ut och demonstrera mot att zooaffärerna ger sina kunder fel råd. Det är upp till var och en om man vill gå med i en förening och lära sig seriös akvaristik under trevliga former. Det borde egentligen alla akvarister göra! Zoohandlarna vill ju alltid sälja sina grejer, men föreningarna har inga egna vinstintressen utan delar bara ett gemensamt intresse för en kul hobby.

Olle
#18 - 16 januari 2004 16:19
Men det borde de väl kunna? Det måste gå att organisera protestlistor, skriva insändare i tidningarna om felaktiga rekommedationer i svang bland zoohandlare osv. Det är ju så man gör när det handlar om handhavande av andra sällskapsdjur? Hur ser det ut med lagstiftningen egentligen? Kanske finns det möjlighet för "de seriösa" att påverka den?
Men som sagt, jag är inte insatt...jag bara tycket att det är tråkigt när uppenbarligen så många zooaffärer ger råd som går stick i stäv med vad akvarieföreningar rekommenderar.
Deesutom har jag läst lite om fiskimport och det låter ju fruktansvärt, att skicka fiskar över halva jordklotet måste ju vara oerhört stressande och inget som man vill stödja!
#19 - 16 januari 2004 16:20
Hejsan!
Borde man inte kunna anmäla zooaffärer på någon konsumentnämd eller vad det heter i och med att de "lurar" folk till att köpa djur utan att informera kunden om djurens behov? De som råkat ut för detta känner sig ju lurade av affären...
Visst ska man själv ha kollat upp sådanna saker innan man köper något djur, men djuraffärer påstår ju att de vet hur djuren ska skötas och då tror nog många det också...
Kanske något man borde informare Djurens rätt om... de kan ju alltid dra igång någon form av kampanj för att varna kunder för zooaffärers brist på kunskap...

När jag köpte min första papegojciklid så sa en tjej i affären att ett 100 liters akvarium var perfekt och att de var sååå fredliga fiskar... snacka om skämt!!!!!
#20 - 16 januari 2004 18:24
ja men så länge man ser att fiskarna mår bra så kan jag väl ha dom i det akvariet.
dom är ju jätte pigga och simmar runt överallt!
dom har en liten grotta som dom kan simma in i.
och än så länge har dom inte rört växten heller.
gillar iaf mina slöjisar.
nån här som sett hur en golf boll ser ut?
läckra fiskar! =)
#21 - 16 januari 2004 22:11
Jo jag har sett golfbollar... med sprucken hud och mängder av ärr, antagligen pga för snabb tillväxt... ingen vacker syn...
Har sett friska golfbollar också, så allt är inte av ondo.
#22 - 18 januari 2004 20:26
vad kan man ha för växter till en slöjstjärt?
och hur högt PH bör dom ha?
#23 - 18 januari 2004 20:52
Skaffa större kar eller byt bort fiskarna. Att bry sig om ph och växter när nitriten skjuter i höjden är som att sila myggor och svälja elefanter. Jag har hållt på i 20 år med denna hobbyn och måste säga att slöjstjärtar i så små kar är extremt svårt och inget för nybörjare, egentligen ingenting för någon som inte vill tröttna på hobbyn snart. Jag säger detta för att jag vill att du skall fortsätta med denna underbara hobby, men just nu går det utför.
MVH
magnus
#24 - 19 januari 2004 09:16
ja jag vet inte va ja ska tro.
mina fiskar ser då ut att må hur bra som helst!
det låter på alla som om man skaffar ett litet akvarie för att man är dum på nå vis. Inte kunde väl jag veta att dom itne kan vara i ett 46 liters akvarie. för som ser ju faktiskt pigga ut!!
försöker bara ställa lite alldagliga frågor om slöjstjärtar.
vill inte bli dömd....

*lessen*
#25 - 19 januari 2004 09:21
DEt jag tror folk vill ha sagt att det går inte att ha slöjisar i ett 46 liter någon längre tid om man vill att dom ska växa och må bra.
#26 - 19 januari 2004 09:53
Ingen här har sagt att du är dum. Att du köper slöjstjärtar till ditt 46 liters kar för att handlaren säger att det är ok är inte att vara dum. Men nu vet du ju att det är fel, om du inte gör något åt det då så är du respeklös mot liv, men inte dum. Om alla här berättar att dom kommer att dö, varför tror du inte oss? Är det bättre att lyssna på handlaren, som ändå bara vill sälja? 46 liter kommer förmodligen räcka bra mycket längre än en guldfisskål, men rekomendationerna för vuxna slöjstjärtar är 250 liter och väldigt bra filterkapacitet. Slöjstjärtar äter mycket och skiter mycket därav behöver du väldigt bra filter för att dom skall trivas. Lita inte på att fiskarna mår bra bara för att dom "simmar runt", det gör dom tills den dagen dom dör eller åtminstone dagarna innan, och då finns det inget att göra. Bästa sättet att avgöra om dina fiskar mår bra är genom att skaffa nitrit och nitrat test. Så länge du har noll i nitrit, en sakta ökande nitrat (under förutsättning att dom får mat) och vattenbyten när nitrat når 20 så funkar det. Kolla själv så kommer du att förstå att dina fiskar simmar i sin egen avföring och att krävs mycket mer vatten, filter och vattenbyten för att ta hand om det. Jag försöker bara hjälpa.
MVH
Magnus
#27 - 19 januari 2004 10:51
Under "Lagar och regler" här på zoopet kan ni läsa om att zoohandlare är skyldiga att ge sina kunder information om fiskar och andra djur som de säljer. Det står till och med att de måste lämna ett faktablad med en mängd olika skötselråd. Hur många här har sett ett sådant faktablad när ni har köpt fisk? Har ni fått uppenbart felaktig information (eller ingen alls) kan ni anmäla affären till Miljö och hälsa i kommunen. Numera måste alla som säljer fiskar och andra djur i större omfattning (i praktiken alla zoohandlare) ha gått en utbildning som är godkänd av jordbruksverket. Dock ska man komma ihåg att zoohandlare är vanliga människor, som inte kan veta allt om alla fiskarter. Ni kan gärna skriva insändare i tidningarna eller kontakta Djurens Rätt om ni vill, bara ni inte svartmålar akvariehobbyn som helhet alltför mycket. Att skicka fiskar över halva jordklotet är tyvärr ofrånkomligt om vi vill ha en levande akvariehobby. Däremot bör transporterna förstås göras så skonsamma som möjligt. Och man är definitivt inte dum för att man har trott på en zoohandlares felaktiga råd. Alla gamla akvarierävar har varit nybörjare en gång! Man lär sig hela tiden, t ex att man bör ta reda på fakta själv innan man köper fiskar.

Olle
#28 - 19 januari 2004 11:03
I det här fallet så skulle väl en anmälan till almänna reklamationsnämnden funka också.
MVH
magnus
#29 - 19 januari 2004 13:15
ja såklart jag förstår att jag måste fixa nåt annat när dom växer och blir stor,
men ja tänker inte anmäla zoo affären för ja får väl skylla mej själv att ja itne kollade upp mer information innan jag köpte dom.
#30 - 19 januari 2004 13:35
Du får inte skylla dig själv. Som Olle skrev så har dom informationsplikt så det är affären som får skylla sig inte du.
MVH
Magnus

Annons