Vad gör Hantlarna?

#1 - 22 april 2009 10:08
Jag har ett fullvuxet par med prickig Hantelciklid. Nu har jag presis flyttat dom från ett akvarium till ett annat då de gick för trångt.

jag har aldrig haft Hantlar förut, och de här har jag heller inte haft så länge. Jag blev frågad om jag hade plats för dom, eftersom jag iaf. skulle byta till ett större akvarium. Akvariet de går i nu är på 350 liter, och det är presis uppstartat. Jag tog ca 100-130 liter från det gamla och fyllde upp resten med nytt vatten.

Nu till min fråga: Ett litet tag efter att jag hade släppt ner dom i akvariet såg jag att de hade bitit fast i munnen på varandra, och stod mot varandra och spände sej. Efter ett tag släppte de greppet , simmade runt ett varv och gjorde samma sak igen.Varför gör de så:confused: Jag VET att det är en hane och en hona, för de har haft två kullar med yngel i det karet de gick förut. Är de väldigt stressade, är de osams eller vad är det för fel???:confused:Kan de ta ihjäl varandra??För i så fall skiljer jag på dom.:(Vilket jag inte gärna gör...de har gått tillsammans i 3-4 år som jag förstod det??Kan de bli så gamla ens??

Mycket tacksam för svar.
#2 - 22 april 2009 10:26
Så brukar mina blå ciklider göra hela tiden.... ibland är det små revirstrider och ibland är det lek... det kan ju vara någon form av revirstrid när dom kommit i ett nytt kar.
det brukar sällan vara skadligt för fiskarna, men rätta mig gärna någon om jag har fel.
hantelcikliderna blir ganska gamla, dom blir nog i alla fall 10 år gamla om inte mer.
#3 - 22 april 2009 10:51
Det kan vara ett sätt att testa varandras styrka, och se hur lämplig den andra är som partner i den nya miljön.

De kan säkert bli runt 10-15 år.
#4 - 22 april 2009 13:02
okei, tack för snabba svar:) Då får jag väl se hur det utvecklar sej.

hanen har iaf. fått en ganska klar färg nu.

Annons