vad gör Doris?!

#1 - 25 augusti 2012 17:54
min svarta scalare Doris lägger i detta nu ägg, jättefint. putsar bladen, drar sin muff emot och backar tillbaka för att sedan KÄKA UPP DEM?! KOM IGEN!
jag har räddat ett ägg som ligger i ett glas nu...finns det någon räddning för dem andra? någongång måste hon väl bli mätt?

jävla doris, jag bölar som ett barn!
#2 - 25 augusti 2012 18:38
Fullt normalt för en scalar att göra så.

det är bara att låta dom vara, för eller senare brukar som fatta hur det skall gå till,

om karet är uppsatt som det ska, med rätt inredning, rätt vatten, rätt invånare, etc etc.

annars är det stor risk att dom aldrig fattar hur det skall gå till....

.
#3 - 25 augusti 2012 18:44
vad gör Doris?!

Mina F1:or har gjort samma sak i ett halvår. Nu börjar det äntligen hända lite grejer i alla fall, det sprattlar fint på bladen nu.

Det tog väl typ 20 lekar bara..
#4 - 25 augusti 2012 18:50
sedan skall man ha det klart för sig att de är ganska dumma små djur,,,,,

har haft skalarpar som fattade saken på första leken.

har haft skalarpar som aldrig fattade grejen, käkade alltid upp kakan, eller bara lämnade den vind för våg......höll på så i flera år......

.
#5 - 25 augusti 2012 18:55
okej...ja det är ju bara dem och ett par mollys och några glasmalar...jag har iallafall lugnat ned mig nu, sprang fram och tillbaka och snodde ägg av henne som hon bara släppte hej vilt omkring sig..och dom två andra runt henne som barn på julafton. MONSTER! Har släppt ned bladen i ett litet kar framför en pump som pumpar svagt...vi får väl se, hade varit skoj med bebisar.
Dock har jag läst på lite nu..(varför läser man aldrig på innan?!) och det verkar vanligt, speciellt hos svarta..

Det jag är förundrad över är att dessa scalare kommer ifrån 4 olika akvarium, dem har inte växt upp med varandra utan har liksom fått träffa varandra allt eftersom. Jag har ingen aning om vem som är hona och vem som är hane (nu vet jag EN hona) men jag fattar inte, två stycken mobbar ju henne jämt, medans den fjärde bara simmar runt lugnt och inte bryr sig om något.
Vem är pappan? Har två marmor och två svarta. den ena svarta är ju somsagt den som lägger ägg nu och den andra är en stor baddare jag fick av en kompis. Men det är också "hen" som mobbar honan.
Trodde ett par skulle vara kära som svanar typ..
#6 - 25 augusti 2012 19:01
tror du kan lägga ner det där med bebistankarna.......

,
#7 - 25 augusti 2012 19:11
jo..men man måste försöka för att lära sig! :D
Men ska jag lägga ned tankarna på det i framtiden också, och se äggen som gratis mat? :)
#8 - 25 augusti 2012 19:21
njau, gratis är det inte,,,,de har ju käkat något som du har gett dom, och sedan omvandlat det till ägg......

lägg inte ner tankarna, det är kul, men rekommenderar starkt att du:

1) låter bli artificiell uppfödning

2) LÄÄÄÄS mycket innan du ger dig på det

3) OM du ger dig på det...glöm övrigt liv under perioder av lek,,,,,,

Det är egentligen inte komplicerat....bara förbaskat tidsödande,,,,,,

.
#9 - 25 augusti 2012 19:21
Dumma små djur, nja, tror de är smartare än vi tror, hehe... Vad jag har förstått så är det viktigt att paret kommer bra överens (precis som för oss), och att bara sätta ihop en hane och en hona behöver inte betyda att de kommer att bilda ett stabilt par som tar bra hand om avkomman.

Jag hade ett par en gång som var bra yngelvårdare, och vaktade ynglen som de skulle, och de kom bra överens. Efter ett tag dog honan, och jag köpte en ny, vildfångad hona. De gick i karet ett bra tag utan att visa nå´t större intresse för varandra. Men de lekte efter ett tag, och allt såg bra ut, tills ynglen nästan var frisimmande, då gav sig honan på hanen (han såg inte särskilt rolig ut), och ynglen försvann. Nå´t så´nt hände aldrig när hanen var tillsammans med den första honan.

För att öka chansen att få ett bra och stabilt par, så bör man skaffa åtminstone ett halvdussin små, som får växa upp ihop, och välja partner själva.
#10 - 25 augusti 2012 19:27
Okej :( det kom bara lite som en chock för mig och jag gjorde vad jag trodde var bra men jag lägger nog ned, enklare att köpa i affären om man vill ha fler ;)
#11 - 25 augusti 2012 21:49
okej....nu snurrar alla fyra uppochned. är dom så mätta så dom håller på och storknar eller vad är det frågan om..
#12 - 26 augusti 2012 06:19
Har du matat dem väldigt mycket det senaste? När fiskar snurrar utan styrsel på sitt simmande är det något som är fel. Till exempel att simblåsan är paj.
#13 - 26 augusti 2012 08:22
nej men det va ju äggfest igår, nu är alla som vanligt. tror mer att dem käkade så dom höll på att storkna.
Någon som har en ide om vem som är pappa?
#14 - 26 augusti 2012 08:48
blåsippa skrev:

Någon som har en ide om vem som är pappa?

Jag tror att alla ruskar nekande på huvudet och säger att: Det var inte jag, det var inte jag... :D
#15 - 26 augusti 2012 10:58
Såg du att nå´n av dem befruktade? Om inte, så finns det ingen pappa :p På din beskrivning lät det som om honan la äggen själv? Det kan till och med vara så att alla du har är honor, eftersom du skriver att två av de andra är aggressiva mot henne, och att en inte bryr sig.
#16 - 26 augusti 2012 12:35
hm, så honorna är aggressiva emot varandra och lägger ägg utan att dem är befruktade? dom andra va ju runt henne för att käka, dom hajjade direkt att hon bajsade mat.
#17 - 26 augusti 2012 12:50
Äggen blir inte befruktade förrän honan lägger dem. Vartefter honan lägger äggen, så simmar hanen efter, och befruktar dem. Att två honor "leker" i avsaknad av hane är inte särskilt ovanligt, och det händer nog att honor lägger ägg ensamma också, och i dessa fall så blir det såklart inget av äggen, eftersom de inte blir befruktade.

Honor, liksom hanar, kan vara aggressiva mot varandra. Har man bara honor, misstänker jag att de kan bli aggressivare mot varandra, än om man bara har hanar, eftersom honor kan bilda "par", ägna sig åt lekbeteende med varandra, och lägga ägg, vilket kan göra andra honor i akvariet till rivaler. Hanar däremot tror jag kan vara lite lugnare sinsemellan, om där inte finns några honor att bråka om.

Annons