Vad gör barnen egentligen i skolan?

#1 - 14 mars 2006 10:57
Många tycker att dagens skola är allt för teoretisk och att eleverna hänger för mycket framför datorer.Här dock ett exempel på praktisk undervisning där ungarna får göra något med sina händer.Lägg märka till elevernas förtjusta miner (tre webbsidor):
http://www.aea1.k12.ia.us/N-WINN/Pictures%202003-2004/Fish%20dissection/Fish%20dissection.html
<<<(^;>*
#2 - 14 mars 2006 10:59
Sånt där fick vi göra på högstadiet också, i en vanlig, svensk högstadieskola. för att itne tala om koögon, räkor och annat slafsigt. jag bangade dock ev etiska skäl. jag var något mer idealistisk som tonåring.
#3 - 14 mars 2006 11:00
Jag minns med stor ångest när vi i högstadiet skulle disikera fiskar och fårögon. Fy f*n vad vidrigt det var.
#4 - 14 mars 2006 11:57
slapp sån skit själv i skolan.
kan tilläggas att ja hade blankt vägrat om dom försökt.
#5 - 14 mars 2006 12:01
vafan lär man sig av att skära i ett fåröga?
#6 - 14 mars 2006 12:05
beats me...
speciellt som det är enkelt att visa bilder och är inte svårt att fixa modeller.
Bilagor:
#7 - 14 mars 2006 12:08
Vår sjuka biologilärare ville få oss att skära upp en levande groda (som legat i kylen och var slö) för att se hur hjärtat slog!!! :eek:
Jag och fler med mig lämnade lektionen. Men en del stannade kvar...
Bilagor:
#8 - 14 mars 2006 12:13
På min gymnasieutbildning så fick vi lära oss/vara med om att avliva kråkor o skator, nacka höns, stycka griskultingar och en del andra djur, flå bland annat älg och grävling, obducera hundar mm. Min mamma frågade mig då och då om jag verkligen gick djurVÅRDarlinjen och inte typ djurslaktarlinjen...:p
Bilagor:
#9 - 14 mars 2006 12:18
[quote=Bucket]vafan lär man sig av att skära i ett fåröga?[/quote]

hur ögat är uppbyggt... dock så skar jag i ett koöga...

har även undersökt hjärta och lunga hos får, dissikerat vaktel, daggmask, fisk och kräfta
#10 - 14 mars 2006 15:45
Jag har varit med på flera obduktioner!

Mvh Cecilia (var jag värst nu?)
#11 - 14 mars 2006 15:55
Vet inte... å ena sidan tycker jag det är bra att barnen får uppleva lite verklighet och kanske inte blir så klemiga, men å andra sidan vete f-n om man lär sig nåt på skolans dissektioner egentligen. Jag har dissekerat massor med djur, men den enda 'aha upplevelse' jag haft var när jag blev nyfiken på hur sjutton sjöpungar såg ut inuti egentligen, och dissekerade en. Annars har det mest varit som en ovanligt utdragen och onödigt komplicerad fiskrensning.

Hela konceptet, att det alltså handlar om att plocka sönder något för att se hur det fungerar, som om man plockade isär en klocka eller dator, försvinner gärna i skoldissektionerna, där det mer blir en fråga om "hitta njuren".
#12 - 14 mars 2006 16:06
Jag fick disikera dagmaskar, grishjärta, grislunga och sedan var det något mer.. hmmm.. Men har även vart med vid slakt av ungnöt, vilt och höns. Tycker väl att det kan vara nyttigt att låta barn i tonåren se slaktning för att få veta vad det är de äter och hur det går till.... Men det är kanske min egna åsikt som en bondunge jag var.

//Camilla
#13 - 14 mars 2006 16:09
[QUOTE=smurfmats]hur ögat är uppbyggt... dock så skar jag i ett koöga...

har även undersökt hjärta och lunga hos får, dissikerat vaktel, daggmask, fisk och kräfta[/QUOTE]

jo det förstår jag. men det måste juh vara lika bra att visa upp en konstgjord modell av ögat.

fast jag e jägare så tycker jag att det verkar vara lite onödigt detdär.
#14 - 14 mars 2006 16:14
Numera får väl ungarna inte skära i djur såvida inte läraren eller nåt sånt har tillstånd..? Har för mig att det har kommit nån ny regel.
Tyvärr har vi inte fått skära i ögon eller så, men jag får väl nöja mig med att ha dissekerat en lillgris.
#15 - 24 mars 2006 18:03
Vi har dissekerat grislungor, grishjärta och grisöga. Äckligt men ändå rätt intressant. Vi har också utvunnit DNA ur fiskmjölke :p
#16 - 1 april 2006 17:00
jag disikerade ifredags[:o] ,eller rättra sagt tittade på!och det var kohjärta!liknade inte model hjärtat särskilt mycket,mäst en blodig klump.vi fick se aortan,segelklaff..vener....så lite lärde vi oss.
#17 - 1 april 2006 21:15
Någon som kan säga att man har haft någon nytta av det?

Själv så har jag inte fått skära i något då jag gick i högstadiet. Och nu jobbar jag med mekanik. Och tycker att jag klarat mig bra endå :)
#18 - 1 april 2006 23:33
De flesta tycker nog att det är vidrigt. Ska då inte behöva utsätta sig för det.
Eleverna måste ha rätt att lämna klassrummet i så fall.
Jag som är uppfödd på bondgård har aldrig mått illa av det.
Men att skära upp levande djur är fullständigt vedervärdigt och borde enligt lag inte förekomma.
#19 - 2 april 2006 00:24
Det enda är att jag ser inget utbildningsvärde i att göra det i grundskolan. Det finns så många andra bra sätt att visa hur saker och ting är uppbyggda.

Däremot så kan det kanske vara mer nyttigt om man går ut utbildar sig till något mer intiktat.
#20 - 2 april 2006 01:06
[quote=Gimbo]Det enda är att jag ser inget utbildningsvärde i att göra det i grundskolan. Det finns så många andra bra sätt att visa hur saker och ting är uppbyggda.

Däremot så kan det kanske vara mer nyttigt om man går ut utbildar sig till något mer intiktat.[/quote]

Jag håller helt med:) Jag tycker det är meningslöst att lära sig det i den åldern.[:o]
#21 - 2 april 2006 09:12
Titta på bilden längst ner i mitten, det är ju Svennis! :-)

Annons