Eller som vi skulle säga här nere i de sydliga regionerna - vad gick på röven? Voodookaret (Fin grusbotten, 60 liter, 1 år gammalt, mycket växter, pmdd vid behov, inget co2, god balans) fick sköta sig själv mycket över sommaren. Ett förstärkt innerfilter och i princip inga fiskar (1 ancistrus, 1 ottis). När vi var hemom så fyllde vi på lite vatten och lite näring om det behövdes samt lite algtabletter till fishisarna. Det blev otroligt grisigt. Skit och avlagringar överallt, massor av sniglar. Efter sommaren rengjorde jag karet, dvs bytte en del vatten, körde upp allt goj från grusytan och växerna och lät 'returslamsugaren" köra runt möget i flera timmar. Jag tyckte botten kändes skum, liksom stenhård fast det bara är grus. Ett par botior flyttade in för en vecka sen (en vecka efter städningen) för att ta hand om snäckorna. Frid och fröjd tills i morse när alla fyra innevånarna betedde sig mystiskt. Jo det fanns lite nitrit vilket jag inte haft på jättelänge men inte farligt mycket. En botia var väldigt slö.
Panik, upp med fiskarna för att koppa in dem i andra akvarier. Slöa botian dog i plastpåsen. den andra var pigg men verkade sen en aning slö när den äntligen flyttade in och ikväll var den också död. De andra två trotjänarna har överlevt hittills.
Men vad hände? De två botiorna flyttade in för en vecka sedan. I övrigt inga förändringar sen rengöringen. Och inget har sett konstigt ut förrän idag.Filtret är inte rengjort för förstärkningen hade hållit det ofattbart rent.
Antagligen kan ingen svara på frågan, men själv misstänker jag att botten på något sätt anrikat nånting som inte var bra för fiskarna och sakta läckte ut det. Kan sånt hända?
Nu blir även det ett Walstad, denna gång med lägre belysning och med en bakgrund av topas (!) Från woodoo-kar till juvelkar...