Vad gick fel??

#1 - 24 juli 2006 06:38
Usch..hoppades att jag aldrig skulle behöva skriva ett sånt här inlägg men nu har det hänt.. jag har tagit dö på två fiskar..

Köpte två fina ancistrus - malar. Skyndade mig hem med dem och "koppade" in dem efter konstens alla regler, släppte i dem och det verkade gå jättebra. De for runt och sög överallt och verkade jättepigga. Efter några timmar såg jag att de satt stilla på varsin ruta. Sen skulle jag kolla senare på kvällen så låg de döda.. Vad gjorde jag för fel?? :confused:

Akvariet har varit igång i över en månad nu och både min stora växt och mina 5 sorgmanteltetror verkar pigga.. Kan det ändå varit något fel på vattnet som gjorde att de dog??? Kan det varit något giftigt de åt därinne? Kan de ha ätit ihjäl sig? (städade för några dar sen men de verkade ju ändå ha fullt upp att suga på allting) Snälla ni som har hållt på med detta ett tag.. ge mig lite tips om vad som kan ha blivit fel..

Vet inte hur jag ska gå vidare med akvariet nu.. vågar ju inte köpa några nya fiskar om jag ska ta dö på dem med .. känns verkligen som man körde fast nu när detta hände..
#2 - 24 juli 2006 07:24
Jag önskar jag kunde ge dig råd men jag är nybörjare själv. Men det kanske inte är någon bra idé att ha två ancistrus i samma akvarium. Jag vet inte om de kan vara aggressiva mot varandra. Nä!

Annars det lilla jag vet så kan faktiskt Sorgmanteltetror bli lite aggressiva om de bor för få. Dina tetror ska ju egentligen bo i stim om 10-20 fiskar. Men det brukar mer vara mot fiskar med långa fenor och så, desstuom tror jag att fem stycken är helt okej. Jag låter experterna uttla sig istället. Förresten verkade det väl inte som det hade varit någon fiskfajt inblandad väl?

Har nämligen haft en del sådana evenemang i mitt akvarium och jag kan säga att det märks tydligt om fisken dött av den anledningen.

Har du förresten bra vattenvärden i övrigt?
#3 - 24 juli 2006 07:27
Kom förresten på en sak. Tvättade du sanden ordentligt innan du la ned den? Dvs. tvättade ordentligt utan några reningspreparat. Jag menar Sorgmanteltetrorna går ju inte runt och suger överallt. Dina stackars ancistrus kan ju ha fått i sig en massa giftigt från glasrutorna eller sanden. Men det verkar ändå märkligt då att båda skulle dö precis samtidigt. Hur länge överlevde de?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 24 juli 2006 07:32
Det kan finnas mängder av orsaker så det är helt omöjligt att ange någon orsak.
Det kan vara vattnet (de fiskar som var i från början har ju sakta vants till det och klarar det men inte de nya), det kan ha varit för stor skillnad mellan affärens vatten och ditt, kanske blev vattnet under transporten för varmt etc. etc.
Att släppa ner 2 ancistrusar samtidigt skall dock inte vara några problem, tror inte heller att sorgmantelterorna kan ställa till med något.

Sköt akvariet med vattenbyten etc. och mata absolut inte för mycket och gör sedan ett nytt försök om några veckor. Köp inte heller för små ancistrus efersom dessa ofta är betydligt transportkänsligare än större exemplar
#5 - 24 juli 2006 07:47
Kan tala efter de misstag jag gjorde. Faktum är att mina Sorgmanteltetror är de enda som överlevde alla mina katastrofala misstag som jag gjorde. Så jag säger, har du kollat vattnet? Jag hade nämligen nitrit värden på närmare 100 mg/l. Det var ingen hit! Ändå levde mina Sorgmanteltetror och var pigga, växterna också för den delen men det var en kort period, tror knappast de skulle överlevt i längden.
#6 - 24 juli 2006 07:55
Killen i akvarieaffären där jag köpt nästan alla grejer tyckte inte jag behövde testa vattnet med de vattenpreparaten jag använder. Skulle jag bara sköta allting så skulle jag inte behöva oroa mig för vattenvärderna - fast nu blir jag ju riktigt tveksam förståss - ska definitivt införskaffa tester!!!! ( kan ju aldrig vara fel att testa iallfall.. sen om man ska börja på att mixtra med att försöka ändra värderna.. hmm.. jag vet inte? ) Så tyvärr vet jag ju inte alls om vattnet är ok - det kan ju vara så att värderna är dåliga fast att tetrorna och växten är så tåliga och har vant sig? Nån som har tips på bra tester?

Nä - några strider har det inte varit. Malarna skulle man ha flera av och de kom ur samma akvarium i affären oxå och verkade samsas bra. Tetrorna är så snälla så.. de jagar varandra lite ibland men de biter aldrig varandra utan ser mer ut att leka (?) Kanske är de bara aggressiva om de är ännu fler? 5 skulle vara ok antal enligt affären iallafall..

Tack iallafall.. får väl hålla mig till mina tåliga tetror annars och skaffa ett helt akvarie med sånna.. fast det var ju inte det jag tänkt mig.. :-(
#7 - 24 juli 2006 08:06
[quote=Kjell Fohrman]

Köp inte heller för små ancistrus efersom dessa ofta är betydligt transportkänsligare än större exemplar[/quote]

Tack! Det ska jag tänka på. De här var ganska små.. ca 2,5-3 cm..? Kanske ska man försöka hitta nån större då nästa gång.. (om vattnet nu är ok.. ) Fast det konstiga var ju att de verkade må bra hela transporten, i spannen och flera timmar i akvariet.. Nä - usch.. ska börja med att köpa tester så får vi se.. kanske håller jag på att plåga ihjäl mina tetror oxå då..:-(
#8 - 24 juli 2006 08:09
Nej nej du ska absolut kunna ha ancistrus i ditt akvarium. Visserligen är 100L vad jag förstår lite litet för två fullvuxna men det ska funka. Men du behöver ju några städare.

Själv har jag visserligen för mycket övrig fisk men jag har 1 ancistrus och 3 pansarmal albino och jag vet inte hur mycket de bidragit men men mina nitritvärden börjar närma sig 0, där de ska vara.

Det finns strips som du kan köpa. Där testar du både ph och nitritvärden. Hur lätt som helst. Du doppar ned en sticka i 1 sek och väntar 1 min. Sedan är det bara att läsa av.

Skadar inte att testa. Annars gör akvariebutiker och vanliga zoo-affärer tester och de är helt gratis. Det är ju bara att ta ett vattenprov så kollar de.

Jag tror också att dina tetror klarar sig bra om de bara är 5. Men det är som sagt en stimfisk och mår aldrig dåligt av att vara fler av samma sort. Men 5 är ett snyggt stim.

Förresten så har jag hört att det är bra att ha stim av olika fiskar. Vet inte hur mycket det stämmer. Man ska ju inte göra som jag gjort i min fiskkombo. Men Sorgmantelstim går att kombinera med rätt mycket fisk eftersom de har så diskreta färger. Se till bara att köpa fisk utan för långa vajande fenor för det är då den aggressiva sidan kan komma fram tror jag. För mina Sorgmantlar funkade inte med en kampfisk kan jag säga. Med mina guppys är det annars inga problem.

Hoppas allt löser sig! Det verkar det gjort för mig i alla fall, trots att jag hade massiv fiskdöd i början.
#9 - 25 juli 2006 07:28
Skönt att höra att man inte är ensam om att göra misstag iallafall.. ;-)
Testade nitrit och pH. Nitrit fanns det inte ett spår av men pH värdet var högt - 8. Samma som i kranvattnet. Läste att pH sjunker efter ett tag i akvarier så trodde kanske att det sjunkit nu.. men nä.. inte i mitt. Har en rot oxå fast den ligger i blöt i en spann än så länge.. det ska ju sänka pH fast det kanske inte har tillräcklig effekt? Ska jag försöka sänka pH på nått annat sätt? Hur funkar det med ammoniak - läste att det kunde finnas giftig ammoniak i akvarier med högt pH? Kan man ha det utan att ha nitrit? Varför omvandlas det inte isåfall? hmm.. nån som har nån ide om hur jag ska göra nu.. ??
#10 - 25 juli 2006 08:37
Jag är ju som sagt nybörjare själv men jag tror kanske inte att ditt akvarium är dömt att misslyckas forever. Mina problem var tämligen lätta att rätta till.

Som Kjell sa, det kan ju finnas massor av anledningar till varför dina Ancistrus inte klarade sig. Jag undrar fortfarande vad du rengjorde hela akvariet med innan uppstart? Hur tvättade du gruset? Tvättade du det?

Vad säger de i affären om de potentiella dödsorsakerna? De måste väl ändå kunna ha fler teorier än lilla jag.

Om jag var du skulle jag kanske prova att introducera någon annan fisk. Det är bra att ha malar. Man ska nog ha både algätare och matrestmalar. Jag kan i så fall rekommendera att introducera Pansarmal albinos. Jättesöta! De ska leva i stim, gärna 6 st. Jag har 3 nu men från början hade jag bara 2 och de verkade helt okej då också. Så prova kanske att introducera två sådana och se om du får samma problem. Du får nämligen två sådana för priset av en Ancistrus. Så kan du ju se hur de klarar sig för att sedan prova med Ancistrus igen.

Kanske fínns andra som har bättre råd. Men jag kan själv inte riktigt komma på vad som kan ha gått fel då du verkar ha bra värden i ditt akvarium.

För att sänka Ph vet jag att det finns en buffert du kan tillsätta som sänker Ph till 6.5 som ska vara det ideala Ph:t för de flesta fiskar vad jag förstår. Kan vara ett tips, inte så dyrt. I stockholm har vi inte riktigt problem med Ph så mitt håller sig runt 7.

Vad gäller nitrat/nitrit så är ju det nedbrytningprodukter av allt organiskt material. Dvs. matrester och annat. Nitrat är den mer skonsamma formen som omvandlas till nitrit vid högre Ph. Exakt varför ja du det vet jag inte. Men då är det ju märkligt att du med högt Ph har så låga nitrit-värden. Det måste vara ett bra tecken!

Lycka till!
#11 - 25 juli 2006 09:32
Ja - jag har ju verkligen försökt att göra allt enligt akvarieboken - har ju inte för många fiskar, stor växt, gjort vattenbyten varje vecka, matat sparsamt. Kanske har jag varit FÖR nitisk. Både akvariet och sanden var begagnad - rengjorde karet med bara vatten och kökssvamp (utan diskmedel i). Sanden har jag sköljt noga med varmt vatten - två gånger.. Har inte haft några starka medel. Vet inte om jag vågar tala om i butiken att jag tagit dö på dem.. men tror jag tar till mig Kjells ord.. de var för små.. det är ju iallafall en bra bortförklaring.. eller så kanske pH var för varierande då.

Ska prata med personalen i den riktiga akvariebutiken först och se vad de tror - de verkar iof kunniga i den vanliga zoobutiken oxå där jag köpte otursfiskarna.. Nä - det behöver ju tvunget inte vara just den malen - tänkte bara att det kanske skulle behövas nån "städ"- fisk. Mina drömfiskar är annars de röda stora svärdbärarna - får se om det nånsin kan bli sånna. Men jo.. skönt att det inte var nitrit iallafall.. då hade jag nog gett upp.. men funderar lite på det där med ammoniaken??? Fattar inte riktigt än hur allt hänger ihop..
#12 - 25 juli 2006 10:05
ammoniak och nitrit bildas av gammla matrester och fiskskit, när vattnet sedan passerar filtret ska du ha bakterier där som gör om ammoniaken och nitriten till ammonium och nitrat vilket inte alls är lika farligt för fiskarna.
ph på 8 ska väl funka bra, har en ancistrus i mitt malawi kar, där ligger ph på 8.
Ta med dig en kylbag eller frigolitlåda nästa gång du köper fiskar och stoppa påsarna i under transporten, är ju ruskigt varmt nu så det är bra att göra.

Tror inte att du behöver vara rädd för att köpa nya fiskar, fiskarna du köpte kanske va veka redan när du köpte dom, och transporten gjorde kanske att dom inte klarade sig.
#13 - 25 juli 2006 12:38
Jag har svärdbärare hos mig och dom mår toppen så jag tror nog att det kan gå bra. Tycker som sagt inte du ska vara rädd för att köpa ny fisk. Alla lyckas ta död på fisk i början och ja, det är varmt just nu. Vad har du för temp. i akvariet? Dina små Ancistrus var nog veka som nämnts i tidigare inlägg.

Annons