Vad ger ni era salamandrar?

#1 - 23 september 2005 20:27
Vad fodrar ni era endbukssalamandrar med?
Jag har tidigare gett min torkade mygglarver men har nu för några dagar sedan upptäckt att han tycker mycket mer om döda flugor så därför så har jag börjat ge honom det i stället, kan det vara dåligt? Det är ju mycket billigare ;)
#2 - 23 september 2005 20:47
Är det flugor du själv klappar till funkar bra som variation. Döda flugor du hittar vet du ju inte vad dom dött av, liten risk men synd att chansa tycker jag. Frysta mysisräkor brukar dom tycka om, tina upp dom först.

Erik
#3 - 23 september 2005 20:49
Jo dom är helt färska, nyss ihjäl smällda :)
#4 - 24 september 2005 13:50
ger min frysta röda mygglarver, varannan dag (är det för mycket eller för lite??) men det är inge kul att ge dom... luktar hemskt, men har nyss upptäckt att mina malar verkar vara intresserade av dom :D

funderar på att börja med något annat, för jag börjar verkligen tröttna på mygglarverna
#5 - 24 september 2005 14:59
[QUOTE=Musse]ger min frysta röda mygglarver, varannan dag (är det för mycket eller för lite??) men det är inge kul att ge dom... luktar hemskt, men har nyss upptäckt att mina malar verkar vara intresserade av dom :D

funderar på att börja med något annat, för jag börjar verkligen tröttna på mygglarverna[/QUOTE]

Ett tips är att lägga av direkt med röda mygg därför att man kan bli allergisk mot de.
Är inte själv allergisk men har hört om de som har blivit...
Varnade faktiskt en person idag som var på väg att köpa.
Detta gäller bara RÖDA mygg inte de andra.
För ett tag sedan så gick det faktiskt en tråd om detta.
#6 - 24 september 2005 15:05
[QUOTE=figo][QUOTE=Musse]ger min frysta röda mygglarver, varannan dag (är det för mycket eller för lite??) men det är inge kul att ge dom... luktar hemskt, men har nyss upptäckt att mina malar verkar vara intresserade av dom :D

funderar på att börja med något annat, för jag börjar verkligen tröttna på mygglarverna[/QUOTE]

Ett tips är att lägga av direkt med röda mygg därför att man kan bli allergisk mot de.
Är inte själv allergisk men har hört om de som har blivit...
Varnade faktiskt en person idag som var på väg att köpa.
Detta gäller bara RÖDA mygg inte de andra.
För ett tag sedan så gick det faktiskt en tråd om detta.[/QUOTE]

Jo jag har också hört det men jag tror inte på det för 5öre. Det enda är att man ska vara noga med att tvätta sig.
Dom säjer att det är för att dom odlas i förorenat vatten men det gör dom inte längre utan dom drivs upp här i sverige i fräscht vatten.
#7 - 24 september 2005 17:01
ok, skulle ändå bli "glad" om jag skulle bli allergisk mot det, för då skulle man vara tvungen å byta :rolleyes:

får väl se hur det blir, vill väl helst inte ha något som lever... verkar inge kul å bli uppäten levande, så gillar jag inte kryp heller

vet nån vad annat man kan ge dom då?
#8 - 24 september 2005 17:09
jag vill oxå byta från röda mygglarver, det är drygt att gå ner i källaren ner till frysen och sen gå upp igen två våningar för att mata honom *suck*... + att det är äckligt! kan inte salamandrar äta torrfoder av nåt slag??!!! grrr...
#9 - 24 september 2005 17:20
[QUOTE=Sköldpaddisen]jag vill oxå byta från röda mygglarver, det är drygt att gå ner i källaren ner till frysen och sen gå upp igen två våningar för att mata honom *suck*... + att det är äckligt! kan inte salamandrar äta torrfoder av nåt slag??!!! grrr...[/QUOTE]

jag brukar ge min torkade mygglarver och det tycker han om, och det är enklare eftersom det inte behöver ligga i frysen. Sedan så älskar dom flugor ocks :)
#10 - 24 september 2005 17:23
såna där stora flugor oxå? var har man torkade nånstans? i vanligt förråd?
#11 - 24 september 2005 17:53
Jo jag ger honom stora flugor och det går jättebra, dom har enormt stora munnar faktiskt :)
Jo torkade mygglarver har man bara ståendes framme som med fiskmat, det köps i plastburkar, dock är det ganska dyrt. :(
#12 - 24 september 2005 18:08
ok luktar det inge??? då är jag absolut villig att pröva det :D
#13 - 24 september 2005 19:34
[QUOTE=Musse]ok luktar det inge??? då är jag absolut villig att pröva det :D[/QUOTE]

Jo det luktar lite men man får tvätta sig efteråt. Jag brukar bara hälla ner lite i vattnet så att det blir mjukt så äter han det gärna.
#14 - 25 september 2005 08:47
luktar det som dom frysta mygglarverna?
#15 - 25 september 2005 11:07
[QUOTE=Musse]luktar det som dom frysta mygglarverna?[/QUOTE]

Nej jag tycker inte att dom luktar lika äckligt iallafall inte när dom är torra, men gott luktar dom då inte :)
#16 - 25 september 2005 11:12
ok :D var kan man köpa?
#17 - 25 september 2005 12:03
[QUOTE=Musse]ok :D var kan man köpa?[/QUOTE]

Jag köper mina på arken zoo men jag tror att det finns i dom flesta djuraffärer.
#18 - 25 september 2005 14:17
ok

är dom dyrare än frysta?
#19 - 25 september 2005 15:16
Jag ger frysta röda mygglarver varannan dag.
Har även provat med rå köttfärs (blandfärs) och dom tuggade glatt i sig!
#20 - 25 september 2005 16:37
salamandrar äter inte vanligt torrfoder? det är bara fiskarna som äter sådant??
jag köpte nämligen ett akvarium av en igår, följde med tre salamandrar. jag har bara lite flingfoder som jag fick med. men ingen speciell mat till salamandrarna direkt. äter dom bara larv-maten? kanske borde göra något väldigt snart annars kanske dom dör av svält???
#21 - 25 september 2005 17:27
[QUOTE=trollet85]salamandrar äter inte vanligt torrfoder? det är bara fiskarna som äter sådant??
jag köpte nämligen ett akvarium av en igår, följde med tre salamandrar. jag har bara lite flingfoder som jag fick med. men ingen speciell mat till salamandrarna direkt. äter dom bara larv-maten? kanske borde göra något väldigt snart annars kanske dom dör av svält???[/QUOTE]

Nej dom äter inte fiskfoder. Om du inte har tillgång till mygglarver just nu så ge dom flugor eller andra små insekter, eller köttfärs (rå, osaltad)
#22 - 25 september 2005 17:39
okej, har inget utav dom där. inte ens en fluga.. men får väl åka och köpa köttfärs på affären. hur länge klarar sig dom utan mat?
#23 - 25 september 2005 19:24
mina mygglarver håller på att ta slut... så har dom ramlat ur sin förpackning och ner i påsen...

tror dom klarar rätt så länge, men är inte helt säker. var nån som sa att han/hon matade en gång i veckan eller nåt, tycker att det verkar för lite, men vet inte vilken salamander det var
#24 - 25 september 2005 19:59
okej. får försöka köpa mygglarver så snart som möjligt. får kanske mata med lite köttfärs tillsvidare. ska man mata dem en gång per dag egentligen? och hur? ska man bara släppa ner mygglarverna/köttfärsen i akvariumet och så springer dom dit? inga andra fiskar som käkar upp det?
#25 - 25 september 2005 20:14
matar dom varann dag, ska göra det när jag har stängt av datorn... :( en gång tog jag lite vatten på det för att det skulle lösas upp, men det blev inge bra

släpper bara i den, tvättar medicinsaken (sån där man har medicin i ;)) tvättar händerna, går ner och tittar lite

man kan inte riktigt säga att hon springer dit...

nu på senare tid har jag sett att mina malar har norpat lite av mygglarverna, men jag brukar oftast lägga i deras mat samtidigt
#26 - 26 september 2005 06:58
[QUOTE=trollet85]okej. får försöka köpa mygglarver så snart som möjligt. får kanske mata med lite köttfärs tillsvidare. ska man mata dem en gång per dag egentligen? och hur? ska man bara släppa ner mygglarverna/köttfärsen i akvariumet och så springer dom dit? inga andra fiskar som käkar upp det?[/QUOTE]

JAg ger min mat annan var dag och det har då funkat hitills jättebra (han blir 9 år i år).
Om han ligger uppe på landdelen så tar jag lite mygglarver på fingret och håller framför munnenpå honom. Ligger han i vattnet (ovanligt) så lägger jag bara i maten i vattnet.
#27 - 26 september 2005 08:48
jag har byggt upp med två rötter en liten ställning som dom kan klättra upp på och lägga sig för att vara på land. men mina salamandrar är mestadels i vattnet endå. mina måste ju vara annorlunda än andras då? ^^ har fått det intrycket att dom ska ha mycket land i karet? dom som hade karet före mig hade inte så mycket land heller. dom hade ju dom rötterna jag har nu med...

jag lär nog bara lägga i maten i akvariumet för jag vill nog inte ta i mygglarverna :S finns det torkade sådana? eller måste man köpa dom frysta, dom tinar och börjar leva sen eller? ska åka och köpa lite köttfärs idag så att dom får något iaf...
#28 - 26 september 2005 16:55
har matat lite med köttfärs nu och dom verkar ju som galna... även resten av fiskarna blev galna =( alla är och letar rester efter köttfärs och det känsn som att det är en del fart i akvariumet nu. dom letar desperat efter mat allihopa!
två av salamandrarna fick i sig lite iaf, sen den som är legat uppe vid ytan på roten i två dygn äter inte, la en köttfärsbit framför han så han kanske äter senare...

hur mycket mat ska de ha? tog bara en liten bit och gav, svårt att säga hur mycket men kanske släppt ner samanlagt en halv tsk kött.

sen en grej, en av ödlorna bet den andre i benet. är det lek eller kunde dom gjort varann illa? kanske va för dom kände köttlukt för det var iom första biten jag släppte ner.

sen måste jag säga att dom är dum i huvet! dom märker inte att köttet ligger i närheten ju.
#29 - 26 september 2005 17:04
får dom inge mat annars?
Ge dom mat så dom blir mätt det rymms ganska mycke i dom små magarna:)
Den som ligger på roten är den sjuk?
Tobbe
#30 - 26 september 2005 17:26
vadå inge mat annars? jag gav dom ju precis mat och ska väl ge dom mer för jag tänkte bara höra hur mycket dom skulle ha.

ne tror inte han är sjuk... vet inte hur man ser om dom är sjuk heller riktigt.. men den kanske inte var hungrig just då, eller så var den rädd för jag kom och slängde fram en köttbit.
#31 - 26 september 2005 17:28
okej förlåt.
japp tror ocksåå att den blev rädd fö de men dom brukar inte det inte minaiallafall:)
#32 - 26 september 2005 18:08
den hade ätit upp maten när jag kollade för en stund sedan, la fram lite mer mat men då ville den inte ha och gick iväg.

men den kanske är lite sjuk trots allt? den har vart uppe på ytan nu i ett dygn typ. iaf hela denna dagen och det kanske beror på det, men iaf.. den ser lite grå ut i skinnet och när den precis kom under vatten ytan förut så var den silvergrå på huvudet, men det var väl antagligen luft som låg på huvudet eller som var i skinnet. dom andras ju där igenom så man vet ju som inte vad som är normalt utseende på dom. det silvergrå är borta nu iaf för den har vart under ytan ett tag nu. men den ser fortfarande lite grå ut i huden... brukar dom kunna vara så eller är den kanske sjuk??
#33 - 26 september 2005 18:22
Vad rör det sej om för salamandersort?
Va huden lite skrynklig som på gammlingar?
isåfall va de nog bara uttårkning av att han legat på land hela tiden.
Tobbe
#34 - 26 september 2005 19:03
det är eldbukssalamandel..
ja det kan ju hända det var uttorkning.. tycker att alla salamandrarna är lite skrynkliga i huden förutom den ena just nu som är blank i huden men det är typ för att han nyss ätit och är lite uppsvälld, ser lite ut som en korv. kan dom föräta sig?? men han är lite grådisig denna andra som jag misstänkte var sjuk.. bäst och fråga för jag kan ingenting om sjukdomar på dessa djur! grådisig som sagt, prickig.... är det bara lite uttorkning?
#35 - 13 oktober 2005 18:29
Jag gav mina salamandrar röda frysta mygglarver, mask sammt vanligt fisktorrfoder. Det sistnämnda var dock inte så uppskattat så jag gav det bara nån gång...

Annons