Vad gäller platy yngel?

#1 - 10 mars 2006 10:45
Jag har letat runt här på forumet om platy yngel.Jag har ett 50 l kar med bara platy har nu fått yngel måste dessa flyttas för att inte bli uppätna eller äts dom inte upp av egna arten?Vissa säger flytta och andra säger att det är ok att ha dom kvar..Räcker det med mycket flyväxter så dom kan gömma sig?
#2 - 10 mars 2006 10:47
Då jag hade Korallplaty ynglade de av sig i raskt takt. Vissa yngel blev förmodligen mat medans vissa klarade sig, naturens gång antar jag :)

Om du vill göra så att dina yngel har lite större chans att undvika att bli någons lunch kan du ha både växter som flyter omkring och ett tätare buskage nånstans där de kan gömma sig.
#3 - 10 mars 2006 10:52
Tackar för svaret det blir till affären och köpa mer växter.Det är korallplaty vi har så blir det mycket yngel så har jag andra fiskar som älskar levande föda för det är väl ganska svårt att bli av med dessa till någon affär för dom är väl sjävlförsörjande.
#4 - 10 mars 2006 18:37
Jag har märkt en skillnad mellan yngel från guppy och platy som jag har. Guppyynglen gömmer sej gärna vid ytan medan platyynglen gärna gömmer sej vid botten och äter små matbitar som sjunker till dem.
#5 - 10 mars 2006 20:53
har precis som du fått platyyngel i 60 l akvarium (nästan lika stort (eller litet) som ditt) så ja va inne i våran djuraffär i kungsbacka (guldstjärna för enormt kunnande i den affären) och fick tag på en underbar typ yngelkasse i plast för 99 kr den flyter på ytan i akvariet, stör inte fiskarna men håller platysarna borta från bäbisarna! den heter nido 1 floating breeder (tror ja stavade rätt där) och har varit kanon. har väldigt mycke växter i akvariet men men det har in hjälpt jättemycket i ett så litet akvarium. ynglena är inte smarta när dom väl inser att simma är roligt, och att hälsa på dom andra fiskarna är ännu roligare, och dom andra fiskarna tycker absolut att ynglena som simmar omkring smakar mums... lycka till med ynglena!!
#6 - 10 mars 2006 21:29
Jag får väl tiita in till Hans i Kungsbacka och köpa en,det blir så förbannat dyrt när vi är där för det finns alltid nån mal som vi eller jag(Thomas)skall jag säga vill ha.Vi har sett några yngel så alla blev inte uppätna nu är nästa på gång.
#7 - 18 mars 2006 23:38
Mina vuxna platys (i och för sig mussepigg) visade inget eller i alla fall väldigt lite intresse i att äta upp sina egna yngel. Tror att det bara var guppyhonorna som gjorde att ynglen försvann ett efter ett... De äter sina egna yngel, men verkar också ha ätit platyyngel. :( 6 st platyyngel klarade sig iaf och e stora nu :).

Annons