Vad för sort??

#1 - 3 januari 2011 19:04
Hej, jag undrar vad detta är för sorts fisk.
Det ända jag vet är att den är en Tanganyika ciklid, blir ca 10cm lång och går bra tillsammans med julidochromis ornatus. Allt detta sa han i akvarie affären.
Någon som vet vad det är för sorts fisk??
Firreforden

[ATTACH]40846[/ATTACH]
[ATTACH]40847[/ATTACH]
#2 - 3 januari 2011 19:09
Tycker det ser ut som någon sorts Tropheus
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 januari 2011 19:12
Det är en Tropheus brichardi men vet inte riktigt vilket variant det rör sig om
admin
Christian Alfredsson
#4 - 3 januari 2011 19:54
Kipili ser det ut som men det finns många snarlika.
#5 - 4 januari 2011 12:09
Mm, troligtvis Brichardi. Hur många har du och hur stort kar?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 januari 2011 12:13
admin skrev:
Kipili ser det ut som men det finns många snarlika.

Ja Kipili-varianten av Tropheus brichardi påminner den mycket om - men som du skriver det finns flera snarlika
#7 - 4 januari 2011 13:16
Jag såg dem i djur affären och frågade han som jobbade där vad det var för någon sort, han sa att han inte visste men att den skulla passa bra i ett 180l akvarum. jag blev osäker på det och åkte hem och frågade er här på zoopet.
Men om det är någon Kipili-variant av Tropheus brichardi så kan jag väl inte ha några sådna i mitt akvarium som är 180l? så jag har inte några själv, såg bara dem i affären.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 4 januari 2011 13:36
Jag såg dem i djur affären och frågade han som jobbade där vad det var för någon sort, han sa att han inte visste men att den skulla passa bra i ett 180l akvarum. jag blev osäker på det och åkte hem och frågade er här på zoopet.

Men om det är någon Kipili-variant av Tropheus brichardi så kan jag väl inte ha några sådna i mitt akvarium som är 180l? så jag har inte några själv, såg bara dem i affären.

Troffar överhuvudtaget behöver långa akvarium (minst 150 cm) och brichardi-varainter hör till de allra tuffaste
#9 - 4 januari 2011 13:46
okej, tack för svaren. det skulle inte kunna vara en Randig hästnosciklid?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 4 januari 2011 14:00
okej, tack för svaren. Det skulle inte kunna vara en randig hästnosciklid?

nej
#11 - 4 januari 2011 15:39
Nä, det är alldeles för litet med ett 180 l kar till troffar, som Kjell sade.
Jag har kört med Duboisi i ett 310 l kar. Och det är det minsta i mitt tycke. Och då ska det vara en lugn troffeart som Duboisi.

Man bör ha minst 20 st troffar i ett kar. Och det skulle inte gå i ditt kar. De blir 15 cm som störst.

PS. Det är våldigt lätt att se skillnad på Hästnos och troffe:p

Annons