Vad för slang kör ni?

#1 - 15 april 2012 18:49
Har en vanlig trädgårdslang när jag tömmer karet men den börjar bli riktigt kass. Böjer sig hit och dit och börjar bli allmänt jobbig. Funderar på o köpa en slang 1 tums av något slag, vill gärna få ner tiden för vattenbyte, gärna i något material som håller sig bättre. Har kollat runt lite i affärer men inte hittat nåt jätteintressant..

Vad köpa och var?
#2 - 15 april 2012 19:39
Jag kör både 1" och 1 1/4" funkar bra vilket som.

http://www.rinkabyror.se/artikel/allroundslang-1/?select=true
#3 - 15 april 2012 19:41
finns armerad slang. kolla efter en sådan.
problemet där är väll att den är ganska hård å kanske svår å böja ner i karet som man vill.

själv kör ja med vanlig trädgårdsslang.
#4 - 15 april 2012 19:46
lillfrasse skrev:
Jag kör både 1" och 1 1/4" funkar bra vilket som.

http://www.rinkabyror.se/artikel/allroundslang-1/?select=true

Den ser ju intressant ut. Det blir inga konstiga "böjningar" som på vissa trädgårdsslangar?
#5 - 15 april 2012 19:55
Jag kör med en helt vanlig trädgårdsslang. Fungerar bra här.
Att det tar lite tid är ju inte så farligt tycker jag, lite att dricka så är det klart för att fylla på igen.

Det enda som jag ser som ett problem, men det har inget med slangen att göra precis. Det är att jag har rätt så långt till vatten. Mitt kar står på andra våningen, och vattnet är i andra ändan av huset, på första våningen. Vilket kan bli lite jobbigt när det kommer till vattenbyte.
#6 - 15 april 2012 19:57
Jag har den enklaste billiga 1/2 tums slangen som lätt viker sej när man ska ha ner den i karet .Men jag har satt på ett böjt plaströr sån som är på insuget på ett yterfilter så nu funkar det bra
#7 - 15 april 2012 20:28
laasesku skrev:
Den ser ju intressant ut. Det blir inga konstiga "böjningar" som på vissa trädgårdsslangar?

Den är lite stabilare. Sedan händer det lite med än med 1/2" slang. Ett annat tips är att åka och kolla med en rörfirma vad de har.
#8 - 15 april 2012 21:48
Tack för tipset! Skall göras. Kom på att järnhandeln även kan ha. Ja man ska ju ändå göra några vattenbyten livet igenom så minst 1 tum!:)
#9 - 27 april 2012 15:06
lillfrasse skrev:
Den är lite stabilare. Sedan händer det lite med än med 1/2" slang. Ett annat tips är att åka och kolla med en rörfirma vad de har.

Var rinkabyr rör och köpte slang. Blev en 3/4 tum och tyckte det blev en jäkla skillnad faktiskt. Tack för tipset!

Annons