Vad för slags lysrör till 300 l?

#1 - 20 juni 2006 20:44
Har ett akvarium på 300 liter, jag skulle behöva två nya lysrör, gärna som är bra för både växterna och fiskarna. Gärna lite sådär "blått sken" som vissa har.

Just nu är de två olika i, ett Philips Aquarelle 105 centimeter 38 watt, som jag tycker lyser för "onaturligt" lite för starkt... [:o] Lyser liksom som en vanlig lampa... :p

Andra som är längst bak i akvariet är ett Aqua Glo antagligen på lysröret står det 42"/104 Tycker detta lyser riktigt fint :D , skulle gärna ha ett liknande fast liiite starkare till främmre delen på akvariet... ngn som vet ett sådant lysrör??? :confused:

Förresten det skulle vara bra om inte lysröret blir så varmt, eftersom jag har haft problem med värmen pga att philips Aquarelle blir mkt varm...
Hittade förresten en sån här är den bra??
"Aquastar 105 cm"
"Med tropisk ljusfärg. Med sitt blåvita ljus skapas en vacker atmosfär i vattnet, samt att koraller och växter trivs."

Tacksam för snabba svar
#2 - 20 juni 2006 21:00
Om du vill ha blått ljus så är marine glo bra men kom ihåg att det lyser bara blått.
#3 - 20 juni 2006 21:03
[quote=tetra 1]Om du vill ha blått ljus så är marine glo bra men kom ihåg att det lyser bara blått.[/quote]

Okey, men vill inte ha helt blått...;) Lite mittemmellan om du fattar [:o]
#4 - 20 juni 2006 21:06
Ja då kan du ta ett blått och ett vitt om det nu blir bra vet jag inte...
#5 - 21 juni 2006 14:34
Har du tittat på sauramas hemsida? Där finns bilder på samma kar med massor av olika ljus. Det är avsevärt lättare att få rätt om man har sett det innan. Du vet väl att över 10% av Sveriges manliga befolkning är mer eller mindre färgblinda. Med tanke på det så känns det väldigt svårt att få bra svar på frågor som vill ha fram ett bra "medelblått, men inte allförblått ljus". Våra bedömningar av vad som passar in är helt olika.

Jag själv tycker att aquarelle är ett otroligt bra ljus som dessutom är snyggt och naturligt. Du tycker ju uppenbarligen annorlunda.
MVH
Magnus

Annons