vad för räkor??

#1 - 30 december 2010 23:31
hej, jag var idag iväg och köpte 6 st räkor. Tre amanoräkor och tre vad jag TROR är red cherry räkor men dom är inte så jätte röda ganska bleka och skiftar färg från genomskinliga till LITE röda och en av dom har en ljus brun rand på ryggen så kanske att det är en red cherry eller en regnbågsräka??
#2 - 31 december 2010 00:45
Köper man körsbärsräkor i butik så är de oftast inte speciellt röda. Men en brun rand på ryggen kan jag inte minnas att mina har..
#3 - 31 december 2010 10:34
ok, dom har börjat blivit lite rödare men fortfarande inte knallröda så jag undrar om det är körsbärs eller regnbågsräkor??
#4 - 31 december 2010 12:01
Som sagt... Sällsynt med knallröda ute i handeln tyvärr. Sen är hanar väldigt mycket blekare än honor med.
#5 - 31 december 2010 13:33
Det är säkert körsbärsräkor, och randen på ryggen får dessa räkor med stigande ålder. Honorna är ofta rödare än hannarna, och de färgar även ut mer ju äldre de blir. Det kan ju även vara att du fått 4 hannar, ser du om de har en äggfläck i nacken?

Sedan kan de tyvärr börja backa i färgen om man inte plockar bort de som är sämst utfärgade, så skulle du få räklingar är det inte fel att urvalsodla dem och då plocka bort de som har dålig färg.
Bilagor:
#6 - 1 januari 2011 01:20
okej, alla är nu ganska färgstarka och en (den rödaste) har en mörkbrun fläck i nacken.
#7 - 1 januari 2011 01:23
Då är det säkerligen en hona:).

Annons