vad för räka?

#1 - 27 juni 2006 23:05
[LEFT]nyligen köpt mig en filtrerarräka och jag vet inte vad det är för art? först trodde jag att det var en Atya Gabonensis, men den har inte 2 tjocka ben längst fram som alla jag sett på bild har. tror inte det är en [I]Atyopsis moluccensis[/I] heller, för på alla bilder jag sett så är den röd med ett vitt streck på ryggen från huvud till stjärt. min räka är mörkbrun och cirka 5cm lång, med ett beigt band tvärs över ryggen. nån som har en aning om vad det kan vara för nån?
[/LEFT]
#2 - 28 juni 2006 06:34
Det finns ganska många räkor som kanske skulle kunna passa in på din beskrivning, utan bild på din räka blir det väldigt svårt att bestämma vilken art det är, du kanske kan prova:

http://www.wirbellose.de/arten.html#Garnelen
#3 - 30 juni 2006 04:57
Mina Atyopsis moluccensis är bruna med ett beige sträck på ryggen. ja eller hanen är väl mer rödaktig iofs. Men de kan byta färg, kallas också för flowershrimp. Hanen har extra tjocka framben så det kan ju vara så att du har en hona.
#4 - 30 juni 2006 06:27
jag skulle också gissa på Atyopsis moluccensis, som föregående postare sa kan dom byta färg. våran byter färg lite titt som tätt just nu.

// SeanChai
#5 - 2 juli 2006 20:31
Troligen är det en hona, då de inte har de "tjocka" benen fram. Det går att läsa i den engelska texten på den sida som du länkade till.

"A common question about these shrimp is how to distinguish males and females. The answer is simple. With fully grown animals the males have a much larger first pair of walking legs (see pictures for comparison). Additionally, the females are plumper and their carapace extends further down at the pleopods to accommodate eggs."

Daniel

Annons