Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren
<b>Jarinen</b>: Du skriver att Fluvals innerfilter är "förkastliga som enda alternativ i ett akvarium".
Menar du att de verkligen är så dåliga ? Och i så fall...finns det inget innerfilter som fungerar skapligt både mekaniskt och biologiskt ?
Högaktningsfullt,
/Gud bevare Tsaren och Hans familj
Ja, jag anser att de är riktigt dåliga som bakteriebildande filter i originalutförande, det grundar jag på att konstruktionen är inte effektiv i det avseendet på så sätt att även fast filterarean är någorlunda, så utnyttjar den inte hela filtermassan, förmodligen på grund av insuget, genomströmningen blir inte bra fördelad.
De fluvaler jag har har jag moddat och satt i blå filtermatta istället, på Fluval 4an har jag tagit ur inkråmet och fyllt med filtermassa, blir en hel del, kanske en liter.
Jag tycker eheim 2252 fungerar maximalt bra även fast den har liten filtermassa, den utnyttjar den åtminstone till max, och den orkar dra runt även fast de är härligt igenkleggade. Men det bästa är nog att bygga en historia med cirk.pump och blå filtermatta om man inte vill ha något utanför karet.
Fluval innerfilter i origin utförande? Nix inte i mina kar ! men de är billiga ; )
Mvh Jari