Vad för lysrör?

#1 - 5 juli 2007 14:47
Jag har skaffat mig en ljusramp 2oo X 60 cm med plats för fyra stycken lysrör. E det någon som kan hjälpa mig med vad för lysrör jag bör köpa. Jag vill framhäva färgerna på fiskarna och det skall vara bra för växterna samtidigt. (Jag vill inte ha gult ljus i akvariumet)
Guest
#2 - 5 juli 2007 16:36
Jag har precis köpt ett nytt rör som heter Powerlux, det är kanon. Du kan köpa ett sånt.
Och ett Auqastar, sen kanske ett grolux i framkant? Och det sista?? Floralux eller Sunlux som tyvärr är lite gul, men det borde inte gå att se då de andra inte är det...

Jag hade satt dom bakifrån sett.
1. Powerlux
2. Flora lux/Sunlux
3. Aquastar
4. Grolux/Daylightstar
#3 - 5 juli 2007 16:53
Vilken typ av ljus ger Powerlux?

Själv tycker jag att Aquarelle (ganska likt Aquastar) är ett väldigt bra rör. Det är både bra för växterna och framhäver även blått och rött. Jag har bara två Aquarelle till mitt SA och tycker det funkar bra. En fördel med Aquarelle är att det inte åldras lika mycket som många andra rör, så de behöver inte bytas ut riktigt lika ofta.

Har du grönaktiga fiskar kan du blanda Daylight (innehåller mer grönt än Aquarelle) och Aquarelle.
Guest
#4 - 5 juli 2007 20:03
batski skrev:
Vilken typ av ljus ger Powerlux?

Inte helt olikt Aquastar men denna tar även fram ljus i coraller.
Det ska vara marknadens bästa rör...(Tyvärr dyrt med)
Röret är Blå-Violett men blir ganska "vitt" i akvariet.
#5 - 5 juli 2007 20:44
Jag fliker in en liten fråga om det är okej?

Jag har ett akvarie med måtten 150 cm * 50 * 50 cm.
I ljusrampen har jag plats för 2 rör!
Vad ska man ha?
Har nu ett vanligt varmt ljus som ger det gula fula skenet även dagsljus som vissa säger..
Sedan har jag ett Philipps Auqarelle 36 watt med blått/vitt sken.

Sen så sitter det gula ljuset först och Aquarellen längst bak..

Ska man ha det så eller ska man ha 2 aquarelle?
Ge mig råd!
#6 - 5 juli 2007 20:47
Jag kan bara rekomendera att ha 2 Philips Aquarelle!
Guest
#7 - 5 juli 2007 21:02
@Jenny
Det är ju en fråga om vilket sken du vill ha.
Om akvariet hade varit mitt hade jag behållt Aquarelle bak och satt ett Grolux eller Lifeglo fram.
Här har du bilder över rörens ljus.
http://saurama.aqua-web.org/index.htm
Att ha dubbla Aquarelle ger ett mycket vitt sken, men det är ju en smaksak...
#8 - 5 juli 2007 21:34
Jag rekommenderar och då enbart för växternas skull Aquarelle eller Aquastar lysrör, skulle själv valt Aquastar.
#9 - 5 juli 2007 22:36
lunar skrev:
Jag rekommenderar och då enbart för växternas skull Aquarelle eller Aquastar lysrör, skulle själv valt Aquastar.

Nu blev jag lite nyfiken på varför du skulle välja Aquastar? Tycker du att det ger ett naturligare/snyggare ljus än Aquarelle?

Jenny054: varmt ljus (i fall du menar varmvitt) är inte samma sak som daylight, utan daylight är vitare.

Anettejt: ser Powerlux vitare ut än Aquarelle?
#10 - 5 juli 2007 22:44
är man lite snål så kan man köra med aquaglo ca:80kr för ett 45cm helt ok rör för växter! vill man ha det där lilla xtra så finns aquarelle ca:160kr för ett 45cm!
#11 - 7 juli 2007 10:26
jag kör 4st aquastar
skippa grolux då det är sämre för växterna är bara gjort för o ta fram färgerna i växter inte för att dom ska få rätt ljus

aquarell har högre kvalitet o längre livstid hadde köpt dom om jag fått tag på men är supernöjd med mina aquastar

Annons