Jag har ett 54 L kar med Aquael Fan Filter 1 Plus som jag ej så imponerad av.
Den är knäpptyst å så men jag får rengöra filtret varje vecka. Den ska ju räcka till 60-100 L?
Finns det något annat filter som fungerar bättre?
det är nog en defenisionsfråga... jag har också ett AE fan 1+ och har nu haft det igång 2 månader utan att rengöra det! jag har bra mycket fisk i karet också så du kanske gör rent det fast det egentligen inte behövs? Sen beror det inte på märket av filtret utan hur stor filtervolym man har... jag tycker AE har bra filtervolym om man jämför med många andra märken! 2 alt, att få större filtervolym är att skära till eget filtermaterial och sätta på filtret och då köra utan filterbehållaren eller att köpa en modell större!brainstorm skrev:Jag har ett 54 L kar med Aquael Fan Filter 1 Plus som jag ej så imponerad av.
Den är knäpptyst å så men jag får rengöra filtret varje vecka. Den ska ju räcka till 60-100 L?
brainstorm skrev:Jag har ett 54 L kar med Aquael Fan Filter 1 Plus som jag ej så imponerad av.
brainstorm skrev:Tror ni att det kommer hjälpa om jag skaffar en Fluval 2+
firefox75 skrev:Kör inte med fluval 2+ dels så är filtervolymen liten dels så kan lufttillströmningen strula.
Fortsätt köra med ditt aquael filter men dela filtermaterialet i två delar.
Köp en grov filtmatta och byt ut den delen som ligger i botten.
jag rekommenderar denna lösning eftersom petflaskan tar upp massa onödig plats!MattiasL skrev:Så här gjorde jag för att få ett bättre filter. Det gjorde stor skillnad!
http://www.surficon.net/Media/
Uppgifterna om hur stora kar filtret är anpassat till hänvisar bara till cirkulation inte filteryta! och detta gäller alla filter;) hur mycket filteryta man bör ha får man räkna ut själv och det finns en bra tummregel som säger minst 1% av akvarievolymen, alltså 1L till ett hundra literskar...brainstorm skrev:Jag har ett 54 L kar med Aquael Fan Filter 1 Plus som jag ej så imponerad av.
Gör rent impeller och pumphus!!! detta måste göras på alla pumpar oavsett fabrikatbrainstorm skrev:Nu efter 1 och 1/2 vecka så blev jag tvungen att rengöra igen eftersom det inte flödade ut någe vatten. Men den här gången så var det inte filtret som var igensatt utan staven som filtret sitter på och pumpen var fullt med gegg.
vad ska jag ta mig till?