Vad för innerfilter?

#1 - 28 maj 2007 10:36
Jag har ett 54 L kar med Aquael Fan Filter 1 Plus som jag ej så imponerad av.
Den är knäpptyst å så men jag får rengöra filtret varje vecka. Den ska ju räcka till 60-100 L?

Finns det något annat filter som fungerar bättre?
#2 - 28 maj 2007 11:11
brainstorm skrev:

Den är knäpptyst å så men jag får rengöra filtret varje vecka. Den ska ju räcka till 60-100 L?

det är nog en defenisionsfråga... jag har också ett AE fan 1+ och har nu haft det igång 2 månader utan att rengöra det! jag har bra mycket fisk i karet också så du kanske gör rent det fast det egentligen inte behövs? Sen beror det inte på märket av filtret utan hur stor filtervolym man har... jag tycker AE har bra filtervolym om man jämför med många andra märken! 2 alt, att få större filtervolym är att skära till eget filtermaterial och sätta på filtret och då köra utan filterbehållaren eller att köpa en modell större!
#3 - 12 juni 2007 23:30
brainstorm skrev:

Tror ni att det kommer hjälpa om jag skaffar en Fluval 2+
#4 - 13 juni 2007 07:07
brainstorm skrev:
Tror ni att det kommer hjälpa om jag skaffar en Fluval 2+

Japp..Jag har det till mitt 54 liters och det är effektift och tyst..:p
#5 - 13 juni 2007 12:38
jag kan rekomendera ett eheim aquaball. personligen tycker jag att det är ett bättre filter än fluval 2+

har testat båda i mitt 54l

/hampus
#6 - 14 juni 2007 07:53
Kör inte med fluval 2+ dels så är filtervolymen liten dels så kan lufttillströmningen strula.
Fortsätt köra med ditt aquael filter men dela filtermaterialet i två delar.
Köp en grov filtmatta och byt ut den delen som ligger i botten.
#7 - 15 juni 2007 21:06
firefox75 skrev:
Kör inte med fluval 2+ dels så är filtervolymen liten dels så kan lufttillströmningen strula.

Fortsätt köra med ditt aquael filter men dela filtermaterialet i två delar.

Köp en grov filtmatta och byt ut den delen som ligger i botten.

Och jag som tycker Fluval 2+ skulle vara idealiskt....att filtrena beckar igen är ju meningen, kanske ett bra tecken på att man matar liiite väl mycket? Men om du kan få tag i ett gammalt fluval 2 så är de bättre, lyfter man dem uppåt så följer allt gammalt gojs med, men tyvärr så ändrade de på den detaljen till de nya modellerna. Vaddå lufttillströmmningen strular? Jag använder inte "lufttillsatserna" alls eftersom pumpen väsnas då -oavsett märke...det räcker ju med att pumpen rör om i akvarievattnet....;):D
#8 - 16 juni 2007 05:46
Så här gjorde jag för att få ett bättre filter. Det gjorde stor skillnad!
http://www.surficon.net/Media/
#9 - 17 juni 2007 13:36
MattiasL skrev:
Så här gjorde jag för att få ett bättre filter. Det gjorde stor skillnad!

http://www.surficon.net/Media/
jag rekommenderar denna lösning eftersom petflaskan tar upp massa onödig plats!
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92
#10 - 17 juni 2007 18:06
brainstorm skrev:

Uppgifterna om hur stora kar filtret är anpassat till hänvisar bara till cirkulation inte filteryta! och detta gäller alla filter;) hur mycket filteryta man bör ha får man räkna ut själv och det finns en bra tummregel som säger minst 1% av akvarievolymen, alltså 1L till ett hundra literskar...
Bilagor:
#11 - 19 juni 2007 18:01
Jag har införskaffat mig filtermattan som ska sitta i en Aquael Fan 4+ och satt dit istället. Detta filter var mer "grovporigt" och betydligt större :D än mitt gammla som var ett riktigt fint filter. inte undra på att det tog stopp hela tiden.

Hoppas bara att detta hjälper nu.
#12 - 27 juni 2007 23:15
Nu efter 1 och 1/2 vecka så blev jag tvungen att rengöra igen eftersom det inte flödade ut någe vatten. Men den här gången så var det inte filtret som var igensatt utan staven som filtret sitter på och pumpen var fullt med gegg.
vad ska jag ta mig till?
#13 - 28 juni 2007 06:18
Gör som jag sa.
Dela filtermassan i två delar.
Köp blå grov filtermatta o klipp till.
5*5 stav borde räcka.
ae kör med svart filterpatron så när du delat den ta ur halva svarta o ersätt med din blå grova.
Den blå kommer då samla upp mesta delen av allt grums så det är oftast bara den du behöver byta.
finns många varianter på hur du fixar till både ae och fluval filter vid igenslammning och ökad filtervolym.
#14 - 28 juni 2007 11:05
brainstorm skrev:
Nu efter 1 och 1/2 vecka så blev jag tvungen att rengöra igen eftersom det inte flödade ut någe vatten. Men den här gången så var det inte filtret som var igensatt utan staven som filtret sitter på och pumpen var fullt med gegg.

vad ska jag ta mig till?
Gör rent impeller och pumphus!!! detta måste göras på alla pumpar oavsett fabrikat
;)

Annons