vad för fiskar passar ihop med scalarer?

#1 - 22 mars 2012 23:12
Nu är det såhär att jag köpte ett 540L kar lite hastigt o plötsligt, tanken va att det skulle bli monster tank MEN jag tycker mina scalarer hade det lite trångt i 325L karet så jag kommer att flytta dom till 540it.

Så nu undrar jag vad man kan ha med scalarer?

Fungerar dessa med scalarer?

Skivtetror/silverdollar

Blåciklid

sen vad kan man mer ha kom med massa olika tips så man har något att välja på, minst storlek ska va 10cm gärna större
#2 - 23 mars 2012 14:31
Ja, skivtetror och blåciklider funkar nog med scalarer, har själv blåciklider med scalarer. Men tänk på att skivtetror äter växter, så vill du ha så´na så är inte de så lämpliga. Vet dock inte om det finns växter som de lämnar ifred. De blir även större än den genomsnittliga neontetran ;) Runt 15 cm eller så har jag för mig.

Andra förslag, tja, en av mina favoritciklider är nyckelhålscikliden, en enligt min erfarenhet charmig och framåt ciklid, som gärna tar kommandot i ett akvarium, om inte de andra fiskarna är för tuffa. Tycker de är fina med sina långt udragna fenspetsar.
#3 - 27 mars 2012 14:51
Jag har mina 3 scalarer med 4 svärdbärare, 1 kardinaltetra, 1 siamesiskalgätare, 1 segelfens pleco och ett gäng pansarmalar.
Har funkat bra för mig :)
#4 - 27 mars 2012 14:53
Men jag vet av erfarenhet att man ska passa sig för att stoppa ner fiskar som går in i munnen på scalarerna. minns när jag var liten och vi hade rätt stora scalarer och så hade vi köpt nya fina guppy. efter 5 min så kikade jag till de och såg en guppyfena sticka ut u munnen på en av de :/
#5 - 27 mars 2012 15:35
Jag har 45 koppar tetror med mina 6 scalarer. O då är de 15cm höga. Inga tetror blivit uppkäkade

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#6 - 27 mars 2012 15:55
Problemet jag ser är väl mer 15-17 cm fet Blåciklid vs en ciklidsort som inte har samma tempo. Det kan kanske bli jobbigt i slutändan?

Blåcikliderna leker ju i ett snappsglas fyllt med tändvätska om de måste, det är konstant yngel i akvariet. Nu är burken stor så det borde funka, det skulle ändå vara tråkigt om det väl smäller kanske? :)

Annons