Vad för filter till 240 l?

#1 - 9 januari 2011 20:47
Har idag Juwels standard filter som medföljer deras 240 l kar.

Tycker dock att det sätts igen för fort och att det inte blir någon bra ytrörelse av det. Funderade då på Fluval 305 ytterfilter, men där sätter min mor stopp för riskerna med läckage. Eftersom jag fortfarande bor hemma är det bara att följa hennes noter.

Så vad bör jag skaffa för innerfilter, som det är mer fart i och som inte sätts igen på ett par veckor? Dock får det inte bli storm i karet för det kommer inte guramisarna gilla...
#2 - 10 januari 2011 19:54
änd sättet att komma ifrån att få rengöra filtret med nån veckas mellanrum är att byta till just ytterfilter...

du kan ju försöka bygga ett eget innerfilter med en djälvilskt stort filter.

typ en cirkulationspump med nån meter pvc-rör på insuget som är tätat i bottenänden borra massa småhål här och var i det under vattenlinjen och sen ett stort skummfilter att trä över hela röret

slängde ihop en snabb ritning

http://img151.imageshack.us/img151/2163/stortfilterpump.png

kan ju t.om vara så att du kan modda din befintliga pump på nått vis för större filtervolym typ spakla tätt borra ett hål i botten nånstan i filtret limma dit pvc rör och sen samma som på bilden.

borde ta lite längre iaf innan de behöver rengöras bör bli ganska mycket filter att täppa innan de e helt täppt
#3 - 10 januari 2011 20:19
Om du inte får ha ytterfilter (som är den klart bästa lösningen) kan du ju köra med en överhängande sump.. svårt att få snyggt bara..

Det du kan göra för att förhindra läckage är att borra ett hål i slangen på ytterfiltret och ställa filtret i en "hink"/murarbytta som täcker vattenmängden som hinner ut ur ditt kar..

Finns en tråd om detta någonstans här..
#4 - 10 januari 2011 21:38
hmmmm.....

det filtret ssom sitter i det karet (har ett eget) skall inte sätta igen på en vecka.

senast jag rengjorde det var nog ett år sedan,,,,,har fortfarande en bra sprutt i det.

förmodligen har du nått i karet, eller utanför karet, som producerar för mycket skit.

om det är i karet, så är det för mycket fisk, eller fel sorts fisk.

är det utanför karet så är det förmodligen för mycket mat som kommer ner i karet.

testa med att mata mindre efter en rengöring, och dra då ner maten till en smärtsam (vad du tycker är smärtsam) nivå.

vidare så kanske du har kvar den där vita filtervadden i kammaren.....den kan klogga igen fort....

ta bort den isf.

.
#5 - 10 januari 2011 21:48
Kensa skrev:
hmmmm.....

det filtret ssom sitter i det karet (har ett eget) skall inte sätta igen på en vecka.

senast jag rengjorde det var nog ett år sedan,,,,,har fortfarande en bra sprutt i det.

förmodligen har du nått i karet, eller utanför karet, som producerar för mycket skit.

är det utanför karet så är det förmodligen för mycket mat som kommer ner i karet.

testa med att mata mindre efter en rengöring, och dra då ner maten till en smärtsam (vad du tycker är smärtsam) nivå.

vidare så kanske du har kvar den där vita filtervadden i kammaren.....den kan klogga igen fort....

ta bort den isf.

.

Jag har samma problem med mitt juwel 240l, köpt för snart 2mnd sedan men tog några veckor sen blev det väldigt mycket sämre fart i det hela. Har alla vaddarna kvar, kanske skulle prova ta bort den då?
#6 - 10 januari 2011 21:58
icehacker skrev:
Jag har samma problem med mitt juwel 240l, köpt för snart 2mnd sedan men tog några veckor sen blev det väldigt mycket sämre fart i det hela. Har alla vaddarna kvar, kanske skulle prova ta bort den då?

gör det så ska du nog få se på bra fart.......

ex, jag har i mitt kar en egentligen otrevlig belastning på fisk.....men ett j-a sprut i pumpen.......

.
#7 - 10 januari 2011 22:00
alltså rent krasst....den kammaren som sitter i det karet har faktiskt lika mycket, om inte mer, filtermatrial
än de flesta ytterfilter som sprutar 1000 liter per timme......

så lösningen på dålig fjong i den pumpen är inte ytterfilter.....

felet ligger någon annanstans......ex i matning eller kanske i filtervaddden.....

.
#8 - 10 januari 2011 22:04
jag kör med juwels pump i mitt hörn kar på 190L och är hel nöjd :)
#9 - 10 januari 2011 22:39
Kensa skrev:
hmmmm.....

ta bort den isf.

.

Jo har ju den där vita väldigt fina filterplattan kvar som ligger överst. Kanske kan vara den som spökar då. Ska prova med att ta bort den imorrn när jag ska göra vattenbyte ändå. Som det ser ut nu sköljer jag ur den vita vadden lägger tillbaka och startar filtret som knappt gör en krusning på vattenytan för tillfället.

Har 8 tetror, 2 små scalare, 2 guramis, 4 kampfiskhonor och några malar. Så inte är det för mycket fisk i karet inte. Mat får dem extremt lite av så nej, inte ör mycket av det heller.
#10 - 10 januari 2011 22:43
Ska man trycka alla filter längst ner? Lyfte upp lite nu och då blev de bättre fart
#11 - 10 januari 2011 22:49
icehacker skrev:
Ska man trycka alla filter längst ner? Lyfte upp lite nu och då blev de bättre fart

Jag har också mina så långt nertryckta det bara går... kanske det som är felet.
#12 - 11 januari 2011 14:38
Jag har mitt munstycke riktat uppåt nu før att få bættre rørelse på ytan iom syresættning men frågan ær om det inte blir sæmre rundkørning på vattnet då?
#13 - 11 januari 2011 14:59
Hej!
Jag hade dåligt tryck i mitt 240 liters, juwel Rio och jag hade ju sen tidigare tagit bort mitt kolfilter, och jag hade den vita vadden den tog jag bort, men jag ersatte utrymmet(som blev rätt stort) med ett blått större finfilter. Och jag har faktiskt bättre sprut nu. =)
Bilagor:
#14 - 11 januari 2011 15:22
candra skrev:
Hej!

Jag hade dåligt tryck i mitt 240 liters, juwel Rio och jag hade ju sen tidigare tagit bort mitt kolfilter, och jag hade den vita vadden den tog jag bort, men jag ersatte utrymmet(som blev rätt stort) med ett blått större finfilter. Och jag har faktiskt bättre sprut nu. =)

Tog du bort kolfiltret också?
Bilagor:
#15 - 11 januari 2011 15:56
kolfiltret har ändå spelat ut sin roll efter några veckor.

bättre att ersätta den med grov filtermatta istället.
#16 - 11 januari 2011 16:01
Okej, som man køper i någon akvarieaffær?
#17 - 11 januari 2011 16:15
icehacker skrev:
Okej, som man køper i någon akvarieaffær?

japp...eller på nätet vilket som är smidigast...

.
#18 - 11 januari 2011 16:18
icehacker skrev:
Jag har mitt munstycke riktat uppåt nu før att få bættre rørelse på ytan iom syresættning men frågan ær om det inte blir sæmre rundkørning på vattnet då?

nej, det blir det inte.

bäst är att rikta strålen snett uppåt så att det blåser
mot andra hörnet som är i framkant.

vad som hander då är att vattnet rusar över ytan, får en bra syresättning,
träffar den andra rutan, drar sig ner mot botten, och sedan tebax till pumpen,
på så vis får man snurr i hela karet, även botten.

.
#19 - 11 januari 2011 16:20
Kensa skrev:
nej, det blir det inte.

bäst är att rikta strålen snett uppåt så att det blåser

mot andra hörnet som är i framkant.

vad som hander då är att vattnet rusar över ytan, får en bra syresättning,

träffar den andra rutan, drar sig ner mot botten, och sedan tebax till pumpen,

på så vis får man snurr i hela karet, även botten.

.

Det skall vi prova! =)
#20 - 11 januari 2011 19:21
Gjort vattenbytet nu och tog bort det finaste filtervadden. Och mycket riktigt, full fart på ytan blev det :D
#21 - 11 januari 2011 19:34
gickan_87 skrev:
Gjort vattenbytet nu och tog bort det finaste filtervadden. Och mycket riktigt, full fart på ytan blev det :D

sedär, då har vi sparat en massa pesos....ta nu en del av dom sparade pengarna och bli guldis,,,,lägg upp lite bilder här på karet....
#22 - 11 januari 2011 20:04
Kanske blir så lite längre fram :)

Men hur betalar man? har ingen internetbank..
#23 - 11 januari 2011 20:14
gickan_87 skrev:
Kanske blir så lite längre fram :)

Men hur betalar man? har ingen internetbank..

fråga Kjell eller Admin
#24 - 11 januari 2011 20:43
icehacker skrev:
Tog du bort kolfiltret också?

Japp, jag tog bort kolfiltret för länge sedan, och vita tunna filtervadden tog jag bort för ca 2 v sen. (Men har ett nytt om det skulle behövas)

Jag frågade min zoobutik vad jag skuller ersätta det tomma utrymmet med, och han tyckte den blåa fina filtervadden, och om jag säger så här..jag stod jag länge och tvekade...då det är bevisat sen tidigare vad det är för zoobutik...tyvärr...

Annons