Vad för "bygg" träslag kan man ha i akvariet?

#1 - 21 mars 2004 17:50
Hej

Undrar vad man kan ha för "bygg" träslag i akvariet. Funderar på att bygga en träram som jag sedan kan fästa rötter i och då få en stor sammanhängande anläggning av rötter.

MVH Markus
#2 - 21 mars 2004 18:00
Bra fråga. Har för mig att de flesta träslag som vi köper i affärer antingen innehåller gifter, eller kommer att murkna och lösas upp efter ett tag?
Men jag har i minnet att några här på forumet har haft träramar i akvarier utan problem.
Kanske om man lackar det med akvarielacken så håller det sig.
Frågan är ifall du kan bygga nån ställning i plexiglas istället? :)

Nån som kan mer om träslag får gärna komma med kritik mot mitt ytterst lilla kunnande kring trä i vatten :)

Mvh Fredrik
#3 - 21 mars 2004 18:22
Ädelträ håller sig ganska bra utan ytbehandling. Högre densitet gör att den inte flyter vilket kan underlätta. Kolla så att virket inte är tryckimpregnerat bara =D
#4 - 21 mars 2004 22:32
Hur lätt är plexiglas att arbeta med, när det gäller att böja och liknande?

MVH Markus
#5 - 21 mars 2004 22:36
Ursprungligen skickat av manta

Hur lätt är plexiglas att arbeta med, när det gäller att böja och liknande?

har ingen egen erfarenhet, men jag har hört folk som böjt det rätt ordentligt. Iaf lite ska det gå att böja, ifall man värmer och böjer. Det ska tydligen gå att borra och såga i rätt duktigt också =)

Mvh Fredrik
#6 - 21 mars 2004 22:43
Låter bra. Får ta och kolla upp det där lite närmare.

MVH Markus
#7 - 22 mars 2004 18:36
ang plexiglas:

Om du har en värmepistol är de hur lätt som helst att böjja.
Jag gjorde det när jag "moddade" mitt chassi till datorn :P

Såga med sticksåg/foksvans + borra går hur bra som helst med!
#8 - 22 mars 2004 19:44
vet någon vad det ligger i för prisklass?

MVH Markus
#9 - 22 mars 2004 20:08
Suspekt... Min erfarenhet är att det är ett helvete att borra och såga i plexiglas.. bara flisar sig och spricker... Däremot finns det nån plast som linar plexi som skall vara bättre...
#10 - 23 mars 2004 08:16
Det finns många olika plaster och de går under ännu fler olika handelsnamn, men det är oftast så att det som är "riktig" plexiglas är skör men polycarbonat som är segare ofta läggs under det namnet också, men fråga efter polycarbonat och förklara vad du ska göra med det.

"Den stora skillnaden mellan plexiglas och Polycarbonat, är att det förstnämnda spricker lättare. Båda har dock hög hållbarhet i jämförelse med vanligt glas. Den ökade hållbarheten hos Polycarbonat, gör detta material något dyrare än plexiglaset."

Från:
http://www.nyaglas.nu/plexiglas.htm
#11 - 23 mars 2004 19:47
Precis... Polycarbonat var namnet jag sökte...
#12 - 23 mars 2004 20:19
Hej.
Skall man såga , borra(gänga) i plexi bör man ha typ maskerings tejp och såga i.Lägg ut tejp(båda sidor) och rita såglinjen på,sen kör med fint blad sakta , på grund av vämeutvecklingen smälter plasten och blir skör om man kör för hårt.
MVH Mats

Ps.Glömde säga att bokbräda går att ha i akv.Är varken giftigt eller ruttnar i första taget.Ds.

Annons