[QUOTE=Azur][QUOTE=Linda_A][QUOTE=Azur][QUOTE=Raven]Men det säger väl inte mera än att jag har en kompis vars golden bet sönder deras dotters huvud så pass att hon fick stora skader över ansiktet. Och nästan förlorade ögonen. Gör det alla golden till farliga hundar?[/quote]Ja, det gör det. Golden
är potentiellt farliga hundar, precis som alla andra större raser. Fast om jag får välja mellan att bli anfallen av en pitbull och en golden så väljer jag definitivt golden. Det är visserligen sant att alla större hundraser är potentiellt farliga, men det är enligt min mening löjligt att påstå att alla större hundraser är
lika farliga. I slutänden får liksom pitbull-ägare acceptera att de äger en hundras som odlats fram endast för vara aggressiv och att döda andra hundar, inte en ras som odlats fram för att vara söt, som Golden, eller vakta får, som Schäfer.
Plus hade din släktning hade haft en breakstick hade han kunnat öppna käften på hunden.
Hade min släkting inte varit den... person han är hade han förmodligen inte haft en pitbull, eller i alla fall uppfostrat den bättre, och kanske tillochmed förberett sig på möjligheten att hunden skulle anfalla grannens barn genom att skaffa en breakstick. Men många skaffar pitbull, inte golden,
just för att pitbull är stor & aggressiv och svårare för andra människor och hundar att värja sig mot.
Kan en pitbull vara en trevlig familjehund om den uppfostras rätt? Jajamensan. Är den mycket farligare än en golden, och mycket mer sannolik att ägas av en olämplig ägare? Jajamensan.[/QUOTE]
För det första avlas INTE golden för att vara söt. Utan golden är en JAKTHUND. Och att alla hundar är farliga kan jag hålla med om. Men jag håller inte med om att en pitbull är farligare än en annan hund i sig själv. Vilket många verkar tro. Jag skulle inte vilja bli biten av en rottis, GD, eller liknade heller, lika liten som jag skulle vilja bli biten av en apbt. Men för det ska vi inte förbjuda alla de raser, eller så går jag runt och tänker "fan vilken människa som valde den hunden".
Jag håller med att jag får acceptera min hunds nackdelar och jag arbetar efter dem och sätter upp regler för min hund efter dem. Men det jag INTE accepetera är du som annan hundägare/icke hundägare anser sig ha rätten att skylla på min hund oavsett.
Tex min hund gick kopplad som ALLTID , eller rättare sagt i områden där jag har en chans att möta folk. Jag har koppel på henne i skogen med om jag anser att det är risk att möta folk.
Hon blev påhoppad av en labbe som ägaren innan varnade om var "kaxig". Och han bet henne, ändå har ägaren mage att säga till MIG att jag ska hålla undan min hund ifrån deras lösa. Och några dagar efter möter jag hunden lös och full gallopp mot min hund igen. Jag får skrämma undan den.
Du säger själv att om han inte vore den han var. Har det då inte mera med din släktning att göra än just pitbullen i sig själv. Även om självklart hunden kan/är mentalt dålig??
Jag anser att till 90% av alla fallen är det ägaren och inte hunden som har ställt till det, och det har oftast inget med hundrasen i sig själv att göra.
En hund agerar bara på ett sätt är naturligt för den.
Plus om vi ska ta detta med dåliga ägaren och val av hundar. Jag pratade med en uppfödare av dalmatiner. En hund som många ansåg var en bra familjhund efter 101 dalmatinerna. Denna person ansåg att de inte alls passade som detta utan snarare var en enmanshund. Och det samma gäller många raser. Dåliga ägare är alltid en dålig ägare. Men det gör inte hundrasen till en dålig ras för rätt person. Varför är det så omöjligt att tro att en apbt kan vara en bra familjenhund i rätt händer lika bra som en golden som får jobba. jag vet om många fall då folks golden har blivit konstiga efter att de har det tråkigt en längre tid.
Sen ligger en stor del på uppfödarna med hade uppfödare varit mera nogranna med vilka de säljer sina hundar till så hade detta problemet inte varit lika stort.
Men detta handlade inte om "kamphundarnas" rätt att finnas/godhet. Och ja jag brinner för detta så jag kommer troligen alltid att göra långa utlägg när folk pratar om sånt som de oftast inte har någon anning om.
Sen om folk tycker att jag är oansvarig och ung och navi så får de stå för dem. Jag håller min hund hårdare än många andra. Och jag har tom fått skäll för att jag inte låter min hund leka hur som helst med andra hundar.
Sen förstår jag verkligen inte varför ni med utekatt inte kan tro att de händer att folk får sina utemöbler förstörda, får besök av katter m.m.
Ifall ni tror mig får ni gärna besöka mig här, mina svärföräldrar och min mormor som alla bor på olika håll.
Kan ni garantera vad era katter gör ute? Jag vet vad min hund gör ute.
Jag förstår inte varför man inte kan ansvar för det bara. Hade någon kommit till mig och sagt att min hund hade gjort det eller det, så hade jag tagit ansvar för det utan att bråka. Och det samma gäller katt. Även om jag inte hade haft den ute fritt.
Sen om någon säger, jo men det som är en hund gör är värre. Det har väl inget med saken att göra när det gäller katterna.
Har man djur så får man ta ansvar för vad de gör med. Annars ska man inte skaffa djur.