Vad för alger och varför?

#1 - 1 april 2011 15:59
Jag har haft dessa algerna i mitt akvarium ett tag. Ser ut som små tofsat eller skägg som sitter fast på en liten punkt med en massa spröt ut från den punkten. Sitter på hårda ytor och ingen av mina fiskar vill äta dem. Har ancistrus, siamesiska algätare och b\ack mollys som brukar vara glada i alger men ingen gillar dessa. Någon som vet vad de beror på och hur man blir av med dem? alla andra typer av alger verkar fiskarna äta upp ör detta är enda typen jag har problem med. Göder med pmdd en gång i veckan vid vattenbyte och kör co2 genom mäsksats sen en vecka tillbaka.
[ATTACH=CONFIG]43546[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43547[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43548[/ATTACH]
#2 - 1 april 2011 18:09
Det är svarta tofsalger. Sök på det så hittar du massor med information.
#3 - 2 april 2011 20:58
Azur skrev:
Det är svarta tofsalger. Sök på det så hittar du massor med information.

Gott, då vet jag vad de heter iaf. Hittade en del nyttig information om dem när jag sökte.

Tycker dock att det är lite underligt. Ska inte siamesiska algätare äta tofsalger?

En fråga till, svarta tofsalger, är det ett annat namn för någon av algerna i denna tabellen?http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=49
#4 - 2 april 2011 21:08
De kallas tydligen penselalger i det schemat.

Siamesiska algätare äter det, men bara om alternativet är att svälta ihjäl - det är inte nåt de äter om det finns alternativ.
#5 - 2 april 2011 21:16
Ok. Jag ska bort på en vecka semester i sommar. Om inte co2 (och pmmd) och nya växter ordnat till det tills dess så kanske en vecka utan mat blir lösningen ;)

Antar att samma sak gäller för ancistrus och poecilla? Har två vuxna ancistrus och 6 st black mollys i karet och de verkar inte heller röra algerna.
#6 - 3 april 2011 07:57
Jag hade precis samma problem med dessa alger som du för några veckor sedan. Jag körde en vecka med easylife easycarbo och algerna blev som bortblåsta :) Vet inte hur bra easycarbo är för växterna eller fiskarna men algerna verkade inte tycka om det alls.
#7 - 3 april 2011 08:40
Jag hade precis samma problem med dessa alger som du för några veckor sedan. Jag körde en vecka med easylife easycarbo och algerna blev som bortblåsta :) Vet inte hur bra easycarbo är för växterna eller fiskarna men algerna verkade inte tycka om det alls.

easy carbo, är det co2 i flytande form, typ? några fördelar eller innehåll som gör det bättre än att köra co2 med mäsk metoden?
#8 - 3 april 2011 08:49
Nasso skrev:
easy carbo, är det co2 i flytande form, typ? några fördelar eller innehåll som gör det bättre än att köra co2 med mäsk metoden?

Den aktiva ingrediensen i EC är glutaldehyd (har jag för mej det heter) som också används som desinfektionsmedel inom sjukvården. Den "tjuvkopplar" den mekanism växterna använder för att plocka upp koldioxid. Samtidigt som växterna växer bättre, så påverkar den många alger negativt, då de inte tar upp koldioxid på samma sätt. EC är dock riktigt giftigt även för filterbakterier och ryggradslösa djur, så man får inte överdosera det...max dubbel dos.
#9 - 4 april 2011 13:28
Bra info om Easycarbo, tack!
#10 - 4 april 2011 13:30
bra info jens.

jag tycker dock inte att EC är nått jämfört med mäsk eller trycksatt system.
#11 - 4 april 2011 14:00
Jens A. skrev:
Den aktiva ingrediensen i EC är glutaldehyd (har jag för mej det heter) som också används som desinfektionsmedel inom sjukvården. Den "tjuvkopplar" den mekanism växterna använder för att plocka upp koldioxid. Samtidigt som växterna växer bättre, så påverkar den många alger negativt, då de inte tar upp koldioxid på samma sätt. EC är dock riktigt giftigt även för filterbakterier och ryggradslösa djur, så man får inte överdosera det...max dubbel dos.

Ah. Tack för bra info.

Får avvakta lite och se om mäsk/pmdd hjälper. Annars får jag ta och inhandla easycarbo och testa med det. Kanske bäst att sluta använda co2 under den veckan man testar det (gör vattenbyte en gång i veckan)?

Har kör co2 undefär 2 veckor nu via mäsk och ser ingen skillnad på algerna. Växterna växer så det knakar dock.
#12 - 5 april 2011 15:46
Nasso skrev:
Antar att samma sak gäller för ancistrus och poecilla?

Nej, de äter det nog inte ens om de svälter.

Som Eye In The Sky säger är Easycarbo bra mot svarta tofsalger, det är giftigt för dem.
#13 - 13 april 2011 16:38
Jag har inhandlat easy carbo nu och tänkte testa det lite. Bör jag stänga av mäsksatsen underntiden eller kan jag köra bägge delar? Ska tillbaka till mäsken igen. Detta är bara för tofsalgerna.
#14 - 13 april 2011 16:44
Nasso skrev:
Jag har inhandlat easy carbo nu och tänkte testa det lite. Bör jag stänga av mäsksatsen underntiden eller kan jag köra bägge delar? Ska tillbaka till mäsken igen. Detta är bara för tofsalgerna.

Prova med en spruta och punkbehandla. Men se till att du inte överdoserar!
#15 - 13 april 2011 17:35
bossep skrev:
Prova med en spruta och punkbehandla. Men se till att du inte överdoserar!

Ah. Smart. Will do.
Ska jag minska easy carbo dosen och punktbehandla och då kan jag fortsätta med co2?
#16 - 13 april 2011 18:27
Nasso skrev:
Ah. Smart. Will do.

Ska jag minska easy carbo dosen och punktbehandla och då kan jag fortsätta med co2?

Fortsätt dou med CO2! Se EC som alg gift och agera därefter!
#17 - 13 april 2011 18:38
De rötter och stenar du kan lyfta ur karet kan du spraya med 50% EC, låta det dra en stund och sen sätta ned igen. Algerna dör och du riskerar inte att överdosera karet. Resten punktsprutar du med en spruta som du monterar en slang på. En del jobb men jag lovar dig att algerna dör.
#18 - 13 april 2011 19:31
De rötter och stenar du kan lyfta ur karet kan du spraya med 50% EC, låta det dra en stund och sen sätta ned igen. Algerna dör och du riskerar inte att överdosera karet. Resten punktsprutar du med en spruta som du monterar en slang på. En del jobb men jag lovar dig att algerna dör.

Ah. Det är framförallt alger på en ganska stor sten, ett mindre slott (vill inte ha kvar det där längre men ancistrusarna leker i den, är yngel där nu, så har jag har mage att plocka bort det :) ), en anubias och bakgrunden.
Stenen kan jag iaf fixa. Möjligt att jag kan ta slottet när ancistrusarna lekt klart. Kan nog ta ett tag. Ynglen är bara nån dag gamla.
Kanontips. Tackar. Antar att jag ska skölja av efter att det stått och dragit sig en stund så att jag inte får ner för mycket EC i akvariet?
#19 - 13 april 2011 22:26

Klockrent!
#20 - 13 april 2011 22:27
Nasso skrev:
Ah. Det är framförallt alger på en ganska stor sten, ett mindre slott (vill inte ha kvar det där längre men ancistrusarna leker i den, är yngel där nu, så har jag har mage att plocka bort det :) ), en anubias och bakgrunden.

Stenen kan jag iaf fixa. Möjligt att jag kan ta slottet när ancistrusarna lekt klart. Kan nog ta ett tag. Ynglen är bara nån dag gamla.

Kanontips. Tackar. Antar att jag ska skölja av efter att det stått och dragit sig en stund så att jag inte får ner för mycket EC i akvariet?

Algerna gör ingen skada så ta det lugnt med ynglen. Jag skulle vänta tills de växt till sig.
#21 - 14 april 2011 21:00
Stenar och annat som inte lever går ju att bara koka så dör det mesta ska du se. Sen när väl tofsalgerna är kokta så älskar åtminstone mina siames algerna :P

Annons