Hjälp! har haft i gång akvariet i en vecka nu men börjat få nå konstiga alger(se bild) va är det för alger och hur få bort?
:(
[ATTACH]54425[/ATTACH]
Mathias Nilsson skrev:Plocka bort angripna blad, alternativt gör inte ett smack :) Du kommer behöv ansa bort dem till slut i vilket fall. Just dina var rejält fräcka. Göder du bara rätt så sköter det där sig autoMagiskt i slutändan :)
sauser skrev:lär slänga typ alla växter då:(
Mathias Nilsson skrev:Det finurliga är att de växer ändå. Till slut så är alla tofsar borta. Du kan börja använda en kolgödning som heter Easycarbo om du vill, detta förutsätter att du göder med rätt saker i övrigt. Tofsar ogillar EC extremt. Nu är det som så att Ec är en isomer av Glytaraldehyd så det är ett rävgift egentligen men det fungerar verkligen mot dessa alger och växterna gillar det skarpt (oftast)
(detta är inte ett bra råd enligt Bosse, klargör det redan nu. jag ser fördelarna, Bosse ser Glytaraldehyden för vad det egentligen är)
Att dra ner på belysningstiden är bara korkat. Varför skall du ge algerna mer spelrum för? Alger kräver inte alls lika mycket som en vanlig akvarieväxt så du kommer få dras med dem länge om du meckar med detta. Det är bättre att köra på en konsekvent belysningsperiod rakt av istället.
Öka gärna växtmassan lite mer, då kommer du snart bli glad igen :)
bossep skrev:Det tar sig sa mordbrännarn! Nu slutar du snart med rävgiftet åxå! (Förlåt det här är en liten personlig vendetta mellan Mathias och mig:))
Detta är mycket bra råd. Har du fortfarande problem om låt oss säga 3 månader och du är så desperat att du funderar på att köpa nya växter tar vi till dunder kurerna! OK?
Sätter en liten guldstjärna i magister Mathias bok.;)Mathias Nilsson skrev:Jag har slutat. :) Det rullar på så bra ändå.
Mathias Nilsson skrev:Det finurliga är att de växer ändå. Till slut så är alla tofsar borta. Du kan börja använda en kolgödning som heter Easycarbo om du vill, detta förutsätter att du göder med rätt saker i övrigt. Tofsar ogillar EC extremt. Nu är det som så att Ec är en isomer av Glytaraldehyd så det är ett rävgift egentligen men det fungerar verkligen mot dessa alger och växterna gillar det skarpt (oftast)
(detta är inte ett bra råd enligt Bosse, klargör det redan nu. jag ser fördelarna, Bosse ser Glytaraldehyden för vad det egentligen är)
Att dra ner på belysningstiden är bara korkat. Varför skall du ge algerna mer spelrum för? Alger kräver inte alls lika mycket som en vanlig akvarieväxt så du kommer få dras med dem länge om du meckar med detta. Det är bättre att köra på en konsekvent belysningsperiod rakt av istället.
Öka gärna växtmassan lite mer, då kommer du snart bli glad igen :)
Mathias Nilsson skrev:Det är ofta som så att man blir lite skeptisk när man ser alger. Det kan liksom finnas en liten oro över att akvariet inte sköts optimalt. Tofsalger kommer, nästan alltid. Det uppstår ofta lite svajiga värden i akvariet innan allt blir inkört, det är lite retsamt ibland men det är bara en övergående fas. Du skulle ha sett ett av mina akvarier i vintras, jag hade gärna tagit dina växter i det läget. Jag tryckte i mer växter, trotts att det skall vara svårt med de fiskarna som simmar där i. Vad hände? Algerna är borta och jag har ett frodigt akvarium med mycket växter inriktningen till trotts. Ökar du på växtmassan så kommer de näringsämnen som finns gå åt snabbare + att du behöver ansa mer och då blir det bara växter kvar i slutändan.
Edit: Växter behöver käk, googla lite efter PMDD. Det är snorbilligt, otroligt bra och lite roligt att pilla med. Observera att det ser svårt ut i början men det är väldigt enkelt.
Du kommer stöta på alger som uppstår i olika faser, så är det bara och det är noga uträknat av den kraft som svarvade bollen vi bor på en gång i tiden. Sätt dig i en bekväm ställning och njut lite, det här skall vara en rolig hobby inte en mördarjakt på alger :)
Det enda tips jag kan ge är. Vänta om 1-2 veckor borde du se resultat. Kan du ta en hel bild på akvariet?sauser skrev:åkte och köpte pmdd och gör vattenbyte en gång i veckan lyser 12 timmAr släpper i mat som dom kan äta inom 5 min håvar upp resten...men dessa alger har blivit muyyyyycket värre:(. nå mer tips?
bossep skrev:Det enda tips jag kan ge är. Vänta om 1-2 veckor borde du se resultat. Kan du ta en hel bild på akvariet?
Använder du någon bakteriekultur eller något annat förutom PMDD?
sauser skrev:kör bara med pmdd och fått rekommmenderat med easy carbo men vet ej om jag vågar mej på det med
bossep skrev:Du har väldigt lite växter så algerna har ingen konkurens om näringen. Men när ditt filter kommit igång kommer det att hjälpa till att minska mängden alger. Jag vet inte hur korrekt det är men i de akvarier jag har med Javamossa har jag inte ens alger på glaset trots oregelbundet men lång ljustid och rejält med solljus. Så det finns hopp! Jag skulle nog plantera mycket mer riktigt snabbväxande växter till att börja med.
Om du inte använder EC så kan du satsa på Vallisneria, Cabomba, etc. Med EC Svärdsplantor och kanske vattenpest och och hornsärv. De seanre passar bra utan EC också. Väljer du svärdsplantor så se till att de är undervattensodlade och lada i med näringskulor i botten. Närings kulor brukar funka bra med vallisneria också. Det är bättre att skaffa massor med billiga växter än några få dyra och exclusiva. Sedan kan du byta efter hand.sauser skrev:ska åka och köpa växter nån dag :) får väl fylla på en del:p tips på bra snabb växande?:)
bossep skrev:Om du inte använder EC så kan du satsa på Vallisneria, Cabomba, etc. Med EC Svärdsplantor och kanske vattenpest och och hornsärv. De seanre passar bra utan EC också. Väljer du svärdsplantor så se till att de är undervattensodlade och lada i med näringskulor i botten. Närings kulor brukar funka bra med vallisneria också. Det är bättre att skaffa massor med billiga växter än några få dyra och exclusiva. Sedan kan du byta efter hand.
Mathias Nilsson skrev:Jag vet inte om du minns det men jag odlade alger på en rot i karet under uppsikt i mitt Juwel. Det var lite roligt faktiskt!
Nu vet jag ju inte om vi stjälper eller hjälper när vi manar till tålamod, risken finns att karet läggs ner-->Algerna vinner.
Det jag skriver nu är inte konstigt på något vis men det är en QuickFix för dig.
Ansa ur alla angripna blad och öka växtmängden. Här är det samma linje som de andra kör MEN jag lägger till en detalj.
Plocka ur den angripna inredningen och koka livet ur den i 20 minuter, skölj av och stoppa tillbaka. Då dör skiten rätt omgående och du får ett liiiitet försprång igen som du behåller med ökad växtmassa. Stoppa i någon form av Limnophila som växer som ogräs, lite jättevallis och efter detta kommer du bli glad igen.
Easycarbo funkar här men jag tror att vi kom fram till att det påverkas massor av KH osv. Jag minns inte exakt hur detta låg till, jag är för sömnig :)
Mathias Nilsson skrev:Jag vet inte om du minns det men jag odlade alger på en rot i karet under uppsikt i mitt Juwel. Det var lite roligt faktiskt!
Nu vet jag ju inte om vi stjälper eller hjälper när vi manar till tålamod, risken finns att karet läggs ner-->Algerna vinner.
Det jag skriver nu är inte konstigt på något vis men det är en QuickFix för dig.
Ansa ur alla angripna blad och öka växtmängden. Här är det samma linje som de andra kör MEN jag lägger till en detalj.
Plocka ur den angripna inredningen och koka livet ur den i 20 minuter, skölj av och stoppa tillbaka. Då dör skiten rätt omgående och du får ett liiiitet försprång igen som du behåller med ökad växtmassa. Stoppa i någon form av Limnophila som växer som ogräs, lite jättevallis och efter detta kommer du bli glad igen.
Easycarbo funkar här men jag tror att vi kom fram till att det påverkas massor av KH osv. Jag minns inte exakt hur detta låg till, jag är för sömnig [:)]
Limnophila är absolut en bra konkurrent till alger. Försök få till en bra ruffs av det. Sedn tycker jag att exempelvis Javamossa funkar men att det tar tid att få igång det. Vad är din erfarenhet av det Mathias?sauser skrev:får ta ur alla växterna då och allinredning:( växgerna är helt angripna blad och stjälkar:( men ska åka i dag til bromma och köpa lite växter och börja ansa
bossep skrev:Jo jag vet och jag håller med dig till viss del,
Men som du vet är jag algernas riddare!:)
Men ofta kommer man in lite fel om exempelvis försöker bota alger. Då finns det risk att man hamnar i en nedåtgående spiral som man inte kan ta sig ur.
Förutom att det kan se lite risigt ut så gör de ingen skada, tvärs om.
Min mamma sa alltid "Skall man vara fin får man lida pin". Det är ofta så med alger.
Varför koka inredningen så länge? Sedan finns det ju klor och väteperoxid! Man kan försöka doppa hårt angripna växter i det. Det brukar funka 50/50 ungefär. Men det funkar bättre än att koka spenat stuvning på dom!;) Just svart skägg kan vara riktigt svårt att bli av med. Jag vet faktiskt inte vilket som är bäst. Att stoppa i mer växter och sedan ansa eller att ansa först och sedan stoppa i växter. Riskan finns att det blir en massa sporer eller algbitar som far runt och sedan sätter sig på de nya växterna.
Limnophila är absolut en bra konkurrent till alger. Försök få till en bra ruffs av det. Sedn tycker jag att exempelvis Javamossa funkar men att det tar tid att få igång det. Vad är din erfarenhet av det Mathias?
Allt som dör av EC tycks konkurrera med alger tror jag.Mathias Nilsson skrev:
Mossan har jag alltid haft utan bekymmer, den trivs ju alltid men INTE med Easycarbo, då dör den snabbare än algerna.
Christer5 skrev:Det verkar som om flera av er inte gillar EC skall man sluta helt med det ?