vad för alger? hur få bort?

#1 - 5 juli 2012 18:03
Hjälp! har haft i gång akvariet i en vecka nu men börjat få nå konstiga alger(se bild) va är det för alger och hur få bort?

:(

[ATTACH]54425[/ATTACH]
#2 - 5 juli 2012 18:31
Ser ut som svarta toffsalger! Är det såna kan dom vara lite knepiga att bli av med. Hur länge har du belysningen igång? Kommer solen åt att lysa på akvariet?

/Mats
#3 - 5 juli 2012 18:33
Mazzi skrev:
Ser ut som svarta toffsalger! Är det såna kan dom vara lite knepiga att bli av med. Hur länge har du belysningen igång? Kommer solen åt att lysa på akvariet?

/Mats

solen kommer inte åt och har tänt 12 timmar :(
#4 - 5 juli 2012 18:49
Plocka bort angripna blad, alternativt gör inte ett smack :) Du kommer behöv ansa bort dem till slut i vilket fall. Just dina var rejält fräcka. Göder du bara rätt så sköter det där sig autoMagiskt i slutändan :)
#5 - 5 juli 2012 21:31
Plocka bort angripna blad, alternativt gör inte ett smack :) Du kommer behöv ansa bort dem till slut i vilket fall. Just dina var rejält fräcka. Göder du bara rätt så sköter det där sig autoMagiskt i slutändan :)

lär slänga typ alla växter då:(
#6 - 5 juli 2012 21:37
Jag hade dragit ner lite på belysningstiden också!

/Mats
#7 - 5 juli 2012 21:41
Följ Mathias råd. Ha is i magen och vänta ut dom rackarna. Du kommer nog att få lite andra släktingar till dessa också. De gör absolut ingen skada i ditt akvarium annat än för ditt öga och nerver. Växterna kommer att föröka sig så när det klingar av kan du ansa bort lite i taget.
#8 - 5 juli 2012 21:44
sauser skrev:
lär slänga typ alla växter då:(

Det finurliga är att de växer ändå. Till slut så är alla tofsar borta. Du kan börja använda en kolgödning som heter Easycarbo om du vill, detta förutsätter att du göder med rätt saker i övrigt. Tofsar ogillar EC extremt. Nu är det som så att Ec är en isomer av Glytaraldehyd så det är ett rävgift egentligen men det fungerar verkligen mot dessa alger och växterna gillar det skarpt (oftast)

(detta är inte ett bra råd enligt Bosse, klargör det redan nu. jag ser fördelarna, Bosse ser Glytaraldehyden för vad det egentligen är)

Att dra ner på belysningstiden är bara korkat. Varför skall du ge algerna mer spelrum för? Alger kräver inte alls lika mycket som en vanlig akvarieväxt så du kommer få dras med dem länge om du meckar med detta. Det är bättre att köra på en konsekvent belysningsperiod rakt av istället.

Öka gärna växtmassan lite mer, då kommer du snart bli glad igen :)
#9 - 5 juli 2012 21:57
Jag har haft samma bekymmer med toffsalger i mitt kar med L204 yngel. Det kommer lite ljus utifrån på det karet men minskade ljuset med ett par timmar och nu är dom borta. Hoppas det löser sig för dig :)

/Mats
#10 - 5 juli 2012 21:58
Det finurliga är att de växer ändå. Till slut så är alla tofsar borta. Du kan börja använda en kolgödning som heter Easycarbo om du vill, detta förutsätter att du göder med rätt saker i övrigt. Tofsar ogillar EC extremt. Nu är det som så att Ec är en isomer av Glytaraldehyd så det är ett rävgift egentligen men det fungerar verkligen mot dessa alger och växterna gillar det skarpt (oftast)

(detta är inte ett bra råd enligt Bosse, klargör det redan nu. jag ser fördelarna, Bosse ser Glytaraldehyden för vad det egentligen är)

Att dra ner på belysningstiden är bara korkat. Varför skall du ge algerna mer spelrum för? Alger kräver inte alls lika mycket som en vanlig akvarieväxt så du kommer få dras med dem länge om du meckar med detta. Det är bättre att köra på en konsekvent belysningsperiod rakt av istället.

Det tar sig sa mordbrännarn! Nu slutar du snart med rävgiftet åxå! (Förlåt det här är en liten personlig vendetta mellan Mathias och mig:))
Detta är mycket bra råd. Har du fortfarande problem om låt oss säga 3 månader och du är så desperat att du funderar på att köpa nya växter tar vi till dunder kurerna! OK?
#11 - 5 juli 2012 22:03
bossep skrev:
Det tar sig sa mordbrännarn! Nu slutar du snart med rävgiftet åxå! (Förlåt det här är en liten personlig vendetta mellan Mathias och mig:))

Detta är mycket bra råd. Har du fortfarande problem om låt oss säga 3 månader och du är så desperat att du funderar på att köpa nya växter tar vi till dunder kurerna! OK?

Jag har slutat. :) Det rullar på så bra ändå.
#12 - 5 juli 2012 22:05
Jag har slutat. :) Det rullar på så bra ändå.
Sätter en liten guldstjärna i magister Mathias bok.;)
#13 - 5 juli 2012 22:09
Det är ofta som så att man blir lite skeptisk när man ser alger. Det kan liksom finnas en liten oro över att akvariet inte sköts optimalt. Tofsalger kommer, nästan alltid. Det uppstår ofta lite svajiga värden i akvariet innan allt blir inkört, det är lite retsamt ibland men det är bara en övergående fas. Du skulle ha sett ett av mina akvarier i vintras, jag hade gärna tagit dina växter i det läget. Jag tryckte i mer växter, trotts att det skall vara svårt med de fiskarna som simmar där i. Vad hände? Algerna är borta och jag har ett frodigt akvarium med mycket växter inriktningen till trotts. Ökar du på växtmassan så kommer de näringsämnen som finns gå åt snabbare + att du behöver ansa mer och då blir det bara växter kvar i slutändan.

Edit: Växter behöver käk, googla lite efter PMDD. Det är snorbilligt, otroligt bra och lite roligt att pilla med. Observera att det ser svårt ut i början men det är väldigt enkelt.

Du kommer stöta på alger som uppstår i olika faser, så är det bara och det är noga uträknat av den kraft som svarvade bollen vi bor på en gång i tiden. Sätt dig i en bekväm ställning och njut lite, det här skall vara en rolig hobby inte en mördarjakt på alger :)
#14 - 6 juli 2012 08:35

göder med easycarbo och nästan alla växter är angripna så ser ut som rattmuffar som står:(
#15 - 6 juli 2012 08:36
Det är ofta som så att man blir lite skeptisk när man ser alger. Det kan liksom finnas en liten oro över att akvariet inte sköts optimalt. Tofsalger kommer, nästan alltid. Det uppstår ofta lite svajiga värden i akvariet innan allt blir inkört, det är lite retsamt ibland men det är bara en övergående fas. Du skulle ha sett ett av mina akvarier i vintras, jag hade gärna tagit dina växter i det läget. Jag tryckte i mer växter, trotts att det skall vara svårt med de fiskarna som simmar där i. Vad hände? Algerna är borta och jag har ett frodigt akvarium med mycket växter inriktningen till trotts. Ökar du på växtmassan så kommer de näringsämnen som finns gå åt snabbare + att du behöver ansa mer och då blir det bara växter kvar i slutändan.

Edit: Växter behöver käk, googla lite efter PMDD. Det är snorbilligt, otroligt bra och lite roligt att pilla med. Observera att det ser svårt ut i början men det är väldigt enkelt.

Du kommer stöta på alger som uppstår i olika faser, så är det bara och det är noga uträknat av den kraft som svarvade bollen vi bor på en gång i tiden. Sätt dig i en bekväm ställning och njut lite, det här skall vara en rolig hobby inte en mördarjakt på alger :)

ska åka till akvarielagret i dagarna och inhandla pmdd
#16 - 22 juli 2012 05:35
åkte och köpte pmdd och gör vattenbyte en gång i veckan lyser 12 timmAr släpper i mat som dom kan äta inom 5 min håvar upp resten...men dessa alger har blivit muyyyyycket värre:(. nå mer tips?
#17 - 22 juli 2012 15:16
sauser skrev:
åkte och köpte pmdd och gör vattenbyte en gång i veckan lyser 12 timmAr släpper i mat som dom kan äta inom 5 min håvar upp resten...men dessa alger har blivit muyyyyycket värre:(. nå mer tips?
Det enda tips jag kan ge är. Vänta om 1-2 veckor borde du se resultat. Kan du ta en hel bild på akvariet?
Använder du någon bakteriekultur eller något annat förutom PMDD?
#18 - 22 juli 2012 17:33
som bosse säger, vänta ut dom.
ja fick toffsalger, körde igång med pmdd och efter 1månad så fanns de inte en toffsalg kvar. så tålamod är din bästa vän just nu.
sen tycker ja personligen att alger får akvariet att se mer naturligt ut så lite alger ska man ha tycker ja :)
#19 - 22 juli 2012 17:49
började för 3 veckor sen och ser hemskt ut nu [ATTACH]54665[/ATTACH]

[ATTACH]54666[/ATTACH]
#20 - 22 juli 2012 17:50
bossep skrev:
Det enda tips jag kan ge är. Vänta om 1-2 veckor borde du se resultat. Kan du ta en hel bild på akvariet?

Använder du någon bakteriekultur eller något annat förutom PMDD?

kör bara med pmdd och fått rekommmenderat med easy carbo men vet ej om jag vågar mej på det med
#21 - 22 juli 2012 18:09
sauser skrev:
kör bara med pmdd och fått rekommmenderat med easy carbo men vet ej om jag vågar mej på det med

Vissa alger får man vänta ut. Även om man börjar göra något åt alger så tar det tid innan man ser skillnad. Hade tofsalger men började göda med easy carbo och började se skillnad efter någon vecka. Tålamod är akvariet och dess invänare bästa vän!
#22 - 22 juli 2012 18:30
Du har väldigt lite växter så algerna har ingen konkurens om näringen. Men när ditt filter kommit igång kommer det att hjälpa till att minska mängden alger. Jag vet inte hur korrekt det är men i de akvarier jag har med Javamossa har jag inte ens alger på glaset trots oregelbundet men lång ljustid och rejält med solljus. Så det finns hopp! Jag skulle nog plantera mycket mer riktigt snabbväxande växter till att börja med.
#23 - 22 juli 2012 20:23
bossep skrev:
Du har väldigt lite växter så algerna har ingen konkurens om näringen. Men när ditt filter kommit igång kommer det att hjälpa till att minska mängden alger. Jag vet inte hur korrekt det är men i de akvarier jag har med Javamossa har jag inte ens alger på glaset trots oregelbundet men lång ljustid och rejält med solljus. Så det finns hopp! Jag skulle nog plantera mycket mer riktigt snabbväxande växter till att börja med.

ska åka och köpa växter nån dag :) får väl fylla på en del:p tips på bra snabb växande?:)
#24 - 22 juli 2012 20:31
sauser skrev:
ska åka och köpa växter nån dag :) får väl fylla på en del:p tips på bra snabb växande?:)
Om du inte använder EC så kan du satsa på Vallisneria, Cabomba, etc. Med EC Svärdsplantor och kanske vattenpest och och hornsärv. De seanre passar bra utan EC också. Väljer du svärdsplantor så se till att de är undervattensodlade och lada i med näringskulor i botten. Närings kulor brukar funka bra med vallisneria också. Det är bättre att skaffa massor med billiga växter än några få dyra och exclusiva. Sedan kan du byta efter hand.
#25 - 23 juli 2012 07:48
bossep skrev:
Om du inte använder EC så kan du satsa på Vallisneria, Cabomba, etc. Med EC Svärdsplantor och kanske vattenpest och och hornsärv. De seanre passar bra utan EC också. Väljer du svärdsplantor så se till att de är undervattensodlade och lada i med näringskulor i botten. Närings kulor brukar funka bra med vallisneria också. Det är bättre att skaffa massor med billiga växter än några få dyra och exclusiva. Sedan kan du byta efter hand.

Jag vet inte om du minns det men jag odlade alger på en rot i karet under uppsikt i mitt Juwel. Det var lite roligt faktiskt!

Nu vet jag ju inte om vi stjälper eller hjälper när vi manar till tålamod, risken finns att karet läggs ner-->Algerna vinner.

Det jag skriver nu är inte konstigt på något vis men det är en QuickFix för dig.

Ansa ur alla angripna blad och öka växtmängden. Här är det samma linje som de andra kör MEN jag lägger till en detalj.

Plocka ur den angripna inredningen och koka livet ur den i 20 minuter, skölj av och stoppa tillbaka. Då dör skiten rätt omgående och du får ett liiiitet försprång igen som du behåller med ökad växtmassa. Stoppa i någon form av Limnophila som växer som ogräs, lite jättevallis och efter detta kommer du bli glad igen.

Easycarbo funkar här men jag tror att vi kom fram till att det påverkas massor av KH osv. Jag minns inte exakt hur detta låg till, jag är för sömnig :)
#26 - 23 juli 2012 09:04
Jag vet inte om du minns det men jag odlade alger på en rot i karet under uppsikt i mitt Juwel. Det var lite roligt faktiskt!

Nu vet jag ju inte om vi stjälper eller hjälper när vi manar till tålamod, risken finns att karet läggs ner-->Algerna vinner.

Det jag skriver nu är inte konstigt på något vis men det är en QuickFix för dig.

Ansa ur alla angripna blad och öka växtmängden. Här är det samma linje som de andra kör MEN jag lägger till en detalj.

Plocka ur den angripna inredningen och koka livet ur den i 20 minuter, skölj av och stoppa tillbaka. Då dör skiten rätt omgående och du får ett liiiitet försprång igen som du behåller med ökad växtmassa. Stoppa i någon form av Limnophila som växer som ogräs, lite jättevallis och efter detta kommer du bli glad igen.

Easycarbo funkar här men jag tror att vi kom fram till att det påverkas massor av KH osv. Jag minns inte exakt hur detta låg till, jag är för sömnig :)

får ta ur alla växterna då och allinredning:( växgerna är helt angripna blad och stjälkar:( men ska åka i dag til bromma och köpa lite växter och börja ansa
#27 - 23 juli 2012 14:50

Easycarbo funkar här men jag tror att vi kom fram till att det påverkas massor av KH osv. Jag minns inte exakt hur detta låg till, jag är för sömnig [:)]

Jo jag vet och jag håller med dig till viss del,
Men som du vet är jag algernas riddare!:)
Men ofta kommer man in lite fel om exempelvis försöker bota alger. Då finns det risk att man hamnar i en nedåtgående spiral som man inte kan ta sig ur.
Förutom att det kan se lite risigt ut så gör de ingen skada, tvärs om.
Min mamma sa alltid "Skall man vara fin får man lida pin". Det är ofta så med alger.
Varför koka inredningen så länge? Sedan finns det ju klor och väteperoxid! Man kan försöka doppa hårt angripna växter i det. Det brukar funka 50/50 ungefär. Men det funkar bättre än att koka spenat stuvning på dom!;) Just svart skägg kan vara riktigt svårt att bli av med. Jag vet faktiskt inte vilket som är bäst. Att stoppa i mer växter och sedan ansa eller att ansa först och sedan stoppa i växter. Riskan finns att det blir en massa sporer eller algbitar som far runt och sedan sätter sig på de nya växterna.
sauser skrev:
får ta ur alla växterna då och allinredning:( växgerna är helt angripna blad och stjälkar:( men ska åka i dag til bromma och köpa lite växter och börja ansa
Limnophila är absolut en bra konkurrent till alger. Försök få till en bra ruffs av det. Sedn tycker jag att exempelvis Javamossa funkar men att det tar tid att få igång det. Vad är din erfarenhet av det Mathias?
#28 - 23 juli 2012 15:45
bossep skrev:
Jo jag vet och jag håller med dig till viss del,

Men som du vet är jag algernas riddare!:)

Men ofta kommer man in lite fel om exempelvis försöker bota alger. Då finns det risk att man hamnar i en nedåtgående spiral som man inte kan ta sig ur.

Förutom att det kan se lite risigt ut så gör de ingen skada, tvärs om.

Min mamma sa alltid "Skall man vara fin får man lida pin". Det är ofta så med alger.

Varför koka inredningen så länge? Sedan finns det ju klor och väteperoxid! Man kan försöka doppa hårt angripna växter i det. Det brukar funka 50/50 ungefär. Men det funkar bättre än att koka spenat stuvning på dom!;) Just svart skägg kan vara riktigt svårt att bli av med. Jag vet faktiskt inte vilket som är bäst. Att stoppa i mer växter och sedan ansa eller att ansa först och sedan stoppa i växter. Riskan finns att det blir en massa sporer eller algbitar som far runt och sedan sätter sig på de nya växterna.

Limnophila är absolut en bra konkurrent till alger. Försök få till en bra ruffs av det. Sedn tycker jag att exempelvis Javamossa funkar men att det tar tid att få igång det. Vad är din erfarenhet av det Mathias?

Limnophilan vet jag funkar, stoppade ju trådalgerna med Heterophyllan. Den är helt magisk!

Mossan har jag alltid haft utan bekymmer, den trivs ju alltid men INTE med Easycarbo, då dör den snabbare än algerna.

När tofsarna sitter på inredningen så springer de ju inte iväg, då är det mekanisk rengöring som är det vinnande alternativet. Maxa växtmängden, ansa bort skräpet och vänta är väl det bästa. Sen kan man ju stoppa i ett par siameser som sköter nybildningen.

Ett annat roligt alternativ är ju bottentittare men då ryker väl det mesta ;)
#29 - 23 juli 2012 15:51

Mossan har jag alltid haft utan bekymmer, den trivs ju alltid men INTE med Easycarbo, då dör den snabbare än algerna.

Allt som dör av EC tycks konkurrera med alger tror jag.
Christer5
#30 - 23 juli 2012 16:33
Det verkar som om flera av er inte gillar EC skall man sluta helt med det ?
#31 - 23 juli 2012 16:52
Christer5 skrev:

Nej, det tycker jag inte. Bara man har respekt för det så är det ok tycker jag :)
#32 - 23 juli 2012 16:52
Christer5 skrev:
Det är bara jag som är en sur gubbjävel och tycker att man skall ha vatten och inte desinfektionsmedel i akvariet.;)
#33 - 3 augusti 2012 19:07
[ATTACH]54900[/ATTACH]

vart och köpt mer växter nu :) hoppas algerna försvinner genom att växterna tar näring köpte typ 10 till vet ej namn på dom dock men kommer bli bra:) perfelt för yngel att gömmasej i med:)
#34 - 3 augusti 2012 19:33
Jag fick problem med dessa alger. Växte även på grusen i ett område.
Löste det genom att ta upp det angripna gruset och kokade det.
Resten fick jag bort genom att sätta in några siamesiska algätare.
De jobbade duktigt och nu är problemet borta.

Jag vill helst undvika kemikalier så länge det gå.
Kan man få naturen att sköta det så där det mycket bättre.
Som info har jag belysningen tänd 6 tim om dygnet.
#35 - 3 augusti 2012 19:35
precis haft vattenbyte när jag satte ner växterna därför grummligt... tror ni detta kan hjälpa?
#36 - 11 augusti 2012 06:20
nu kommer dom där j*vla algerna tillbaka....satt i mer växter regelbundna vatten byten varje fredag...behöver mer hjälp:( provat pmdd men hade en sambo som trodde det va tjafs jag ställt på diskbänken lite snabbt så det hällde hon ut:( så lär införskaffa mer sånt med...

om jag har algerna redan kommer tex siamesiska algätare att minska beståndet?
#37 - 11 augusti 2012 06:49
Då skulle du se mitt kar just nu. Jag har nog de flesta av algsorter som finns där just nu. Grönalger av olika slag, kisel, nån rödbrun sort, mm, mm. Hela bakre glaset var fullsatt av grönalger. Såg ut som en grön ryamatta ungefär. Nu håller de på att gå tillbaka. Ser dag för dag hur de backar. Men istället far det runt en massa gröna algfragment i vattnet som sedan lägger sig i en hörna. Ska strax suga upp en del av detta.

Så jag säger som många andra.. ha tålamod. Tänk på att det är en bit natur du plockat in i ditt hem.

Och.. ja. Siamesisk algätare äter duktigt av grönalgerna. Se bara till att du får den äkta varianten.

Tråkigt att din sambo hällde ut ditt tillblandade PMDD. Du får sätta dit tydliga etiketter denna gången så det syns vad det är.

Annons