Vad för alger?

#1 - 29 augusti 2009 15:06
Jag brukar inte ha problem med alger, men dyker de upp så är det av denna typ

[ATTACH]22565[/ATTACH][ATTACH]22566[/ATTACH]

Kan också förekomma små gröna prickar på rutorna. Jag har bara 2 ancistrus och 1 Golden Nugget som jag tror hjälper lite med städningen.

Finns det någon fisk som hjälper till att hålla denna algen i schack eller måste jag göra något specielt med vattnet. Är väldigt dålig på att ge växtnäring och så.
#2 - 29 augusti 2009 15:58
Tror det var siamesisk algätare som gillade dessa.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1

Är inte säker så någon annan får gärna rycka in. :)
#3 - 29 augusti 2009 15:59
De enda fiskar jag vet som äter tofsalger är Siamesiska algätare men då kräver det att du har ganska stort akvarium. Vi har inte en tofsalg i vårt stora kar medan i de små finns det gott om det...

#4 - 29 augusti 2009 16:00
Min siames har fullt upp med att städa i 310l där jag har såna alger som du visade på bild. De algerna kom med blomman.
Den siamesen jobbar nonstopp. Däremot så städar han inte rutorna så bra från gröna små prick alger. De får mina Pitbull malar ta hand om :)
#5 - 29 augusti 2009 16:01
Nina82 skrev:
De enda fiskar jag vet som äter tofsalger är Siamesiska algätare men då kräver det att du har ganska stort akvarium. Vi har inte en tofsalg i vårt stora kar medan i de små finns det gott om det...

Varför uppstår toffsalger??
#6 - 29 augusti 2009 16:01
Haha.. Jo du har rätt janson ;)
Även om en del tycker de är mindre effektiva :)
Jag tycker de är helt klart bäst :D
#7 - 29 augusti 2009 16:03
Nubi skrev:
Varför uppstår toffsalger??

Är väl som alla andra alger antar jag [:o]
Brist på belysning och växtnäring eller nåt... Är verkligen inte insatt i den tekniska biten ;)[:o]
#8 - 29 augusti 2009 16:27
Nej inte jag heller dessa toffsar kom med på köpet, de satt på en växt.
#9 - 29 augusti 2009 16:44
Nina82 skrev:
Är väl som alla andra alger antar jag [:o]

Brist på belysning och växtnäring eller nåt... Är verkligen inte insatt i den tekniska biten ;)[:o]

Har för mig att det är tvärt om.. För mycket ljus ger alger..;)
#10 - 29 augusti 2009 16:47
DET håller jag med, för mkt ljus ger ialf gröna fula alger som jag har i 310l, varför jo två gigantiska fönster, och dåliga ljusa gardiner.
#11 - 29 augusti 2009 16:55
Solljus är rena godiset för alger så långt är jag insatt :D
Men har för mig att med växtgödning och mycket belysning så växterna har möjlighet att växa kan man bekämpa en del av de jobbiga algerna men jag kan ha helt fel ;)
Göder man utan att ha bra belysning kan man lika gärna hälla gödningen i toan eftersom växterna inte har möjlighet att växa lika bra då.
Gäller att hitta den rätta balansen till just det akvariet om jag har fattat det hela lite [:o]
Obs: Detta kan vara rena rama rappakaljan så ta detta med en nypa salt ;) :D
#12 - 29 augusti 2009 17:26
Nina82 skrev:

Detta akvariet är på 150 liter. Tänker skaffa siamesiska algätare till mitt nya 375 liters som jag skall starta upp så jag kan ju köpa några tilll detta också så löser det sig säkert. Hur många bör man ha i ett 150 l / 375 l ?

Tack så mycket för många snabba svar :D
#13 - 29 augusti 2009 17:28
Enola skrev:
Detta akvariet är på 150 liter. Tänker skaffa siamesiska algätare till mitt nya 375 liters som jag skall starta upp så jag kan ju köpa några tilll detta också så löser det sig säkert. Hur många bör man ha i ett 150 l / 375 l ?

Tack så mycket för många snabba svar :D

Lite beroende på hur mycket fisk du tänkt ha så kan/bör du ha ca. 3-5st. tycker jag :)
#14 - 30 augusti 2009 07:40
Är det problem att köpa siamesika algätare till min Eldbuk och blå thomasi ciklidpar? De är ju ganska små när man köper dom, men de känner kanske att de inte är något hot mot dom?
#15 - 30 augusti 2009 09:29
Enola skrev:
Är det problem att köpa siamesika algätare till min Eldbuk och blå thomasi ciklidpar? De är ju ganska små när man köper dom, men de känner kanske att de inte är något hot mot dom?

Hoppas någon annan kan svara på det för jag har ingen erfarenhet av de fiskarna [:o]
#16 - 30 augusti 2009 22:00
Det stämmer bra att mer ljus och gödning ger mindre alger. Generellt sett så har alla sällskapsakvarier så dåligt ljus att växterna ligger på gränsen till att kunna växa. När man skaffar pmdd och slänger i det till sina 2 svärdsplantor som står under ett magert lysrör så är det som gjort för att alger ska titta fram. växterna kan inte tillgodoräkna sig så mycket av näringen vilket ger ett överskott i vattnet som algerna kan triggas av.

Toffsalger brukar i "low tech's/sällskapsakvarium" komma för att CO2 nivåerna är ojämna. Det blir de om man byter mycket vatten. Så jag rekommenderar dig att dra ned på mängden vatten vid vattenbytet(eller lufta det ett dygn innan, men med 150 blir det en del:)). EC har för vissa haft effekt på toffsalger.
#17 - 31 augusti 2009 16:36
Tack för svaren :D Frågan är fortfarande om man kan skaffa små siamesiska algätare utan att Eldbuken går på dem??
#18 - 31 augusti 2009 17:26
SAE ska vara fredliga så de e ingen skillnad mot att ha andra fiskar tillsammans med eldbuken
#19 - 31 augusti 2009 17:58
Du kan säkert ha en grupp siameser som små i ditt 150l. De brukar vara rätt så elaka mot varandra när de blir fullvuxna. Fick sära på mina två i 225l. Mina siameser är ca 10cm långa. Såg en som vart 20 cm lång!

Flyttade en siames till 310l. han älskar det, där finns det gott om alger, men när de blir stora så slutar de att äta alger och ligger mest på en bland eller på en rot och kollar läget. Det har mina börja göra.
Bilagor:
#20 - 31 augusti 2009 18:37
Skiren skrev:
SAE ska vara fredliga så de e ingen skillnad mot att ha andra fiskar tillsammans med eldbuken

Tänker mest tvärt om, att Eldbuken skall gå på Siameserna.
#21 - 9 september 2009 14:14
Provade att köpa tre [COLOR=purple]siameser[/COLOR]. Men direkt när jag lade i de små rackarna i 150 litarn var alla efter dom som mat. Eldbuken, Blå thomasin och även palettcikliden. En slank ner i Eldbuken de andra två räddade jag fort och lade i mitt precis nystartade 375 liters akvarium. Nu har de varit där i sex dagar varav de sista dagarna med lite nyinköpta invånare och de mår finfint.
Men tillbaks till 150 litarn. Har klippt bort de två stora bladen med tofsalger och det har inte dykt upp mer. Men skulle gärna ha något som hjälper mot lite alger i största almänhet. Vad fyller [COLOR=purple]äppelsnäckor[/COLOR] för funktion?? Hjälper de bara till att hålla rent på botten eller gör de bladen lite mer fria från alger också?? Har sådana där små gröna prickar på växterna men inte så jättemycket.
Bilagor:
#22 - 9 september 2009 14:46
Köpte för en tid tillbaka 3 siameser men dom blev genast bortjagade av alla de andra trots att jag endast har fredliga fiskar. Men när jag köpte fyra till bildade dom stim och tuffade till sig och äter nu alger och simmar glatt omkring. Har också äppelsnäckor 2 st och som äter bl.a. döda blad, död fisk om det finns, alger, matreter mm.
#23 - 9 september 2009 16:02
Välkommen till zoopet :) (Eller ditt första inlägg ^^

Annons